Het is 19 apr 2024 11:00



Auteur Flitsertips gevraagd
 Flitsertips gevraagd
BerichtGeplaatst: 05 dec 2020 08:44 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1198
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Een beetje basis leesvoer: hier deel 1 en hier deel 2.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Flitsertips gevraagd
BerichtGeplaatst: 05 dec 2020 08:56 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 1198
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Judith schreef:
Dank je Ab.
:rof


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Flitsertips gevraagd
BerichtGeplaatst: 05 dec 2020 09:17 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 16918
Woonplaats: Wageningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als ik buiten flits zet ik de camera altijd op manual en een zo een hoog mogelijke iso. :upc
Acherliggende gedachte wordt er meer buitenlicht en minder flitslicht gebruikt. Flitserkop schuin omhoog. Suc6 Op de flitser heb ik een plastic diffuser zitten.

https://www.bol.com/nl/p/omnibounce-dif ... oductTitle

https://www.fotoclub.nl/blogs/fotografietips/werken-met-een-opzetflitser-hoe-doe-je-dat


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Flitsertips gevraagd
BerichtGeplaatst: 05 dec 2020 10:35 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als ik simpel wil flitsen (dus vanaf de hotshoe, simpelweg omdat off-shoe flitsen in die situatie erg onhandig is), dan schiet ik TTL-mode met een flitscorrectie (instellen op de flitser) van -2/3 EV.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Flitsertips gevraagd
BerichtGeplaatst: 05 dec 2020 11:15 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40667
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Even een vraag van mij tussendoor, waar Judith misschien ook wel wat aan heeft.
Off shoe kan toch ook Henry, als je de flitser op een statief(je) zet en dan de flitser draadloos aansturen?
Zelf flits ik weleens met 2 softboxen(die ik sinds begin dit jaar ook draadloos aanstuur), maar veel verschil zit er toch niet echt in een softbox(is eigenlijk een wat grotere flitskop met een doek ervoor) en een normale reportageflitser wat aansturen en werken ermee betreft?
Je zou i.p.v. een diffuser ook een soort van klein softboxje op je flitser kunnen maken?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Flitsertips gevraagd
BerichtGeplaatst: 05 dec 2020 11:26 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2806
Woonplaats: Andijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
ik zet de flitser vaak gericht op een muur of het plafond, desnoods met een flashbender Direct ligt maakt het toch wel heel gauw plat en dat wil je niet :) tenminste ik ben er geen fan van


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Flitsertips gevraagd
BerichtGeplaatst: 05 dec 2020 12:35 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ron62 schreef:
Even een vraag van mij tussendoor, waar Judith misschien ook wel wat aan heeft.
Off shoe kan toch ook Henry, als je de flitser op een statief(je) zet en dan de flitser draadloos aansturen?....

Ron, klopt maar dan moet je dus ook een statief e.d. meenemen.
Ik heb een remote triggersetje waarmee ik alles handmatig moet instellen (op de flitser en de camera) en ik heb recent een remote triggersetje gekocht die ook TTL-flitsen ondersteunt en waarbij je centraal de remote flitsers (ik heb er drie) kunt instellen. Als ik Judith een advies mag geven: als je nog een triggersetje wilt kopen, neem er dan eentje die TTL-flitsen ondersteunt en waarbij je centraal de instellingen van de verschillende flitsers kunt wijzigen.

Ook maar een tip over de flitsers: ik heb reportage flitsers, omdat je die eenvoudig mee kunt nemen, maar elk voordeel heeft zijn nadeel. Reportage flitsers zijn bijvoorbeeld minder krachtig dan studio flitsers. Wees je dus bewust van je keuze!

Ron62 schreef:
...Zelf flits ik weleens met 2 softboxen(die ik sinds begin dit jaar ook draadloos aanstuur), maar veel verschil zit er toch niet echt in een softbox(is eigenlijk een wat grotere flitskop met een doek ervoor) en een normale reportageflitser wat aansturen en werken ermee betreft?
Je zou i.p.v. een diffuser ook een soort van klein softboxje op je flitser kunnen maken?

