- Oke, dus met 2 lichtbronnen (flitsers).
Frans heeft de juiste volgorde al gegeven.
- eerst hoofdlicht
- vervolgens tweede licht om donkere delen bij te lichten of om accenten te leggen
Lichtmeten met een externe lichtmeter. Zoals Frans ook al heeft aangegeven werkt lichtmeten van het teruggekaatste licht niet. Over die externe lichtmeters: even zoeken hier op het forum voor een goed modelletje. Vervolgens even geduld hebben op Marktplaats, want om de zoveel tijd wordt er wel eentje aangeboden door iemand die er toch niks mee kan/wil/moet.
Als je de externe lichtmeter niet hebt, dan is de trial-and-error methode (methode zoals Ron die beschreven heeft) een hele goede. Foto maken, beoordelen op het scherm MET histogram.
Als je zacht licht wilt hebben, dan de paraplu dus dicht bij je model. Ik plaats ze vaak binnen de 1,5 meter van het gezicht. De afstand wordt bepaald door de grootte van de paraplu. Ik zou als hoofdlicht niet zo snel gaan flitsen via het plafond, want dan kun je net zo goed de flitser OP de camera plaatsen.
De achterliggende "theorie": Hoe verder je de lichtbron van je model plaatst, hoe meer diffuuslicht verdwijnt in de ruimte en dus hoe gerichter (hoe harder) het licht is geworden, het licht dat je model nog bereikt. Aangezien licht snel in kracht afneemt (kwadratisch met de afstand), moet je er niet op rekenen dat strooilicht van je lichtbron via het plafond of muur nog enige invloed heeft op de belichting van je model.
- Nabewerken met meerder lagen
Je maakt je foto's altijd in RAW. Dat is goed, want uit 1 RAW bestand kun je meerdere JPEG's halen.
Zo haal ik uit 1 RAW bestand vaak:
- 1 goed belichte foto. Ik geef dit JPEG bestand bijvoorbeeld de toevoeging 0EV
- 1 onderbelichte foto (vaak 1 stop onderbelicht). Ik geef dit JPEG bestand de toevoeging -1EV
- 1 overbelichte foto (vaak 0,8 stop overbelicht). Ik geef dit JPEG bestand de toevoeging 08EV
Ik haal de drie foto's binnen in Photoshop.
Ik ga naar de overbelichte foto, selecteer de hele foto (CTRL-A) en kopieer die foto (CTRL-C).
Ik ga naar de goed belichte foto. Ik plak de gekopieerde foto (CTRL-V). Je ziet de foto nu verschijnen als nieuwe laag bovenop de goed belichte foto.
Ik ga naar de onderbelichte foto, selecteer de hele foto (CTRL-A) en kopieer die foto (CTRL-C).
Ik ga weer naar de goed belichte foto. Ik plak de gekopieerde foto (CTRL-V). Je ziet ook nu weer de foto verschijnen als nieuwe laag bovenop de overbelichte foto.
Ik voeg een laagmasker toe aan zowel de laag van de overbelichte foto als een laagmasker aan de laag van de onderbelichte foto.
Vervolgens kun je met de zwarte en witte kwast in het MASKER selecteren wat je van de beide lagen wilt behouden. Zorg wel dat je met een zacht penseel werkt.
Met zwart neem je niks over van de laag, met wit neem je de delen mee die je selecteert.
Omdat de foto met de juiste belichting helemaal onderop ligt, ga ik op beide MASKERS staan en druk op CTRL-I. Hierdoor wordt het laagmasker zwart en neemt het dus alle info over van de laag daaronder.
Vervolgens corrigeer ik met de witte kwast de overbelichte en onderbelichte delen van de goed belichte foto door resp. in het masker van de onderbelichte en de overbelichte foto met de witte kwast te verven.
Uiteraard kun je het effect van de laag verzachten door de Opacity van de laag aan te passen.