Het is 29 maart 2024 10:19

Ga naar pagina Vorige  1, 2


Auteur Altijd witbalans meten + UPDATE
 Altijd witbalans meten + UPDATE
BerichtGeplaatst: 25 sep 2018 22:02 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 18040
Woonplaats: B-Limburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Artenco....ik ben jarenlang in dialoog gegaan .....met iedereen........ook met jou maar jou sarcastische opmerkingen blijven na zoveel jaren bij mij hangen......


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Altijd witbalans meten + UPDATE
BerichtGeplaatst: 25 sep 2018 22:08 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 6853
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Sorry AJL volgens mij blijf ik correct, stel ik vragen waarop ik geen reactie krijg. Naar mijn bescheiden mening ben ik niet sarcastisch!

Kennelijk sta je niet open voor mijn feedback...het spijt me enorm dat ik je daar dan mee heb lastig gevallen. Je wil het niet horen, je gaat er niets mee doen. Prima, dat is jou eigen keus. Mijn feedback was goed bedoeld, maar zo komt het bij jou niet over....ik denk dat ik het boek AJL nu voorgoed sluit.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Altijd witbalans meten + UPDATE
BerichtGeplaatst: 26 sep 2018 06:41 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Armand volgens mij haal je twee dingen door elkaar.
Als je op de camera een eigen witbalans instelt fotografeer je een grijskaart of wit stuk papier die/dat het hele beeld beslaat of althans minstens het gebied dat door de camera met een kader wordt aangegeven.
Als je de grijskaart gebruikt om in de nabewerking de juiste witbalans in te stellen fotograaf je de kaart mee. Bij portret bijvoorbeeld houdt het model de kaart voor haar gezicht.

In alle gevallen fotografeer je de grijskaart onder hetzelfde licht als dat welk je onderwerp verlicht. Dus bijvoorbeeld niet onder een stoel. Veranderen de lichtomstandigheden dan zul je opnieuw een eigen witbalans moeten instellen of wederom de grijskaart mee fotograferen.

Zie ook: https://www.photofacts.nl/fotografie/ru ... skaart.asp


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Altijd witbalans meten + UPDATE
BerichtGeplaatst: 26 sep 2018 08:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De opmerking van Frans sluit helemaal aan bij mijn eerdere reactie.

Daar komt volgens mij bij (Let op: Dit is wat ik denk, ik heb dit niet vastgesteld, noch ergens gelezen).
We zien pas een voorwerp als er licht op komt. In het volledige duister zien we niks. Dit klinkt logisch, omdat het ook zo is. :)
Als licht op een rood voorwerp schijnt (bijvoorbeeld een rode schoen), dan reflecteert die rode schoen het rode licht. Om die reden zien we dat de schoen rood is.
Als licht op een groen onderwerp schijnt (bijvoorbeeld een grasveld), dan reflecteert het grasveld de groene lichtstralen. Om die reden zien we dat het gras groen is (bij de buren is dat gras altijd iets groener dan bij jezelf, maar dat is weer een heel ander verhaal).
Theoretisch zou je dus ter plekke van de schoen een overschot aan rood licht en ter plekke van het grasveld een overschot aan groen licht hebben. Dit laatste kun je trouwens ook goed zien bij mensen die in een bosrijke- en grasrijke omgeving zijn gefotografeerd. Ze hebben altijd een groenige huid.

Als je de grijskaart op een andere plek plaatst, dan zal het op die andere plek lichtstralen van de zon opvangen (lichtstralen waar alle kleuren in zitten) maar ook gekleurde lichtstralen vangen van onderwerpen in de omgeving waar je die grijskaart geplaatst hebt.

Daarom is het volgens mijn theorie belangrijk dat je de grijskaart in het gebied plaatst waar je onderwerp zich bevind. Het liefst vlak naast je onderwerp, om ongeveer dezelfde lichtstralen te vangen als dat je onderwerp vangt.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Altijd witbalans meten + UPDATE
BerichtGeplaatst: 26 sep 2018 23:11 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 18040
Woonplaats: B-Limburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Frans schreef:
Armand volgens mij haal je twee dingen door elkaar.
Als je op de camera een eigen witbalans instelt fotografeer je een grijskaart of wit stuk papier die/dat het hele beeld beslaat of althans minstens het gebied dat door de camera met een kader wordt aangegeven.
Als je de grijskaart gebruikt om in de nabewerking de juiste witbalans in te stellen fotograaf je de kaart mee. Bij portret bijvoorbeeld houdt het model de kaart voor haar gezicht.

In alle gevallen fotografeer je de grijskaart onder hetzelfde licht als dat welk je onderwerp verlicht. Dus bijvoorbeeld niet onder een stoel. Veranderen de lichtomstandigheden dan zul je opnieuw een eigen witbalans moeten instellen of wederom de grijskaart mee fotograferen.

Zie ook: https://www.photofacts.nl/fotografie/ru ... skaart.asp


Daar ben ik akkoord mee Frans
Is dat niet gelijk ik het zeg?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Altijd witbalans meten + UPDATE
BerichtGeplaatst: 27 sep 2018 07:28 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Misschien heb ik niet goed gelezen Armand.
Maar we zijn er uit.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Altijd witbalans meten + UPDATE
BerichtGeplaatst: 27 sep 2018 11:36 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 18040
Woonplaats: B-Limburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dank u voor de vriendelijke conversatie :proost


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina Vorige  1, 2

Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed