Werd getriggerd door een opmerking bij een landschapsfoto.
En omdat ik nog niet mobiel genoeg ben de afstand naar mijn volgende Noord oost ... te voet af te leggen bedacht ik dit topic.
Als je op de hyperfocale afstand fotografeert heb je de grootste scherptediepte.
Daar is niets tegen in te brengen.
Maar wat is scherptediepte?
Scherptediepte is het gebied van voor tot achter het scherpstalvlak dat aanvaardbaar! scherp is.
Alleen het scherpstelvlak is zo scherp als kan. Daarvoor en erachter neemt de scherpte af.
Is dat te zien? Ja. Als je op het plusje klikt en zo nodig op de pijlen rechts onder.
Wat heeft het voor konsekwenties?
Ik heb mijn camera ingesteld op diafragmagetal 11.
Op statief gezet.
Op verschillende afstanden scherpgesteld en vergeleken.
Volgens mij is de conclusie:
Als je belangrijkste onderwerp in een landschapsfoto voor het de hyperfocale afstand ligt stel je scherp op je belangrijkste onderwerp. Voorin dus.
Als je belangrijkste onderwerp op of rond de hyperfocal afstand ligt dan stel je scherp op (ongeveer) de hyperfpcale afstand.
Als je belangrijkste onderwerp ergens halverwege ligt dan stel je ongeveer halverwege scherp.
Als je belangrijkste onderwerp op de horizon ligt dan stel je op de horizon scherp.
Geldt dat ook bij f/4 en f/22?
Ik denk ....
... bij f/4 ook maar in veel sterkere mate en bij f/22 ook maar in wat mindere mate.
Door experiment bevestigd.