Het is 28 maart 2024 13:03



Auteur Buiten portretten fotograferen, tips?
 Buiten portretten fotograferen, tips?
BerichtGeplaatst: 14 feb 2019 08:10 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 13924
Woonplaats: Harderwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Mooie gelegenheid om te variëren Judith. Close met F 5 waardoor de bomen zacht wazig in de achtergrond meedoen. Meer scherpte en dan met de compositie spelen in achtergrond en personen. Bijv. Op een heuvel naast een boom. In Lotus houding onder een boom. Leuk effect is de mensen laten springen met de armen omhoog. Met een losse flitser schuin gericht op de persoon om een dramatischer effect te verkrijgen doordat de achtergrond dan is onderbelicht. Mooi met wat dreigende lucht.
Leuke opdracht en met de juiste personen wordt het zeker een succes.
Ik hoop dat deze ideeën wat voor je zijn.

P.s. Een 50 mm lens of 18-70mm zal het m.i. heel goed doen.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Buiten portretten fotograferen, tips?
BerichtGeplaatst: 14 feb 2019 08:26 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Tip 1: Welke instructies heeft de krant meegegeven? Misschien even vragen.
Als er geen duidelijke richtlijnen vanuit de krant zijn: Weet je al of je de mensen er helemaal op wilt hebben of gedeeltelijk? Ik zou de foto waarschijnlijk maken met mijn 70-200mm, maar zou mijn 35mm lens voor de zekerheid wel meenemen.

Tip 2: Als er genoeg licht is: gewoon de foto maken. Let wel op het diafragma, ga niet met f/1.8 of zo de foto maken, maar zorg voor voldoende scherptediepte. F/5.6-f/7.1 doet het vaak uitstekend. De sluitertijd: 1/brandpuntsafstand voldoet goed, maar minimaal 1/100 sec nemen.

Tip 3: Als het te donker is of de gezichten kunnen wel een lichtje gebruiken, flitser op de camera en de foto schieten. Je moet het je niet te moeilijk maken. Let nu ook wel goed op het diafragma.

Tip 4: Uiteraard wel meerdere opnames maken. Je voorkomt dat je iemand met dichte ogen of een vreemde uitdrukking op de foto hebt.

Tip 5: Schieten in RAW. Zo heb je voldoende speelruimte om in Photoshop wat te compenseren.

Tip 6: Vooraf even goed kijken naar opstellingen voor groepen. Ook bij een portret van 1 persoon verwacht de persoon van je aanwijzingen. Treed zelfverzekerd op, dat verwachten ze van je (als fotograaf).


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Buiten portretten fotograferen, tips?
BerichtGeplaatst: 14 feb 2019 11:23 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 48978
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Focus je op het verschil tussen het fotograferen van een boom en het fotograferen van mensen.

De techniek verandert niet plotseling met je onderwerp.

Mensen gedragen zich voor een camera vaak heel bizar.
Verstijven, weten zich geen houding te geven, trekken hun gezicht in plooein en grimassen.
Daar ligt het zwaartepunt.

Praat met mensen. Drink een kop koffie of een biorrel met ze.
Vertel waar je naar op zoek bent.
Laat gerust weten dat het je eerste keer is.

Verken van tevoren de plek waar je foto's wilt maken.
Kijk vooral naar het licht.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Buiten portretten fotograferen, tips?
BerichtGeplaatst: 14 feb 2019 12:29 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 18040
Woonplaats: B-Limburg
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
lens 70-100mm.....probeer achtergrond vaag te krijgen ......en blijf uit de zon of wacht tot een wolk voor de zon is


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Buiten portretten fotograferen, tips?
BerichtGeplaatst: 17 feb 2019 01:53 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 4932
Woonplaats: Belgie
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik begrijp dat je vooral in de natuur je beelden gaat maken met mensen.
Dan zou ik al beginnen met als eerste tip schaduw te zoeken Maar wel zo dat er geen zon valt op het gras net voor het model. Dat geeft zacht licht. Maar je zal ook geen groen schijn hebben van het gras.

Houd ook je model wat weg van het groen (bv struiken waar de zon op valt) om de zelfde reden. Je wil vooral geen groenschijn in je beeld.

Alternatief kan je ook in volle zon werken. Is iets moeilijker omwille van het harde licht en de schaduwen die parten gaan spelen. Plaats je model zo dat hij/zij mooi de zon vangt die van achter u komt. Liefst in een kleine hoek tov de zon nog ook. Ga vooral niet haaks op de zon gaan staan.

Heb je hulp bij de hand dan kan een reflector wonderen doen om schaduwen in te vullen en meer punch in je beeld te stoppen.
Alternatief kan je dit ook opvangen met een flits op statief.

Gezien je in een groenomgeving zit kan je prima schieten op halfautomaat. Av of A mode is prima voor zoiets. Diafragma bepaald vooral je scherptediepte. Ik zou daar geen wereldwonderen in doen als dat maar voor een krant is.

Wil je werken met flitsen dan kan je in M mode werken maar die is iets moeilijker. Ik weet niet hoever je daar in staat. Moderne flitsen kunnen dit prima op TTL stand in combinatie met A mode op je camera.

Een leuk beeld bekom je vooral als je mensen wat los kan krijgen. Vertel ze een grapje of zeg iets leuk en dan breekt het ijs wel.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed