Het is 16 apr 2024 21:39



Auteur probleem(pje) met Sony DSLR A390
 probleem(pje) met Sony DSLR A390
BerichtGeplaatst: 28 sep 2021 08:21 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 4
Hoi allemaal, ik heb een Sony A390 en die geeft bij macro opnamen in het scherm niet precie aan wat er op de foto komt. Het uiteindelijke beeld is een paar millimeter hoger dan wat de zoeker eerst aangeeft. Resetten naar fabrieksinstellingen helpt niet.

Weet iemand of dit zo hoort en wat ik er eventueel aan kan doen?

Groetjes, Mirjam


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 probleem(pje) met Sony DSLR A390
BerichtGeplaatst: 28 sep 2021 09:28 
Moderator
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 40635
Woonplaats: Naaldwijk
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
De huidige digitale camera's hebben 100% dekking in de zoeker en op het scherm, dus wat je ziet komt er ook op.
Volgens mij hadden de wat oudere camera's(zo ongeveer tot 2010) wat minder dekking, dus kreeg je maar +/- 80% van wat je in de zoeker zag op de pc te zien.
Jouw camera is volgens mij ergens rond 2010 op de markt gekomen, dus het zou kunnen dat je nog geen 100% in de zoeker en op het schermpje ziet. :dk
Misschien zit ik er wel helemaal naast met mijn prognose en is er iets verschoven in de camera, misschien je sensor die niet meer helemaal recht hangt of een spiegel? :dk


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 probleem(pje) met Sony DSLR A390
BerichtGeplaatst: 28 sep 2021 09:33 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 1285
Woonplaats: Dordrecht
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb dat ook gehad met een A200. De sensor bleek verschoven te zijn (bij mij iets meer, want de afwijking was ongeveer 1/3 van het scherm). Bleek een dure reparatie te worden, dus dat heb ik toen niet gedaan ;).

Maar het kan heel goed ook zijn wat Ron zegt. Als het om een paar millimeter gaat zou ik er gewoon rekening mee houden en je beelden iets ruimer schieten. Eventueel later corrigeren in de nabewerking.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 probleem(pje) met Sony DSLR A390
BerichtGeplaatst: 28 sep 2021 09:37 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 4
Ron62 schreef:
De huidige digitale camera's hebben 100% dekking in de zoeker en op het scherm, dus wat je ziet komt er ook op.
Volgens mij hadden de wat oudere camera's(zo ongeveer tot 2010) wat minder dekking, dus kreeg je maar +/- 80% van wat je in de zoeker zag op de pc te zien.
Jouw camera is volgens mij ergens rond 2010 op de markt gekomen, dus het zou kunnen dat je nog geen 100% in de zoeker en op het schermpje ziet. :dk
Misschien zit ik er wel helemaal naast met mijn prognose en is er iets verschoven in de camera, misschien je sensor die niet meer helemaal recht hangt of een spiegel? :dk


Minder in beeld in totaal had ik wel met mijn vorige camera maar deze gaat echt alleen naar boven toe fout. Ik denk dus dat het de sensor is.

Dank voor je reactie, grt, Mirjam


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 probleem(pje) met Sony DSLR A390
BerichtGeplaatst: 28 sep 2021 09:39 
Lid
Offline op het foto forum

Berichten: 4
g00fy schreef:
Ik heb dat ook gehad met een A200. De sensor bleek verschoven te zijn (bij mij iets meer, want de afwijking was ongeveer 1/3 van het scherm). Bleek een dure reparatie te worden, dus dat heb ik toen niet gedaan ;).

Maar het kan heel goed ook zijn wat Ron zegt. Als het om een paar millimeter gaat zou ik er gewoon rekening mee houden en je beelden iets ruimer schieten. Eventueel later corrigeren in de nabewerking.


Ik vind juist het macro werk leuk met deze camera en het stoort me echt. Ik ga dus maar op zoek naar een andere. Ik denk iets van Nikon want het is toch ook wel makkelijk omdat ik al het nodige daarvan heb.

Dankjewel voor je reactie. Groetjes, Mirjam


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed