Het is 29 maart 2024 13:42



Auteur Wie ziet het licht?
 Wie ziet het licht?
BerichtGeplaatst: 25 dec 2018 10:35 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 32
Woonplaats: Nijmegen
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ik zit met een raadsel. Misschien leuk om over na te denken onder de kerstboom.
Ik kwam op het idee om in de studio gebruik te maken van de studioflitsers in combinatie met een reportageflitser. Die laatste kun je dan bijvoorbeeld gebruiken om plaatselijk iets op te lichten of op de achtergrond te zetten.
Mijn redenering was dat het licht van de reportageflitser die studioflitsers zou doen ontbranden. En dat klopt. Als ik afdruk gaan alle flitsers, onder aanvoering van de reportageflitser, keurig af.
En nu het raadsel: Alle flitsers gaan weliswaar af, maar op de foto is alleen het licht van de reportageflitser te zien. Dus kennelijk ontbranden de studioflitsers buiten het moment van de sluiteropening.
Daarom geprobeerd met een langere sluitertijd. Maar helaas. Zelfs met een sluitertijd van een seconde, zijn de studioflitsers op de foto niet te zien. Hoewel ze wel af gaan. Voor het oog tegelijk. Ook 1e en 2e gordijn geprobeerd: geen effect.
Je zou daarom denken dat in deze opstelling, de studioflitsers afgaan voordat de sluiter opent. Maar dat is gek, want de studioflitsers gaan immers pas af als de reportageflitser flitst. Ze kunnen onmogelijk afgaan voordat de reportageflitser flitst!

Mijn vraag is of iemand dit probleem kent, of nog mooier: weet hoe het is op te lossen…


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Wie ziet het licht?
BerichtGeplaatst: 25 dec 2018 12:38 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48980
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het antwoord vind je vrijwel zeker op deze pagina.

https://www.benel.nl/advies/inleiding-in-studiofotografie/wat-is-een-slave-functie

Denk daarbij aan voorflitsen tbv van TTL.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Wie ziet het licht?
BerichtGeplaatst: 25 dec 2018 13:03 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Wat ik wel vreemd vind is dat bij een sluiterrijd van 1 seconde je het licht van de studioflitsers niet weet te vangen. Kennelijk (...) flitsen de studioflitsers dus te vroeg. De enige verklaring die ik daarop kan bedenken is dat ze al reageren op de voorflitsen van je reportageflitser. Dit voorflitsen gebeurt met name in de TTL stand van de reportageflitser (en die info heb je ons niet gegeven, dus wellicht is het verhaal hieronder niet de oplossing):
- je hebt de reportageflitser in TTL stand staan.
- de twee studioflitsers staan in slave mode, de reportageflitser in TTL mode
- je drukt op de ontspanknop en de camera geeft aan de reportageflitser aan dat de actie "er aan gaat komen" (oftewel dat de foto gemaakt moet worden)
- de reportageflitser op de camera stuurt wat voorflitsen op je onderwerp en berrekent op basis van het terugontvangen signaal het licht wat zo meteen afgevuurd moet worden om een goed belichte foto te maken
- de beide studioflitsers reageren op dit voorflitsen en denken dat het moment al gekomen is waarop de foto gemaakt gaat worden. Zij vuren per direct dus de flits af. Dit is wat je ziet: de reportageflitsers doen hun werk.
- de reportageflitser ontvangt ondertussen het licht terug van de voorflitsen (en wellicht zit hier ook wat licht bij van de studioflitsers, maar dat hoeft niet), maakt de berekening, geeft de camera het seintje dat de berekening klaar is en de (echte) foto kan worden gemaakt. Op dat moment vuurt de reportage de berekende flits af, waarop de studioflitsers niet meer reageren, bijvoorbeeld omdat ze nog niet gereed zijn voor het afvuren van een nieuwe flits.

=> Het resultaat is een foto waarop alleen de flits van de reportageflitser het tafreel heeft belicht (en nu lees ik ook dat Frans hier voor mij ook dat als mogelijk probleem van deze opstelling heeft aangegeven).

Mogelijke oplossing: alle flitsers in manual mode zetten.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Wie ziet het licht?
BerichtGeplaatst: 25 dec 2018 14:13 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Is idd voorflitsen en dat gebeurt net VOOR het gordijn open gaat. (ms)
Oplossing is manueel instellen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Wie ziet het licht?
BerichtGeplaatst: 25 dec 2018 16:21 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 18040
Woonplaats: B-Limburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
xafke schreef:
Is idd voorflitsen en dat gebeurt net VOOR het gordijn open gaat. (ms)
Oplossing is manueel instellen.


Als dat de oplossing is......spaart het een kerstcadeau van uw vrouw :rof


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Wie ziet het licht?
BerichtGeplaatst: 25 dec 2018 17:59 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Idd Armand. Wij hebben zijn vrouwtje heel wat kosten bespaart :zucht :zucht Wat zijn wij toch goede mensen niet? :knip2 :knip2 :knip2

Even terzijde, als je een tweede camera zou gebruiken met een lange sluitertijd en die gaat afdrukken net voor je uw camera gaat afdrukken dan zou je daar registratie van moeten zien.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Wie ziet het licht?
BerichtGeplaatst: 26 dec 2018 11:56 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 32
Woonplaats: Nijmegen
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Dank voor de reacties! Het lek is boven: de ETTL-stand van de flitser. De studioflitsers worden hierdoor door de voorflits aangestuurd, en als daarna de ‘echte’ flits komt, zijn ze nog niet opgeladen. Flitser in de M-stand lost het probleem op.
Fijn dat ik nu de reportageflitser nu in combinatie met de studioflitsers kan gebruiken. Dat geeft een hoop interessante mogelijkheden. Bijvoorbeeld gebruiken als haarlichtje.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed