Persoonlijk hou ik me vooral veel bezig met portret fotografie in een (thuis)studio. Met heel veel plezier zet ik met wisselende resultaten leuke series neer. Belichting in de studio is natuurlijk heel belangrijk en geeft ook heel veel mogelijkheden. Ook andere leden maken heel nette series. Wat me echter wel vaak opvalt is dat de belichting prima in orde is maar ook erg vlak is. Om beter aan te geven wat ik hiermee bedoel heb ik 3 licht opstellingen gemaakt met slechts 2 lampen (die denk ik de meeste onder ons minimaal hebben)
Omdat ik graag wil dat het model iedere keer exact dezelfde poses aanneemt heb ik gebruik gemaakt van een 3d model.
In de eerste zie je het resultaat van 1 lamp.
De lamp staat hier in een hoek van 45 graden t.o.v. het model. Duidelijk is te zien dat de zijde links onderbelicht is. Dus we gaan de 2e lamp erbij plaatsen.
De tweede foto laat het resultaat zien van 2 lampen.
Het model is hier precies goed verlicht technisch niet veel op aan te merken De belichting is (in dit voorbeeld exact) symmetrisch beide lampen staan voor het model beide in een hoek van 45 graden.
Maar deze foto is ook heel erg saai. De schaduwen en hooglichten zijn aan beide zijden van het model hetzelfde. Het resultaat een heel vlakke foto qua belichting. De spanning moet hier volledig geleverd worden door het model en pose.
(De kleine variantie die hier te zien is tussen links en rechts komt omdat de camera niet exact voor het model staat maar in een kleine hoek)
Deze derde foto laat ook het resultaat zien van 2 lampen.
Echter hier is de eerste lamp in een hoek van 45 graden t.o.v. het model geplaatst (rechts) Links staat de 2e lamp deze staat haaks op de zijkant van het model.
Het resultaat is ook een goed belichte foto maar door een verschil in schaduwen en hooglichten tussen de linker en de rechter zijde spreekt de foto veel meer.
Als laatste een foto met dezelfde opstelling, als hierboven, maar met een 3e lamp erbij die de achtergrond verlicht. Deze laatste zorgt ervoor dat de achtergrond een fraai verloop vertoont.
Als laatste plaatje de opstellingen
Ik hoop dat jullie er wat aan hebben...
Edit: wil niet zeggen dat dit de enige juiste is. Wat de strekking is: variƫren in hoeken