Matthijs schreef:
Over het algemeen weet ik wel hoe dat in elkaar steekt, maar mijn probleem is dat ik vaak mijn ISO vergeet anders te zetten waardoor de ruis bij HDR naar voren komt...
Matthijs, jouw camera mits juist ingesteld produceert nauwelijks ruis bij ISO 1000, dus dat was het probleem niet
Een foto gemaakt met ISO 200 is in principe beter (produceert minder ruis) dan een foto gemaakt op ISO 400, ISO 800, ISO 1000 of nog hoger. Met jouw camera begin je pas ruis te zien vanaf ISO 1600.
Het is dus altijd beter om (als de situatie dat toelaat) je ISO-waarde zo laag mogelijk te houden. Een onnodig hoge ISO waarde zal bij een juist belichte foto leiden tot een onnodig korte sluitertijd. Een foto met een hoge ISO-waarde heeft meer ruis in de foto dan een foto met een lage ISO-waarde.
Als je op basis van bovenstaande informatie en eerder verkregen informatie de conclusie trekt dat je met ISO 200 nooit ruis in je foto kunt krijgen, dan is die conclusie niet juist!
Als je een opname juist belicht, dán kun je inderdaad een mooie ruisvrije (ruisarme) foto krijgen met ISO 200, echter... (en nu komt het...) als je met ISO 200 een enorm onderbelichte foto maakt, die je later op de computer gaat corrigeren tot een "normaal belichte opname", dan kun je zelfs in een foto gemaakt met ISO 200 een flinke hoeveelheid ruis krijgen. Dit is wat er bij jou gebeurd is. Jouw RAW bestand (zie in dit draadje de post van Frans van 21 aug 2015, 14:29) leverde een donkere foto, de belichting van de opname was -5EV te donker. Als je dit gaat corrigeren tot een normaal belichte foto, ga je ruis creëren in je foto (zie in dit draadje de post van Frans van 21 aug 2015, 15:34).
Een RAW bestand van een juist belichte opname leverde je een ruisarme foto op. Zie hiervoor in dit draadje de post van Frans van 21 aug 2015, 15:51. Zijn conclusie luidde: Geen zweem van kleurruis.
Frans schreef:
Camera Model : NIKON D300S
ISO : 1000
Belichtingstijd : 1/640
Diafragmagetal : 11.0
Belichtings Compensatie : 0
Geen zweem van kleurruis.
Zoals je in de quote kunt zien was de ISO-waarde ingesteld op 1000 en de belichtingscompensatie op 0 gesteld (dus juist belicht).
Omdat je jong & leergierig bent: de techniek achter Exposing (of Exposure) To The Right (ETTR en in het Nederlands: "Belichten naar Rechts") is er op gebaseerd dat je een foto iets ruimer belicht (dus een opname maakt die iets te licht is), waarna je de gemaakte foto in de nabewerking (op de computer dus) naar een normale belichting terugbrengt. De term ETTR verwijst naar het histogram, waar de donkere pixels links in het histogram zitten en de lichte pixels rechts in het histogram.
Kleurruis die in de foto zit, is het eerst zichtbaar in de donkere delen. Even een plaatje over kleurruis:
De paarse, groene, blauwe spikkels is kleurruis. Duidelijk waarneembaar in de onderste hebt van het plaatje.
Wat er gebeurt nu als je de iets te lichte foto donkerder maakt? De foto wordt over het geheel wat donkerder, zowel de lichte delen, middelste delen en de donkere delen worden donkerder. Doordat alles donkerder wordt, verdwijnt de kleurruis (deels) in de donkere delen van je foto. Google maar eens naar ETTR op het internet.
Als het niet nodig is om de foto iets te licht te belichten, dan moet je dat uiteraard niet doen. Er gaat niks boven een juist belichte foto. Als je echter in de "moeilijke" ISO-waarden van je camera komt (bij jou vanaf ISO 1600) dan kun je er voor kiezen om de opname iets ruimer te belichten, waardoor de foto iets te licht wordt.
Dus... je kunt beter een foto ietsje te licht nemen, dan ietsje te donker. In het laatste geval zal je later de foto iets lichter willen maken (of een fotobewerkingsprogramma wil dit automatisch voor je doen), waardoor ook de donkere delen iets lichter wordt.... en daar zal de ruis zich als eerste manifesteren.
Terug naar "jouw probleem met de HDR", is volgens mij dat je
in het proces om tot een HDR te komen iets verkeerd hebt gedaan.