Frako, dan ga ik je helpen.

Ik had al de volgende info van je (uit de exif):
- camera is een Nikon D3200
- gebruikte lens was de 50mm (dus focal lengte oftewel brandpuntsafstand is 50mm)
- gebruikt diafragma is f/16
De info die ontbrak was:
- afstand camera tot achtergrond,
- afstand camera tot je gezicht.
Ik begrijp nu van je dat de afstand tussen camera en achterwand 2 meter is.
Als ik je zo vlak voor de achtergrond zie staan, dan denk ik dat de camera zo'n 1,30 meter voor je staat.
Als ik de volgende gegevens invul in het overzicht achter
deze link:
- camera is een Nikon D3200
- gebruikte lens was de 50mm (dus focal lengte oftewel brandpuntsafstand is 50mm)
- gebruikt diafragma is f/16
- afstand tot onderwerp: 2 meter
en ik druk op de knop berekenen (calculate), dan krijg ik de volgende resultaten:
Subject distance: 2 m
Depth of field
Near limit: 1.6 mFar limit: 2.67 m
Total: 1.06 mIn front of subject: 0.4 m, (38%)Behind subject: 0.67 m (62%)
Hyperfocal distance: 7.86 m
Circle of confusion: 0.02 mm
Oke, wat kunnen we nu met deze resultaten?
1) De scherptediepte is 1,06 meter (
rood)
2) Omdat je hebt scherpgesteld op de achtergrond, heb je alleen wat aan de scherptediepte VOOR het onderwerp (onderwerp waarop is scherpgesteld is een vlakke achtergrond), dus 0,4 meter (
geel). Ter info: dit is ongeveer 1/3 deel van de totale scherptediepte (38%). De rest van de scherptediepte valt achter het scherpstelpunt (de achtergrond), maar daar heb je nu dus niks aan. We kunnen immers niet door het achtergronddoek kijken.
3) Je staat zelf met je gelaat 70cm voor het achtergronddoek. De scherptediepte VOOR het doek is slechts 40 cm diep. Met andere woorden: De vookant van je gezicht valt buiten de scherptediepte en kan volgens de berekening niet scherp zijn. Je foto bewijst dit ook.
4). Een hoofd is ongeveer 30cm "diep". Aangezien je 70cm (schatting) voor het doek staat, begint de scherptediepte net na de achterkant van je hoofd. In de foto kun je ook zien dat je oren bijvoorbeeld ook nog onscherp zijn. Volgens de berekening:
- de NEAR limit is 160cm. Dat is de afstand camera tot je gelaat + de diepte van je hoofd (door mij geschat op zo'n 30cm), dus 130cm + 30CM = 160cm (
blauw). Klopt dus ook weer met de waarneming via de foto.
In een schematische tekening:
Camera Nikon D3200
------------130cm----------Model(30cm diep)
--40cm--Achtergronddoek
De scherptediepte voor het scherpstelpunt (achtergrond) is 40 cm.
De scherpte begint dus vlak achter je hoofd.
Nu zal de scherptediepte vlak na je hoofd langzaam oplopen, het hoogtepunt bereiken op de achtergrond en vervolgens weer langzaam weglopen (maar met een vlakke ondoorzichtige achtergrond zie je dat laatste dus niet).