Het is 27 apr 2024 22:13



Auteur AF punten
 AF punten
BerichtGeplaatst: 29 aug 2009 20:06 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 952
Woonplaats: Den Haag
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Hi all,

Wat is mij afvraag hoe nu eigenlijk de AF punten moeten worden gebruikt van een camera. Ik heb het boekje destijds doorgenomen en weet wat het doet. Wanneer ik bijvoorbeeld een portretfoto wil maken zal ik het AF punt instellen op de ogen zodat de camera hierop scherpstelt, maar ik kan maar 1 punt tegelijk selecteren, wordt het andere oog dan niet onscherp? Wanneer ik alle punten aanzet worden er door de camera punten gekozen en dat zijn er wel meer dan 1. Erg verwarrend, ik wil ook graag een onderwerp helemaal scherp in beeld kunnen krijgen maar dat schijnt me maar niet te lukken.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 AF punten
BerichtGeplaatst: 29 aug 2009 20:10 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8553
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Als je 1 punt gebruikt, is het 't beste om het oog te pakken dat het dichtstbij staat. Licht een beetje aan je diafragma hoeveel er dan scherp wordt van het andere oog. :)
Ik gebruik echt nooit alle puntjes.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 AF punten
BerichtGeplaatst: 29 aug 2009 20:13 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 952
Woonplaats: Den Haag
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ja maar ik kan maar 1 puntje kiezen, anders staat ie op automatisch. Kies jij zelf nooit een specifiek AF punt?


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 AF punten
BerichtGeplaatst: 29 aug 2009 20:32 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8553
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik gebruik meestal dit puntje voor portretten:

Fotografie


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 AF punten
BerichtGeplaatst: 29 aug 2009 20:37 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 952
Woonplaats: Den Haag
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Aha, oke, dank je :) Heb ook iets gevonden op internet wat ik morgen direct ga uitproberen!

Dank Wendy ;)


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 AF punten
BerichtGeplaatst: 29 aug 2009 21:46 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3543
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Citaat:
maar ik kan maar 1 punt tegelijk selecteren, wordt het andere oog dan niet onscherp?


Er wordt altijd maar 1 punt gebruikt. dat de camera op meerdere punten kijkt waar deze scherptstelt is wat anders dan op meerdere punten tegelijk scherpstellen.

Citaat:
Wanneer ik alle punten aanzet worden er door de camera punten gekozen en dat zijn er wel meer dan 1. Erg verwarrend, ik wil ook graag een onderwerp helemaal scherp in beeld kunnen krijgen maar dat schijnt me maar niet te lukken.


Dat heeft dan meer met je diafragma leuze te maken.

Hoe groot het stuk dat scherp is hangt af van een aantal dingen.
De 3 belangrijkste

1. Diafragma - hoe groter (klein getal) des te kleiner het gebied dat scherp is en bij een klein diafragma (groot getal) is het andersom, een groter gebied scherp.

2. De afstand tot je onderwerp speelt ook een grote rol. Dichterbij is kleiner gebied scherp. en verder af wordt dit groter.

3. het aantal mm dat je gebruikt van je objectief. Een tele lens van 200mm of 300mm heeft een klein gebied scherp en een groothoek een groter gebied.

Per regel is dit waar als de andere 2 gelijk blijven natuurlijk.

Om bij een closeup portret het hele hoofd van voor tot achter scherp te krijgen heb je al snel een diafragma van f/8 of f/11 nodig (70 mm of 200mm maakt niet zo heel veel uit omdat je bij 200mm veel verder weg staat en dangeldt regel 2 die regel 3 weer een groot deel opheft)

Het grote euvel :

Om met een diafragma van f/11 fotos te maken heb je veel meer licht nodig dan een f/5.6 en loop je met f/11 het risico dat je weer bewogen onscherpte heb doordat de sluiter te traag word.

Klinkt niet helemaal eenvoudig maar als dit begrepen wordt en je weet ook de rol van iso en hoever jemet b.v. een sluiter kan gaan ben je een heel eind.
Je kunt het effect van je keuze's inschatten en weet ook of je in een situatie de foto wel of niet kan maken zolas je wilt (of helemaal niet).

Al deze dingen staan in de handleiding van je camera, waarschijnlijk met handige plaatjes erbij en hoe je het allemaal instelt op de camera.

Omdat je vraag over de scherpte gaat :
Zet de camera in de A stand (diafragma voorkeuze) en ga ergens een foto van maken in meerder standen -> f/4.5, f/5.6 f/8 enzovoort.
Loop dan eens een keer dichter naar je onderwerp en herhaal het.

