Het is 28 apr 2024 05:03



Auteur Cropfactor, wat doe je ermee?
 Cropfactor, wat doe je ermee?
BerichtGeplaatst: 07 aug 2009 21:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 952
Woonplaats: Den Haag
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Dag dag,

Heb net even zitten lezen over de cropfactor en ben nu weer wijzer geworden. Wat het verschil t.o.v. een kleinbeeld camera is begrijp ik nu, dat probleem had ik ook al toen ik mijn digitale foto's destijds op fotopapier liet afdrukken bij de fotowinkel, alles moest ik toen aanpassen.
Wat ik echter niet heb kunnen vinden op internet is wat men tegenwoordig doet met deze cropfactor. Bewerken jullie bijvoorbeeld de foto's je die maakt zodat het van formaat gelijk is aan die van een kleinbeeld camera? Ik kan me voorstellen dat zij die altijd analoog hebben gefotografeerd en nu digitaal deze berekeningen gebruikt om de keuze van een objectief te bepalen, maar iemand zoals ik die is begonnen met fotograferen en nog nooit analoog heeft gefotografeerd heeft daar in mijn optiek weinig aan...


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Cropfactor, wat doe je ermee?
BerichtGeplaatst: 07 aug 2009 21:52 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 2006
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
ola

Ik pas de formaten van mijn foto's aan het onderwerp. Dat deed ik ook al toen ik nog zelf afdrukte. Wat niet gebruikt werd van het papier werd of afgesnden of zat onder het passepartout.
Wat betreft het brandpunt, daar houd ik geen rekening met de cropfactor, je gebruikt een zoomlens nietwaar. Alleen als ik een bepaald effect zoek, zoek ik het brandpunt dat ik nodig heb. En dan grijp je wel terug op de eigenschappen van de oude brandpuntwaarden. Waar ook vaak in de literatuur vanuit gegaan wordt.
BV lang brandpunt, geringe scherptediepte bij groot diafragma.
groothoek zeer grote scherptediepte.

Als je portret liefhebber bent dan was het ideale brandpunt 80 tot 90mm Dat moet je dan even terugrekenen naar je digitale doos.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Cropfactor, wat doe je ermee?
BerichtGeplaatst: 07 aug 2009 22:08 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 952
Woonplaats: Den Haag
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Aha, er is dus geen geschreven regel voor het gebruik van de cropfactor tegenover het kleinbeeldformaat :) Vond het al best een gedoe om iedere keer alles uit te rekenen.

Dank voor je uitleg!


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed