In ieder geval bedankt voor de uitleg Frans.
Ik snap het ook, maar toch lijkt mij dat in de praktijk het verschil te verwaarlozen is.
Ik heb de foto's van Gustav(degene die met Sony FF fotografeert) ook op grote afdrukken gezien en bij hem thuis ook op 100% op de pc bekeken en dat ziet er echt super gedetailleerd uit.
Ik heb nu natuurlijk ook die Sony RX100V compact camera met 1 inch sensor, die zou dan ook beelden met meer details moeten kunnen maken dan m'n Sony A77II wat een APS-C camera is met dus een grotere sensor, maar in de praktijk merk ik daar weinig van.
De RX100V heeft wel iets minder megapixels....20 tegenover 24 mp voor de A77, maar doordat de sensor een stuk kleiner is toch kleinere pixels.
Een telefoon met een nog kleinere sensor maakt toch ook geen beelden met veel detail, mijn ervaring is juist het tegenovergestelde......heel weinig detail juist.
Nu zegt men altijd dat het aantal megapixel niet uit maakt, behalve als je heel groot wilt afdrukken, of veel wilt kroppen, maar met meer megapixel heb je toch ook meer pixels(en dus kleinere pixels) op een sensor van dezelfde grootte en zou je dus ook meer details krijgen?
Begrijp me niet verkeerd, ik probeer niet om jouw theorie onderuit te halen, maar ik begrijp op een aantal punten gewoon niet dat het in de praktijk er volgens mij toch anders uit ziet.
Ik ben meer iemand van de praktijk dan van theorie en getalletjes.
Joop heeft een APS-C en een FF, met allebei een 24mp sensor, misschien dat hij zijn ervaring hier kan vertellen, ik weet eigenlijk niet of hij wat dat betreft verschil merkt in beide camera's?