Jeroentje, ik heb niet gezegd dat de frequentie (=kleur) van het licht verandert naarmate het zich voortplant, ik zeg alleen dat het licht wat "naar boven, naar opzij of naar beneden de lichtbron verlaat" het onderwerp niet gaat bereiken als de lichtbron verder van het onderwerp af staat.
Van hard licht is sprake in het geval van gebundeld licht, direct stralend licht waarbij de lichtbron een klein oppervlak heeft, zoals bij direct zonlicht, flitslicht of een andere lichtbron. Van zacht of diffuus licht is sprake indien licht niet gebundeld (vanuit één bron) maar van verschillende kanten het object bereikt. Van diffuus licht is sprake bij een bewolkte hemel overdag, of van indirecte verlichting via een scherm of via een lichtdoorlatend scherm.
Als het onderwerp verder van een lichtbron af staat, zullen alleen die stralen de lichtbron bereiken als deze gericht zijn naar het onderwerp. De andere lichtstralen zullen het onderwerp missen. Uiteraard kunnen deze via een plafond, reflectiescherm e.d. worden teruggebogen, maar daar heb ik het niet over. Hoe je het wend of keert, als de lichtbron verder van het onderwerp af staat, dan kunnen alleen die lichtstralen het onderwerp bereiken als deze ook echt gericht zijn op het onderwerp.
Als je een onderwerp dicht bij een lichtbron zet, dan zullen ook de lichtstralen het onderwerp bereiken die "eigenlijk van plan waren om het onderwerp te missen, als de afstand wat groter was geweest". Dit meer diffuser licht resulteert in zachtere schaduwen => "zachter licht".
Bij een kale flitser als lichtbron is het effect minder goed te zien, maar bij gebruik van een paraplu of softbox is dit al veel beter waarneembaar, bij gebruik van een hele grote softbox is het verschil echt goed te zien.
Daarnaast kun je vanaf een bepaalde positie "meer of minder licht" je lichtbron laten verlaten. Dit kun je instellen via de flitskracht van je flitser, maar dit doet niet af aan de "karakteristiek" van het licht.