Het is 27 apr 2024 17:15

Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Auteur Deel foto onscherp
 Deel foto onscherp
BerichtGeplaatst: 04 mei 2021 09:17 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 7
Dit is mijn eerste bericht dus een korte introductie lijkt me op zijn plaats. We hebben een Panasonic Lumix FZ 72 waarmee we eenvoudige vakantiekiekjes maken maar we willen ook, als we bv een mooi landschap, stadsgezicht, huis e.d. zien, een mooie foto maken die wat verder gaat dan een vakantie kiekje. Daarnaast willen we in .raw fotograferen vanwege de vele nabewerkingsmogelijkheden. Ik gebruik hiervoor Lightroom Classic. We willen ons wat meer gaan verdiepen in fotograferen zodat we van mooie landschappen ook echt mooie foto's kunnen maken. Maar we hebben nog niet echt de gelegenheid gevonden om ons wat meer te gaan verdiepen in het fotograferen maar dat gaat wel op korte termijn gebeuren.

Op de Panasonic zit een iA (Intelligent auto modus) stand. Dan worden er .jpg afbeeldingen gemaakt en geen .raw. We gebruiken daarom nu de P (Progam AE) stand: Foto's opnemen met automatsiche instellingen voor sluitertijd en diafragmawaarde.
We merken nu dat soms niet de hele foto scherp is.Fotografie
Zoals in deze foto te zien is, is de auto links in beeld niet scherp. Mijn vraag is wat hiervan de oorzaak kan zijn en hoe we kunnen zorgen dat de hele foto scherp is.

Alvast erg bedankt.
Meh


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Deel foto onscherp
BerichtGeplaatst: 04 mei 2021 13:54 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik zie dat het straatnaambordje wel scherp op de foto staat.
Daarnaast zie ik dat al snel de scherpte wegvloeit.
Je hebt hier volgens mij dan ook te maken met het fenomeen dat "scherptediepte (Engels: Depth of Field)" wordt genoemd: dat deel wat scherp in de foto wordt afgebeeld. Alles buiten de scherptediepte wordt in enige of ernstige mate onscherp afgebeeld.
De scherptediepte is van een aantal factoren afhankelijk:
- de afstand waarop je hebt scherpgesteld
- je lens (objectief)
- het diafragma waarmee je de foto hebt gemaakt.

Hier een link naar de site van Nando waarin het fenomeen scherptediepte wat begrijpelijker wordt uitgelegd.
Wil je zelf wat gaan rekenen? Hier een link waarbij je zelf wat kunt experimenteren.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel foto onscherp
BerichtGeplaatst: 04 mei 2021 14:03 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 14111
Woonplaats: Harderwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
In aanvulling, er zijn handige DOF app`s waar je de instellinggevens kan invullen en dan geeft de berekening aan alwaar de foto scherp zou moeten zijn. Dan ga je zien dat je diafragma veel te maken heeft met scherpte. Voldoende sluitertijd is dan ook van belang, want enige beweging geeft ook onscherpte. uit de hand is S 1/125 wel het minimale en anders vanaf statief werken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel foto onscherp
BerichtGeplaatst: 04 mei 2021 14:58 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 597
Woonplaats: Haarlem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als het een kwestie van scherpte diepte zou zijn dan zou volgens mij alles ter hoogte van de auto even onscherp moeten zijn, toch? Bijvoorbeeld, als ik goed inschat, alles op de lijn van de auto naar het kozijn in de woning rechts op de foto.
Zou er iets anders aan de hand kunnem zijn? Iets op de lens bijvoorbeeld? :dk


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel foto onscherp
BerichtGeplaatst: 04 mei 2021 15:13 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 24523
Woonplaats: Vinkeveen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik denk ook eerder aan een lensprobleem dan aan DOF. Ook omdat ik tussen de regels door begrijp dat dit probleem zich openbaart in de raw bestanden, en niet (of veel minder) in de jpegs die uit de camera komen.

Iedere lens heeft in meerdere of mindere mate van weglopende scherpte naar de randen toe. Grofweg: hoe duurder de lens, hoe minder vertekening en bijbehorend scherpteverlies. Ook hebben zoomlenzen hier vaak meer last van dan prime lenzen. Dat kan verminderd worden door het diafragma te verkleinen (groter in getal, kleiner in lensopening) wat in feite de suggestie van Henry is. Ook kan er softwarematig wat worden bijgesteld, wat de camera fabrikant automatisch zal doen in het maken van de jpeg.

Jij hebt een 60x optische zoomlens op je camera, en deze foto is zo te zien in groothoek geschoten. Dan verbaasd het me niet dat er scherpteverlies is aan de randen.

Ook ga ik mee in de redenatie van Jurjen, want de onscherpte lijkt me wat onregelmatig verdeeld over het beeld. Had het geregend, en zaten er (half?) opgedroogde watervlekken op de lens?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel foto onscherp
BerichtGeplaatst: 04 mei 2021 15:38 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49118
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Het is alleen de linkeronderzoek die vaag is.

Heb je een zonnekap op de lens zitten?
Is je objectief smerig?
Hand voor de lens?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel foto onscherp
BerichtGeplaatst: 04 mei 2021 15:50 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40727
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dit heeft niet gewoon met een kleine scherpte diepte te maken, anders zou de witte auto die je verderop in de foto ziet nog veel onscherper moeten zijn.
Zoals Frans zegt de onscherpte hier alleen aan de linkerkant van de foto, dus ik denk ook aan vuil, een defect, of iets dat voor de lens zit.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel foto onscherp
BerichtGeplaatst: 04 mei 2021 15:52 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 10429
Woonplaats: Wijdenes
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Buiten de laatst genoemde mogelijke oorzaken zie ik ook een vreemde vlek op de bomen die het dichtste aan de weg staan links. Dat doet me ook aan een vuile lens denken. Opgedroogde regenvlekken? Gr. Harry


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel foto onscherp
BerichtGeplaatst: 04 mei 2021 15:54 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Nu ik de foto via mijn computerscherm bekijk, zie ik ook dat de linkerkant van de foto veel onscherper is dan het midden en rechts, maar ik zie ook in het midden op 2/3 hoogte een vreemde vlek. Misschien is de lens gewoon vies of is er vocht in de lens gekomen en zit de vlek/de vlekken aan de binnenkant van het glaswerk.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel foto onscherp
BerichtGeplaatst: 04 mei 2021 16:08 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49118
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De vraag is of het fenomeen dat zich soms voordoet te maken heeft met gebruik camera, de instellingen, of een menselijke fout?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel foto onscherp
BerichtGeplaatst: 06 mei 2021 09:53 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 7
Iedereen heel erg bedankt. Ik zal eens kijken naar de lens.
We merken trouwens ook dat de foto's die we nemen, scheef zijn. Nu kan het natuurlijk dat we de camera scheef houden maar daar letten we nu heel erg op, nu we geconstateerd hebben dat de foto's scheef zijn. Maar ik zal het ook eens met een statief proberen. Maar zou dit ook een probleem met de camera kunnen zijn. De camera is nu vier jaar oud en misschien wordt het tijd voor een nieuwe....


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel foto onscherp
BerichtGeplaatst: 06 mei 2021 10:08 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40727
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Als je met scheef bedoelt dat de horizon niet recht staat dan ligt dat probleem denk niet bij de camera, maar dan houden jullie 'm waarschijnlijk zelf niet recht.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel foto onscherp
BerichtGeplaatst: 06 mei 2021 10:19 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 49118
Woonplaats: Doetinchem
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
:up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel foto onscherp
BerichtGeplaatst: 06 mei 2021 11:00 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 7
Ron62 schreef:
Als je met scheef bedoelt dat de horizon niet recht staat dan ligt dat probleem denk niet bij de camera, maar dan houden jullie 'm waarschijnlijk zelf niet recht.


Dat dachten we zelf ook. Maar ook als we heel goed opletten dat we de camera recht houden, is de foto naar links gekanteld.

Als test heb ik wat foto's gemaakt waarbij ik de camera heb neergezet op een muurtje en ook dan zijn de foto's gekanteld. Nu zou het kunnen zijn dat het muurtje scheef is maar dat heb ik gecontroleerd met een waterpas.

NB Zou het te maken kunnen hebben met de beeldstabilisator die in de Panasonic Lumix FZ 72 zit?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel foto onscherp
BerichtGeplaatst: 06 mei 2021 11:34 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40727
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dat durf ik niet te zeggen, want ik fotografeer zelf met Sony.
Ik heb ook altijd het digitale waterpasje in m'n zoeker aan staan, daardoor staan bijna al m'n foto's recht, alleen soms met bijv. actiefotografie wil het weleens scheef gaan.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel foto onscherp
BerichtGeplaatst: 06 mei 2021 12:32 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 10429
Woonplaats: Wijdenes
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Is het echt scheef of iets met een bolling. Dat zou lens vertekening kunnen zijn. Kun je een foto -voorbeeld van "het scheve" hiervan plaatsen? Dat maakt het makkelijker om er iets zinnigs over te zeggen. Gr. Harry


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel foto onscherp
BerichtGeplaatst: 06 mei 2021 13:11 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 7
Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel foto onscherp
BerichtGeplaatst: 06 mei 2021 13:24 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40727
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Huh, heel vreemd, ik denk dat je lens niet goed meer is, of je sensor hangt los of zo....de paal staat recht, maar de horizon loopt scheef en het is geen vertekening volgens mij.
Misschien is het inderdaad beter om naar een andere camera uit te kijken, of deze te laten repareren.
Of er staat ergens een instelling verkeerd waardoor je dit vreemde effect krijgt....tegenwoordig bouwen ze van alles in die camera's om maar apart voor de dag te komen. :dk

En ook weer die onscherpte links, ik denk niet helemaal goed meer.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel foto onscherp
BerichtGeplaatst: 06 mei 2021 13:51 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 10429
Woonplaats: Wijdenes
Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Ik ben het wel met Ron eens: volgens mij klopt er echt iets niet met de lens of de camera. Met hoeveel mm is deze foto gemaakt? gr. Harry


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Deel foto onscherp
BerichtGeplaatst: 06 mei 2021 16:02 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik zie ook in het midden (2/3 hoogte) die vreemde witte vlek.

Ik verwacht dat een reparatie meer geld gaat kosten dan de restwaarde van de camera.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed