viewtopic.php?f=9&t=106216Doordat ik deze foto deze week plaatste werd ik geattendeerd op artefacten rond de blaadjes.
Overigens moet ik zeggen dat in deze foto een verkeerd scherpstelpunt werd gekozen, niet op de blaadjes, maar op de achtergrond (fout gedaan dus).
Peter gaf in dit topic aan dat je moet kijken naar wat bewerking doet met het aantal pixels.
Ik heb in Lightroom een ander origineel gepakt van dezelfde bladeren gepakt waar wel goed is scherpgesteld op de bladeren en heb steeds gemeten na het opslaan in JPEG.
Dat kun je doen op twee manieren. Na elkaar .....een bewerking toepassen, dan dezelfde bewerkte foto pakken en nog een bewerking toepassen. De tweede is afzonderlijk, dus een bewerking toepassen opslaan en meten.
De resultaten waren als volgt:
Bewerkingen na elkaar Afzonderlijke bewerking
MB MB
Origineel 11,2 11,2
Belichting -2 12,0 12,0
Helderheid +300 13,9 12,9
Full Dynamic Range in Efex Pro 12,9 8,8
Ruis+80 Detail+67 8,6 9,8
Ruis blijft+80 Detail naar 20 7,6 9,5
Crop 50% 2,8 4,9
Voorzichtige conclusies
De crop van 50% zorgt dus voor de grootste vermindering van pixels, maar liefst 75 procent
(11,2-2,8/11,2*100%=75%).
De ruisvermindering (+80) zorgt dus niet voor een grote vermindering van pixels.
Wat ik wel vreemd vind is dat het aantal pixels verhoogt door onderbelichting en helderheidsverhoging.
Misschien dat iemand daar een verklaring voor heeft.
Verder begrijp ik nog niet
1, Hoe nu die pixelvermindering zorgt voor artefacten.
2. Het plaatsen hier op Photodrome doe je met een kleinere jpeg. Ik neem meestal 1200x800. Mijn onderzoek richt zich op originele jpegs. Als je na een grove bewerking dus foto's plaatst, kun je dan het aantal pixels beter groter maken?
Zo dat was het.... wat een verhaal niet?