Tip 1: Welke instructies heeft de krant meegegeven? Misschien even vragen. Als er geen duidelijke richtlijnen vanuit de krant zijn: Weet je al of je de mensen er helemaal op wilt hebben of gedeeltelijk? Ik zou de foto waarschijnlijk maken met mijn 70-200mm, maar zou mijn 35mm lens voor de zekerheid wel meenemen.
Tip 2: Als er genoeg licht is: gewoon de foto maken. Let wel op het diafragma, ga niet met f/1.8 of zo de foto maken, maar zorg voor voldoende scherptediepte. F/5.6-f/7.1 doet het vaak uitstekend. De sluitertijd: 1/brandpuntsafstand voldoet goed, maar minimaal 1/100 sec nemen.
Tip 3: Als het te donker is of de gezichten kunnen wel een lichtje gebruiken, flitser op de camera en de foto schieten. Je moet het je niet te moeilijk maken. Let nu ook wel goed op het diafragma.
Tip 4: Uiteraard wel meerdere opnames maken. Je voorkomt dat je iemand met dichte ogen of een vreemde uitdrukking op de foto hebt.
Tip 5: Schieten in RAW. Zo heb je voldoende speelruimte om in Photoshop wat te compenseren.
Tip 6: Vooraf even goed kijken naar opstellingen voor groepen. Ook bij een portret van 1 persoon verwacht de persoon van je aanwijzingen. Treed zelfverzekerd op, dat verwachten ze van je (als fotograaf).
|