Klopt, het verschil is niet zo groot. Ik heb om die reden dan ook (goedkope Chinese) paraplu’s. Gaat er eentje stuk, dan bestel ik gewoon een nieuwe. Nadeel van paraplu’s in combinatie met licht spul (statief), is dat het snel kan omvallen.

SanValaria schreef:
ik zet de flitser vaak gericht op een muur of het plafond, desnoods met een flashbender Direct ligt maakt het toch wel heel gauw plat en dat wil je niet :) tenminste ik ben er geen fan van

Eens, maar soms heb je die keuze niet. En als je “snel” een portretje wilt schieten en het omgevingslicht is beperkt aanwezig, dan is on-shoe helemaal geen slechte keuze.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Flitsertips gevraagd
BerichtGeplaatst: 05 dec 2020 13:36 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40667
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Bedankt voor het antwoord Henry. :)

Henry schreef:
Ron, klopt maar dan moet je dus ook een statief e.d. meenemen.

Dan moet je inderdaad een statief meenemen, maar dat hoeft natuurlijk geen heel zwaar statief te zijn, ik heb zelf ook een klein statiefje dat ingeklapt o in m'n fototas past.
Nou is dat statiefje eigenlijk te klein, want dan zou je vanonder belichten en dat is meestal niet zo mooi, maar als er op locatie iets is waar je het statiefje op kunt plaatsen is het wel bruikbaar.
Er zullen vast wel vrij lichte en dan wat hogere statieven in de handel zijn denk ik, zoals gezegd hoeft het natuurlijk geen heel stabiel statief te zijn.
En één goed statief(voor de camera) zou ik in ieder geval meenemen als je portretten gaat schieten, dus sjouwen wordt het toch wel. :DD


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Flitsertips gevraagd
BerichtGeplaatst: 05 dec 2020 14:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@Ron: Ik heb lichte flitsstatieven, manfrotto’s 5001B, die zo’n 1,90m hoogte hebben. Omdat het lichte statieven zijn, moet er geen zuchtje wind staan als ik er een paraplu op gemonteerd heb.

@Judith: daarom dus mijn on-shoe tip. Ik gebruik wel de on-board diffuser en indien mogelijk flits ik indirect. Ik heb ooit een “softboxje” gekocht die ik op de flitser kan monteren, maar het effect van zo’n klein dingetje is nihil (het “effect nadert naar nul”). Dan is de on-board diffuser een handig hulpmiddel.

Je kunt off-Shoe flitsen door de camera in de ene band te houden en de flitser in de andere hand, maar het effect is gering (als je het al voor elkaar krijgt om zo een behoorlijke foto te maken. Ik ben namelijk niet zo handig om met twee volle handen ook nog camera instellingen te veranderen).

Provorm schiet trouwens wel zo zijn portretten (camera in de ene hand, flitser off-shoe in de andere hand) en overpowered het omgevingslicht waardoor je een vervreemdend beeld krijgt. Dat kunstje (Provorm, vergeef me die bewoording) is niet zo moeilijk, het effect is wel mooi. Met name omdat de standaard fotograaf dit niet zonder kennis kan nabootsen. Bij flitsen in Manual mode van flitser en camera:
1. Zorg dat de flitspuls (die vele maken korter is dan de sluitertijd, je model goed belicht. Zorg er wel voor dat je niet een snellere sluitertijd neemt dan de Max. (Of spreken we van Min) flitssynchronisatietijd van je camera (die zit vaak rond de 1/200-1/320 sec). Het is dus even experimenteren hoeveel flitslicht de flitser in Manual mode moet afvuren.
2. Hanteer daarbij een diafragma die er voor zorgt dat het omgevingslicht (ambient light) onvoldoende toelaat. In de praktijk betekent dit dus dat het diafragma dichter moet worden gedraaid.

Omdat de kracht van het flitslicht kwadratisch met zijn afstand afneemt is het dus belangrijk dat je de afstand van de flitser tot het model constant probeert te houden.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Flitsertips gevraagd
BerichtGeplaatst: 05 dec 2020 15:28 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40667
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Henry, met een paraplu erop wordt het inderdaad gevaarlijk, want dan kan de boel omwaaien als er teveel wind zou staan, maar ik denk dat dat in nieuwbouw waarschijnlijk wel mee zal vallen, omdat je dan meest nog wel een plekje uit de wind zal kunnen vinden. ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Flitsertips gevraagd
BerichtGeplaatst: 05 dec 2020 15:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49080
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Judith lichte muren en plafonds kunnen goed dienst doen als reflector.
Vergeet ook niet het witte kaartje dat in de flitser zit zo nodig te gebruiken.
Vergeet ook niet om genoeg batterijen mee te nemen.
Kijke even na in de gebruiksaanwijzing van de camera wat de flitssynchronisatietijd is

De hoge ISO van Ab helpt wel om batterijen te sparen maar de reden, “ (er) wordt ... meer buitenlicht en minder flitslicht gebruikt” klopt niet.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Flitsertips gevraagd
BerichtGeplaatst: 05 dec 2020 17:52 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
...en tot slot een tip: Laat je oefenfoto's hier beoordelen! Al is het alleen al omdat ik nieuwsgierig ben. ;)

Nadat je ze in de categorie Portretten hebt geplaatst, zullen dan (naar ik verwacht) de mensen reageren die normaal gesproken hier portretfoto's plaatsen. Ik heb (op basis van onder andere deze ervaring) namelijk het idee dat ze niet of nauwelijks in de andere categorieen kijken en dus zullen ze deze post van jou niet hebben gezien, want anders hadden ze wel gereageerd. Toch?

Nadat je de oefenfoto's in de categorie Portretten hebt geplaatst, hopen dat ze jouw foto's wel zien en ze je tips gaan geven.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Flitsertips gevraagd
BerichtGeplaatst: 06 dec 2020 01:26 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 16918
Woonplaats: Wageningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
@ Frans, Dit bedoelde ik.

5. ISO aanpassen
Als je een flitser gebruikt kun je in principe je camera op 100 ISO laten staan. Je hebt dan minimaal last van ruis. Moderne camera's kunnen echter ook prima ruisarme foto's maken op 400 of 800 ISO. Er zijn een aantal voordelen bij het maken van flitsfoto's bij een hogere lichtgevoeligheid.

Bij een hogere lichtgevoeligheid heb je minder licht nodig om dezelfde foto te maken. Je hebt dus ook minder flitslicht nodig. Hiermee bespaar je batterijen en de flitser is ook sneller weer klaar met herladen, zodat je sneller achter elkaar foto's kunt maken.

Doordat er minder licht nodig is om de foto voldoende te belichten wordt er in de foto meer zichtbaar van de achtergrond. Op ISO 100 zul je in een donkere ruimte voornamelijk hetgene zien dat door het licht van je flitser nog belicht wordt. Daarachter zal alles donker zijn, zwart vaak zelfs. Door op een hogere ISO te fotograferen wordt de achtergrond ook beter zichtbaar. Je ziet dus veel meer van de ruimte waarin je fotografeert.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Flitsertips gevraagd
BerichtGeplaatst: 06 dec 2020 10:14 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Berichten: 16918
Woonplaats: Wageningen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
:upc


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Flitsertips gevraagd
BerichtGeplaatst: 06 dec 2020 10:54 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik ben blij dat we je toch hebben kunnen helpen. :)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Flitsertips gevraagd
BerichtGeplaatst: 06 dec 2020 13:19 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49080
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Een goede engelstalige site voor stobist.

https://strobist.blogspot.com/2015/04/your-basic-lighting-kit-spin-around.html


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed