Ron62 schreef:
Even een vraag van mij tussendoor, waar Judith misschien ook wel wat aan heeft.
Off shoe kan toch ook Henry, als je de flitser op een statief(je) zet en dan de flitser draadloos aansturen?....
Ron, klopt maar dan moet je dus ook een statief e.d. meenemen.
Ik heb een remote triggersetje waarmee ik alles handmatig moet instellen (op de flitser en de camera) en ik heb recent een remote triggersetje gekocht die ook TTL-flitsen ondersteunt en waarbij je centraal de remote flitsers (ik heb er drie) kunt instellen. Als ik Judith een advies mag geven: als je nog een triggersetje wilt kopen, neem er dan eentje die TTL-flitsen ondersteunt en waarbij je centraal de instellingen van de verschillende flitsers kunt wijzigen.
Ook maar een tip over de flitsers: ik heb reportage flitsers, omdat je die eenvoudig mee kunt nemen, maar elk voordeel heeft zijn nadeel. Reportage flitsers zijn bijvoorbeeld minder krachtig dan studio flitsers. Wees je dus bewust van je keuze!
Ron62 schreef:
...Zelf flits ik weleens met 2 softboxen(die ik sinds begin dit jaar ook draadloos aanstuur), maar veel verschil zit er toch niet echt in een softbox(is eigenlijk een wat grotere flitskop met een doek ervoor) en een normale reportageflitser wat aansturen en werken ermee betreft?
Je zou i.p.v. een diffuser ook een soort van klein softboxje op je flitser kunnen maken?
Klopt, het verschil is niet zo groot. Ik heb om die reden dan ook (goedkope Chinese) paraplu’s. Gaat er eentje stuk, dan bestel ik gewoon een nieuwe. Nadeel van paraplu’s in combinatie met licht spul (statief), is dat het snel kan omvallen.
SanValaria schreef:
ik zet de flitser vaak gericht op een muur of het plafond, desnoods met een flashbender Direct ligt maakt het toch wel heel gauw plat en dat wil je niet

tenminste ik ben er geen fan van
Eens, maar soms heb je die keuze niet. En als je “snel” een portretje wilt schieten en het omgevingslicht is beperkt aanwezig, dan is on-shoe helemaal geen slechte keuze.