Vergelijk de beelden achteraf. En bepaal of je begrijpt wat er gebeurd.
Beelden zeggen meer dan 1000 woorden, geldt ook hier.

Schroom niet te expiremteren maar ook niet om de foto's te plaatsen.
Er is ook een ratjetoe topic waar de foto's niet ter beoordeling staan maar er natuurlijk wel vragen kunnen worden gesteld.

Kijk ook eens in de wiki er zijn mensen die hun best hebben gedaan het een en ander in artikels te beschrijven.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 AF punten
BerichtGeplaatst: 31 aug 2009 21:48 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 952
Woonplaats: Den Haag
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Thanks Dave!!! Ga ik gauw mee experimenteren!

Doe een stapje naar voren, en een stapje terug :D Gaat dan zeker goed komen! :up

Moet ik uiteraard wel oefenen voordat we naar de dierentuin gaan :D


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 AF punten
BerichtGeplaatst: 31 aug 2009 22:09 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 8174
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Dave heeft het al helemaal uitgelegt. Hij heeft alleen niet gezegt op welk puntje de camera scherp stelt als je ze allemaal aanzet, en dat is dan op het dichtbijzijnde punt :)
Ik gebruik alle puntjes overigens niet vaak.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 AF punten
BerichtGeplaatst: 31 aug 2009 22:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 31598
Woonplaats: Schagen
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
En om het moeilijk te maken kan je wel op meerdere punten scherpstellen als je de camera op voorkeuze modus A-dep/Av-dep hebt staan. Op deze stand berekent de camera de groots mogelijke scherptediepte, met de meeste scherpstelpunten scherp.....

Maar betwijfel of er mensen zijn die deze voorkeuze gebruiken, ik zelf nooit. Totaal overbodige en ingewikkelde informatie, maar voor de volledigheid. Mijn nederige verontschuldigen...


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 AF punten
BerichtGeplaatst: 31 aug 2009 22:58 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3675
Woonplaats: Amersfoort
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Je camera steld op afstand scherp. Dus als je model op 1 meter staat gemeten tot het puntje van haar neus. en je stelt scherp op het puntje van haar neus dan wordt alles daar achter minder scherp. Afhankelijk van hoe je diafragma is ingesteld is dat wel of niet voldoende. Meestal heb ik mijn diafragma ergens tussen de F8 en F11 dan krijg je van het puntje van de neus tot de oren scherp, als je op de ogen mikt. (ook weer afhankelijk van de afstand van je model, maar probeer het uit, niet met model, maar met iets anders)

Ik gebruik altijd het middelste puntje, dit heeft te maken met de breking van het glas en bla bla hierdoor is het middelste punt een fractie scherper dan de gene die daarnaast liggen. Ik stel scherp en versleep de camera naar mijn compositie, die ik voordat ik scherp stelde had bedacht.

Soms doe ik wat Wendy zegt, als ik na een uur moe begin te worden, wordt ik minder geconsentreerd, en wil ik vaak gewoon knallen, dan is dat slepen een handeling te veel.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 AF punten
BerichtGeplaatst: 01 sep 2009 06:17 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 3543
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik stel scherp en versleep de camera naar mijn compositie

Ik gebruik wat op dat moment handig is.
Vraag me af waar je dat van die breking vandaan heb ?
Je stelt niet scherper natuurlijk als dit zo zou zijn maar wellicht nauwkeuriger op een punt.
Echter dan draai je de camera en moet je er eens over nadenken wat er met je dof gebeurd.


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 AF punten
BerichtGeplaatst: 01 sep 2009 20:10 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 52646
Woonplaats: Almere
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
"Ik stel scherp en versleep de camera naar mijn compositie"
...NIet alleen met je DOF, maar ook met de scherpte op het punt waarop je hebt scherpgesteld. Als het allemaal zo nauw luistert, dan zul je er op moeten letten dat met al dat gesleep de afstand tot het onderwerp niet verandert...

In het verhaal van Dave staat alles wat je moet weten. Het is nu tijd om hier lekker mee te spelen en de resultaten te bestuderen (klinkt zwaar, maar zo zwaar hoef je het niet te maken).

Succes :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 AF punten
BerichtGeplaatst: 03 sep 2009 09:30 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Berichten: 952
Woonplaats: Den Haag
Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Veel dank allen, hier kan ik echt wat mee! Top! :up


Omhoog
 Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten



Algemeen | Fotobeoordeling | Projecten | Diversen | Foto apparatuur en software | Markt

 

Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling

 

  RSS Feed