Het is 05 aug 2025 17:23

Auteur witbalans
 witbalans
BerichtGeplaatst: 04 aug 2009 16:47 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
althans ik neem aan dat het daarmee te maken heeft.
Ik had eerder al met uitprobeersels in ministudio gezien dat zwarte achtergrond iets lastiger ligt dan wit, zwart wordt veel duidelijker en storender grijs dan wit.
Vandaag er toch eens mee aan de slag als inspiratie door de nieuwe maandopdracht; low key.
Niet van plan mee te doen, wel van plan om te spelen met het weinige licht en wat ik er nou van kan bakken.
Ik vind deze qua zwarte achtergrond wel aardig gelukt:
Fotografie

Het is wel meer gebaseerd op mazzel dan op wijsheid dat ik dit keer wel de achtergrond zwart krijg (evt tips hierover zijn ook welkom :) ) maar wat het punt is, is dat deze bloem in het echt niet rood is, maar meer paarsige kleur heeft.
Onderstaande foto is de bloem ook nog niet helemaal kleur echt, maar het komt nu wel in de buurt en zie het verschil met rood.
Fotografie

Ik heb alle witbalansen op de camera uitgeprobeerd en paar keer zelf de witbalans ingesteld op de stoeptegel buiten en witte deur.
Maar zonder flits pakt de camera in elke situatie de bloem als rood.
Verder heb ik de iso staan op 100 - 5,6 diafragma - -1,3 belichtingscompensatie.
De lichtbron bij de 1e foto is een zaklamp.
Ook met weinig licht moet je toch de juiste kleur er uit kunnen halen....rarara wat doe ik verkeerd?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 witbalans
BerichtGeplaatst: 04 aug 2009 17:02 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
het heeft inderdaad te maken met de witbalans.

stoeptegel is niet geheel handig hier en een witte deur ook niet.
omdat je de witbalans meet met de licht die je hebt op de plek van de deur of stoeptegel. en die is anders dan het licht in je studiotje.

eigenlijk zou je een kleine grijskaart nodig hebben voor in je studio.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 witbalans
BerichtGeplaatst: 04 aug 2009 17:11 
Lid
Fotografie

En als je nou eens in raw zou schieten, en dan in photoshop zou kijken welke kleurtemperatuur er gebruikt is.
je kan dan ook met deze temperatuur zelf gaan schuiven tot dat je de juiste kleuren hebt.
En als je de juiste kleuren niet te pakken krijgt, dan kan het zijn, dat het niet de witbalans is, maar iets anders dat jouw kleuren huishouding in de war gooit.

Waren er trouwens naast die zaklamp nog andere lichtbronnen?

Johan

witbalans
BerichtGeplaatst: 04 aug 2009 18:13 
Lid
Fotografie

Bedankt voor jullie snelle reacties

@vioto, ik moet er dus toch maar eens aan geloven dan zeker...en dan toch een grijskaart aanschaffen.
Ja klopt, andere licht omstandigheden, maar met witte achtergrond is het op stoeptegel me wel redelijk gelukt met juist instellen, waardoor ik er toch een beetje hoop in had, maar helaas.

@arnold, ik kan geen photoshop, dat is mijn volgende doel als ik wat meer het fotograferen zelf onder de knie heb.
Nee geen directe lichtbronnen op het voorwerp dan de zaklamp.
Zo ongeveer 10 meter ervandaan kwam er wel een beetje daglicht binnen, we hebben daar nog geen gordijnen, maar daar waar ik zit bereikt daar vrij weinig van.

witbalans
BerichtGeplaatst: 04 aug 2009 18:43 
Lid
Fotografie

Citaat:
Nee geen directe lichtbronnen op het voorwerp dan de zaklamp

Behalve je eigen flits natuurlijk.............
Al geprobeerd zonder zaklamp?

johan

witbalans
BerichtGeplaatst: 04 aug 2009 18:50 
Lid
Fotografie

arnold schreef:
Citaat:
Nee geen directe lichtbronnen op het voorwerp dan de zaklamp

Behalve je eigen flits natuurlijk.............
Al geprobeerd zonder zaklamp?

johan

Nee, geen flits (ja bij de 2e om het kleurverschil te laten zien voor de kijkers thuis :DD ) de 1e foto is zonder flits alleen met zaklamp.
Ja zonder zaklamp of enig andere directe lichtbron wordt het ook rood en de achtergrond donkergrijs, de bloem valt dan ook weg in de achtergrond.
Overigens ook met andere zachte lichtbronnen geprobeerd, ook niet de gewenste kleur (blijft rood), plus dat door de andere lichtbronnen ook de achtergrond toch nog teveel was belicht waardoor het ook niet zwart meer leek

witbalans
BerichtGeplaatst: 04 aug 2009 18:51 
Lid
Fotografie

thx voor het meedenken by the way :up

witbalans
BerichtGeplaatst: 05 aug 2009 08:23 
Lid
Fotografie

Zaklamp heeft een andere kleur licht dan daglicht. Alleen met behulp van een grijskaart zou je dit kunnen corrigeren. Moet je nog wel een programma hebben waarmee je de opgenomen waarde van de foto van de grijskaart kunt overnemen naar de foto van de bloem.

Ook de foto met flits is niet 100% want het wit is niet echt wit. Afhankelijk van het programma wat je gebruikt zou je wel iets wits mee kunnen fotograferen en vervolgens aangeven dat dat wit is. Welke camera gebruik je?

witbalans
BerichtGeplaatst: 05 aug 2009 08:27 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
kleine tip: Velletje wit papier :)

witbalans
BerichtGeplaatst: 05 aug 2009 12:29 
Lid
Fotografie

Pedro schreef:
Zaklamp heeft een andere kleur licht dan daglicht. Alleen met behulp van een grijskaart zou je dit kunnen corrigeren. Moet je nog wel een programma hebben waarmee je de opgenomen waarde van de foto van de grijskaart kunt overnemen naar de foto van de bloem.

Ook de foto met flits is niet 100% want het wit is niet echt wit. Afhankelijk van het programma wat je gebruikt zou je wel iets wits mee kunnen fotograferen en vervolgens aangeven dat dat wit is. Welke camera gebruik je?

Oke, dus "moet" echt even een grijskaart aanschaffen.
Op mijn camera kan ik de witbalans kiezen van een andere foto, dus dan zou ik neem ik aan een foto van de grijskaart kunnen maken en daar de witbalans voor de volgende foto's op kiezen.

Nee de foto met flits heb ik gewoon even snel gedaan om te laten zien dat de bloem niet rood is en enig verschil ervan over te brengen. Ik gebruik voor ministudio taferelen sowieso geen flits.
Ik heb net sinds een paar weken de nikon d60

witbalans
BerichtGeplaatst: 05 aug 2009 12:34 
Lid
Fotografie

pdm_fotografie schreef:
kleine tip: Velletje wit papier :)

Met witte achtergrond vorige keer lukte het mij niet met wit papier om het goed te krijgen gek genoeg.
Mss dat dat met de zwarte achtergrond wel ;ukt en daarnaast heb ik inmiddels ook ander wit papier, dus kan daar ook nog even mee puzzelen.
Maar ik denk dat ik gewoon ook toch de grijskaart ga bestellen, dezelfde die jij ook hebt (je gaf toen een link in m'n vorig topic)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp