Het is 04 aug 2025 16:38

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Auteur portretten tips
 portretten tips
BerichtGeplaatst: 30 aug 2009 21:34 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hallo iedereen :zwaai

Ik heb de 19e een sport en speldag met veel kinderen.
Nu wil ik van deze kinderen iedergeval een aantal mooie portret foto's maken. en heb ik wat geprobeert met de laatste examens maar daar kwamen niet al te beste reactie's op.

Deze foto's kan je vinden door op de volgende link te klikken.
http://www.photodrome.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=12241

Daarom zou ik goede tips willen om dit te doen.
Ook vraag ik me af of mijn camera hier wel geschikt voor is omdat er dingen wel scherp hadden moeten zijn.

Graag jullie reactie hierop, en sorry ik weet dat het veel is :blush
Groetjes Paboer

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 portretten tips
BerichtGeplaatst: 30 aug 2009 21:45 
Lid
Fotografie

lastig je andere topic heeft bijna geen foto's op mijn computer.
wat voor camera heb je waar is de dag, wat is er te spelen wat voor kinderen zijn en wat voor foto's wil je!

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 portretten tips
BerichtGeplaatst: 30 aug 2009 22:06 
Lid

Nagtie schreef:
lastig je andere topic heeft bijna geen foto's op mijn computer.
wat voor camera heb je waar is de dag, wat is er te spelen wat voor kinderen zijn en wat voor foto's wil je!

De foto's komen vanavond ik ben er mee bezig.
Ik heb een fujifilm finepix s5800, eentje met een vaste lens, helaas nog wel. Ik wil een nieuwe en had bijna het geld maar mijn moeder is er nog op tegen omdat deze nog maar 1 jaar oud is :s :blush .
Die dag is op een rond veldje met spelletjes waar ik nog geen idee van heb, deze worden gehuurt en pas die dag zie ik watvoor spelletjes het zijn.
Het zijn kinderen van groep 4 / 5 tot kinderen die naar de eerste gaan zo ongeveer.
Je kan een aantal zien op mijn website, het zijn de kinderen uit deel 1 en 2. http://www.patrickboertje.kilu.de/foto/rrb/examens_09/
(*als je verder gaat kijken op mijn website, ik ben nog druk bezig en er kloppen dingen nog niet en werken nog niet goed*)

De foto's die ik eigenlijk wil gaan maken zijn portret foto's van het gezicht tot de schouders ongeveer, dus eigenlijk wat portret is bij schilderijen. En foto's waar je actie ziet wat ze bij de spelletjes doen, maar dat is moeilijk omdat ik nog niet weet watvoor spelletjes ze doen.

1 ding weet ik wel, ze gaan roeien in groepjes van ca. 5 kinderen, ik hoop dat de mogelijkheid is dat ik in een ander rubber bootje mee kan varen en vandaar uit foto's ook nog daarvan kan maken.

Als er nog iets mist vraag het maar dan probeer ik het aan te vullen.

Groet Paboer

portretten tips
BerichtGeplaatst: 30 aug 2009 22:56 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ik heb niet zoveel kaas gegeten van portretten, maar je huidige camera lijkt me daar prima voor geschikt als ik de specificaties er van bekijk. Actie foto's zijn wat lastiger, maar met een spiegelreflex moet je daar toch ook een handigheid voor hebben, want anders lukt dat ook niet zomaar met een spiegelreflex.
Zelf heb ik een panasonic fz8 waar ik prima portret foto's mee kan schieten, bewegende foto's kan ik zowel met mijn panasonic als met mijn nikon niet goed tot dusver het gaat dus niet vanzelf.
Maar volgens mij moet je met de camera die je nu hebt toch best een end kunnen komen.
Ik weet niet hoeveel je weet van zelf je camera instellen? Doe je dat of heb je de camera op automaat?
Wat betreft bewegende foto's zou ik kiezen om je camera mee te trekken en dus min of meer aan de zijkant van de bewegende onderwerpen te staan en je camera mee bewegen met het kind, het kind zal dan het inderwerp zijn en de omgeving is dan op de foto bewogen.
Hier staat ook wat informatie daarover: http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/beweging
Als je niet al te ver van de bewegende kinderen af staat (en zo lang je het niet recht in hun gezicht doet) zou je kunnen flitsen, dan gaat de sluitertijd sneller en bevries je de beweging makkelijker.

portretten tips
BerichtGeplaatst: 30 aug 2009 23:10 
Lid

Bedankt voor de tips mido, ik ga het morgen nog een keer goed doorlezen en voor mezelf een aantal punten op papier zetten :p.
Bedankt dat je de moeite hebt genomen om te reageren en ik ga er aan werken.

portretten tips
BerichtGeplaatst: 30 aug 2009 23:26 
Lid
Fotografie

Graag gedaan en kleine moeite ;)
Hopelijk kan je er wat mee en allicht zijn er nog anderen die je nog wat tips en trucs kunnen geven.
Ik denk dan wel dat je het best even kan schrijven in welke standen je normaal gesproken foto's maakt. Om nou een hele uitleg te geven wat je met de sluitertijd moet doen als je er nog niet eerder mee gewerkt hebt, zal dat niet heel handig zijn om de 19e op die manier te schieten, dan ben je veel te veel aan het hannesen en dat zou zonde zijn.

portretten tips
BerichtGeplaatst: 31 aug 2009 08:15 
Lid

Ik fotografeer normaal in de p stand van mijn camera, hier wordt alles automatisch gedaan behalve de iso, die stel ik dan zelf in en wordt ik nu aardig goed in :). En voor derest in te stellen wil ik wel gaan leren als het nodig is :).

portretten tips
BerichtGeplaatst: 31 aug 2009 09:15 
Lid
Fotografie

Ik denk dat je voor portretten wel op P kan schieten. Wil je daarvoor de kinderen tegen een muur zetten en schieten? of tijdens het spelletje zo in stellen dat je dat kan schieten. In het laatste geval moet je op zoek gaan naar een concentratie spel, wij hebben vaak een spel op mijn werk waarbij ze ringen of ballen moeten werpen, of bij de pubers een gaten kaas waarover ze een bal moeten rollen. De concentratie is goed te registreren, ook met een uber simpel compact ding van mijn werk.

In de klim toestellen en zo denk ik dat je afhankelijk van het weer moet kiezen voor een hoge iso, in de av stand, en dan op een diafragma van 5.6 als dat sluitertijden geeft van 1/150 ste of hoger. Doet het dat niet iso omhoog, of diafragma getal nar beneden. Krijg je veel snellere tijden dan zal ik je diafragma ophogen tot F8 zodat je snelheid ongeveer 1/250 wordt. iso kan dan ook naar beneden. Je mag ook nog snellere sluitertijden, maar je F getal zorgt voor scherpte diepte.

portretten tips
BerichtGeplaatst: 31 aug 2009 09:56 
Lid

Ook bedankt voor de tips. De kinderen fotografeer ik tijdens dat ze alles aan het doen zijn, een aantal kinderen die poseren midden op het veld kom ik ook nog wel tegen maar het meest zijn de kinderen toch bezig met spelletjes.
En met het wat bekend is voor mij het roeien hoop ik in een los rubber bootje mee te kunnen varen.

portretten tips
BerichtGeplaatst: 31 aug 2009 15:33 
Lid
Fotografie

Probeer eerst de camera te leren kennen en lastige situaties de baas te worden.
dus wat Nagtie al aangaf, weet te werken met de sluitertijd, diafragma en ISO.
P stand is leuk, maar kan binnen problemen geven.
En leer je flitser kennen. Is ook nog niet zo makkelijk als het lijkt.
Op de link zie ik nl veel onscherpe foto's en foto's die redelijk onderbelicht zijn.
Ik weet niet of je de foto's wilt verkopen, maar verwijder dan de onscherpe foto's. en de foto's die mislukt zijn. Beter geen foto plaatsen, dan foto's die niet goed zijn.
Als je optreedt als fotograaf, dan moet je ook wel een beetje verstand van zaken hebben.
Jij treed naar buiten met je foto's en dan gaan mensen toch een verwachtingspatroon krijgen. Misschien maken mensen bewust zelf geen foto's omdat ze dit aan jou overlaten en er vanuit gaan dat ze zelf toch nooit zulke goede foto's kunnen schieten.
Ik zou dan zelf ook niet vrolijk worden als ik die foto's te zien krijg van de kids hun examen.

Klinkt een beetje hard, maar nogmaals, probeer eerst de techniek onder controle te krijgen voor je optreed als fotograaf. Of zeg er bij dat je er niet veel verstand van hebt, maar voor de lol ook wat foto's schiet om ervaring op te doen......

En geloof me, de techniek is allemaal niet zo heel lastig....maar je hebt het wel nodig.
Beheers je dit, ga je dan verdiepen in hoe je een foto op gaat bouwen. Compositie bepalen en het licht aanvoelen. etc etc.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Is goed bedoelt in elk geval :)

Succes :up

portretten tips
BerichtGeplaatst: 31 aug 2009 16:00 
Lid
Fotografie

@vin; waarom moet je zoveel verstand van zaken hebben eer je als fotograaf optreed?
Dat hangt toch helemaal af waarvoor je het doet en daarnaast als beginner moet je ergens beginnen, als je die kansen niet neemt kom je ook niet verder.
Daarnaast; als er ontevredenheden waren zal paboer ongetwijfeld de 16e niet weer gaan schieten.....lijkt mij dat dit allemaal niet zo aan de orde is en gaat het gewoon om een impressie van een leuke dag.

@paboer:
Camera helemaal leren kennen in 16 dagen die je voor je hebt liggen is wat kort, je zou kunnen gaan inlezen en spelen met de S en de A stand zodat je het principe ervan gaat ervaren, maar mss vanwege kort dag dat het wat lastig is.
Mocht je daar dus niet helemaal uitkomen heb je de funtie 'panning' ws wel op je toestel zitten.
Dit zit bij mij onder scenery en daar heb je een icoontje meestal van een sportwagen of van een rennend mannetje (kijk evt even in gebruiksaanwijzing van je camera). Het is niet zaligmakend, maar mocht je met A en S er niet uitkomen de ak dagen, zou ik hier mee gaan oefenen (ga aan de weg oefenen met voorbijrijdende auto's bijv).
Als de 16e is geweest zou ik sowieso A en S beter gaan leren kennen, is erg leuk dat allemaal te ontdekken en te oefenen met al die mogelijkheden.
Succes iig en ik hoop dat je een voor jou beste manier vind waar je iig de 16e even mee uit de voeten kan.

portretten tips
BerichtGeplaatst: 31 aug 2009 16:30 
Lid
Fotografie

mido schreef:
@vin; waarom moet je zoveel verstand van zaken hebben eer je als fotograaf optreed?
Dat hangt toch helemaal af waarvoor je het doet en daarnaast als beginner moet je ergens beginnen, als je die kansen niet neemt kom je ook niet verder.
Daarnaast; als er ontevredenheden waren zal paboer ongetwijfeld de 16e niet weer gaan schieten.....lijkt mij dat dit allemaal niet zo aan de orde is en gaat het gewoon om een impressie van een leuke dag.

Hoeft ook niet, maar wat je zelf al zegt, het hangt er toch helemaal vanaf waarvoor je het doet.....een examen fotograferen waar kinderen afzwemmen zijn belangrijke momenten die je niet nog een keer over kan doen. Ik vertel ook in mijn verhaal dat dit niet kan als je commercieel bezig bent. Dan verwachten mensen resultaat......en terecht.
Onscherpe foto's kan dan gewoon niet. En slecht belichte foto's ook niet.
Dit zijn momenten die niet meer terug komen.

Als je in zijn geval dit examen heeft gefotografeerd op 100% vrijwillige basis dat is dit een ander verhaal. Dan nog zou ik adviseren om de mislukte foto's niet te presenteren.

Fotografeer dan op geheel vrijwillige basis met de vermelding vooraf dat je dit doet om ervaring te krijgen en te oefenen. Dan verwachten mensen ook geen resultaat van jou als fotograaf.
En zo kun je zelf ook zonder druk oefenen en beter worden. Je loopt dan vanzelf tegen je beperkingen aan. Zorg dan dat je kritisch op jezelf bent en sta open om jezelf te verbeteren en zorg dat de volgende keer, je die problemen beter kunt handelen.

En je haalt aan dat als je de kansen niet neemt, je niet verder komt.....let er wel op dat als je als fotograaf binnenkomt zonder te melden dat je het vak nog niet verstaat, mensen je werk onder ogen krijgen en klaar met je kunnen zijn als je pech hebt. Zeker als je ziet dat jouw zoon of dochter onscherp is en op de foto staat.

Beter eerst oefenen op vrijwillige basis en zonder verwachtingspatroon neer te leggen en zelf jezelf verbeteren door je eigen beperkingen aan te pakken.

En ik vermoede dat hij niet op puur oefenbasis bezig is geweest omdat hij zelf schreef: "en heb ik wat geprobeert met de laatste examens maar daar kwamen niet al te beste reactie's op."
Dat zou je niet krijgen als je al van te voren zegt dat je nog een beginner bent en aan het oefenen bent.

En daarbij komt, het is voor Paboer toch ook niet leuk als hij denkt dat hij goed bezig was en er komen geen goede reacties zoals hij zelf schrijft. Vandaar dat ik hem er min of meer op wil wijzen dat hij momenteel te kort schiet wat techniek betreft. En dat hij dit eerst moet leren voor je niet meer voor je zelf gaat fotograferen maar (in dienst) voor anderen.

Dat is mijn gedachten hoor......

portretten tips
BerichtGeplaatst: 31 aug 2009 16:42 
Lid

Bedankt weer voor de moeite mido en vin.
Even verbeteren de 16e = de 19e :p
Ik ga rondkijken op het internet en heel veel foto's maken om te oefenen.
Die stand staat er bij mij op ja alleen al die standen zijn niet zo top dus dat is iedergeval ook even uitproberen.

Verder zou ik willen weten wat houd iso en alles nou echt precies in, want ik weet wat iso een beetje doet maar dat komt ook door het spelen van mijn camera :p.

portretten tips
BerichtGeplaatst: 31 aug 2009 16:47 
Lid
Fotografie

mido schreef:
@paboer:
Camera helemaal leren kennen in 16 dagen die je voor je hebt liggen is wat kort, je zou kunnen gaan inlezen en spelen met de S en de A stand zodat je het principe ervan gaat ervaren, maar mss vanwege kort dag dat het wat lastig is.
Mocht je daar dus niet helemaal uitkomen heb je de funtie 'panning' ws wel op je toestel zitten.
Dit zit bij mij onder scenery en daar heb je een icoontje meestal van een sportwagen of van een rennend mannetje (kijk evt even in gebruiksaanwijzing van je camera). Het is niet zaligmakend, maar mocht je met A en S er niet uitkomen de ak dagen, zou ik hier mee gaan oefenen (ga aan de weg oefenen met voorbijrijdende auto's bijv).
Als de 16e is geweest zou ik sowieso A en S beter gaan leren kennen, is erg leuk dat allemaal te ontdekken en te oefenen met al die mogelijkheden.
Succes iig en ik hoop dat je een voor jou beste manier vind waar je iig de 16e even mee uit de voeten kan.

Dit soort dingen vergt ook kennis over de verhouding sluitertijd, diafragma en ISO.
En dan begrijpen en aanvoelen wanneer je welke waardes gebruikt.
En dat inderdaad combineren met meetrekken.
Dat is eerst de logica leren hoe alles werkt en hoe je dit instelt op jouw camera en dan flink oefenen met inderdaad voorbijrijdende auto's. Bezit je deze kennis niet en heb je er geen ervaring mee, dan kan hij in principe weer van een koude kermis thuis komen omdat al zijn foto's van de spelende kids onscherp zijn....
Stel het is de 16e grauw weer en op de P stand komt een waarde van F8 met een sluitertijd van 80. en ISO 100. Normaal misschien net voldoende voor een portet, maar zeker niet voldoende voor kinderen in beweging. Dan moet je toch zelf in staat zijn om te corrigeren en maatregelen te nemen zodat je instelling zo is, dat je foto's wel scherp zijn.
Zeker als mensen resultaat verwachten van jou als fotograaf.
En dat is waarom ik zo hamer om het eerst gaan beheersen van de techniek voor je dit soort projecten gaat doen. Beheers je de techniek, dan kun je dit soort dingen gratis gaan doen om de techniek in de praktijk te gaan oefenen tot je op een moment zit dat weet dat je op de meeste onvoorziene situaties kan anticiperen.

portretten tips
BerichtGeplaatst: 31 aug 2009 16:51 
Lid
Fotografie

paboer schreef:
Bedankt weer voor de moeite mido en vin.
Even verbeteren de 16e = de 19e :p
Ik ga rondkijken op het internet en heel veel foto's maken om te oefenen.
Die stand staat er bij mij op ja alleen al die standen zijn niet zo top dus dat is iedergeval ook even uitproberen.

Verder zou ik willen weten wat houd iso en alles nou echt precies in, want ik weet wat iso een beetje doet maar dat komt ook door het spelen van mijn camera :p.

Allereerst de vraag, doe je dit puur vrijwillig voor de lol zonder dat iemand er om vraagt of op resultaat wacht. Of krijg je er wat voor en laat je mensen weten dat je foto's maakt en online komen. Dat is je goedrecht, altijd leuk om wat bij te verdienen.

portretten tips
BerichtGeplaatst: 31 aug 2009 17:03 
Lid
Fotografie

Ik heb ooit eens voor mijn vrouw een word document gemaakt van 5 pagina's over het gebruik van sluitertijd, diafragma, ISO en de onderlinge balans ervan.
Met een aantal tips wanneer je wat doet zeg maar.
Mocht je interesse hebben, wil ik deze wel mailen naar jou voor eigen gebruik.
Misschien heb je er wat aan?

portretten tips
BerichtGeplaatst: 31 aug 2009 17:42 
Lid

Ik ga dit doen om te oefenen met fotograferen.
Ik ben toen bij deze reddingsbrigade gekomen omdat ik er zelf lesgeef en omdat ze toen iemand nodig hadden voor de evenementen.
Ik had toen net mijn caerma en toen vonden ze mijn foto's al mooi, en ik lette nog alleen maar op compositie en de auto stand deed de rest.
Als ik toen die kans daar niet had genomen had ik daar niet meer terecht gekunt omdat er dan iemand anders het dan had gedaan.

Als je het echt ziet voor geld is het vrijwillig, maar ik ben een hele dag onderdak, ik krijg daar patat en kan drinken wat ik wil die hele dag en ik leer mezelf (dan en nu ook) genoeg voor dit evenement over fotografie, dus ik krijg er wat voor terug. En zeker wat ik niet moet vergeten, een heel hoop lol met de kinderen wat ik toch al heb als kinderen in de buurt zijn ;).

portretten tips
BerichtGeplaatst: 31 aug 2009 18:19 
Lid
Fotografie

Vin1 schreef:
mido schreef:

Hoeft ook niet, maar wat je zelf al zegt, het hangt er toch helemaal vanaf waarvoor je het doet.....een examen fotograferen waar kinderen afzwemmen zijn belangrijke momenten die je niet nog een keer over kan doen. Ik vertel ook in mijn verhaal dat dit niet kan als je commercieel bezig bent. Dan verwachten mensen resultaat......en terecht.
Onscherpe foto's kan dan gewoon niet. En slecht belichte foto's ook niet.
Dit zijn momenten die niet meer terug komen.

Als je in zijn geval dit examen heeft gefotografeerd op 100% vrijwillige basis dat is dit een ander verhaal. Dan nog zou ik adviseren om de mislukte foto's niet te presenteren.

Fotografeer dan op geheel vrijwillige basis met de vermelding vooraf dat je dit doet om ervaring te krijgen en te oefenen. Dan verwachten mensen ook geen resultaat van jou als fotograaf.
En zo kun je zelf ook zonder druk oefenen en beter worden. Je loopt dan vanzelf tegen je beperkingen aan. Zorg dan dat je kritisch op jezelf bent en sta open om jezelf te verbeteren en zorg dat de volgende keer, je die problemen beter kunt handelen.

En je haalt aan dat als je de kansen niet neemt, je niet verder komt.....let er wel op dat als je als fotograaf binnenkomt zonder te melden dat je het vak nog niet verstaat, mensen je werk onder ogen krijgen en klaar met je kunnen zijn als je pech hebt. Zeker als je ziet dat jouw zoon of dochter onscherp is en op de foto staat.

Beter eerst oefenen op vrijwillige basis en zonder verwachtingspatroon neer te leggen en zelf jezelf verbeteren door je eigen beperkingen aan te pakken.

En ik vermoede dat hij niet op puur oefenbasis bezig is geweest omdat hij zelf schreef: "en heb ik wat geprobeert met de laatste examens maar daar kwamen niet al te beste reactie's op."
Dat zou je niet krijgen als je al van te voren zegt dat je nog een beginner bent en aan het oefenen bent.

En daarbij komt, het is voor Paboer toch ook niet leuk als hij denkt dat hij goed bezig was en er komen geen goede reacties zoals hij zelf schrijft. Vandaar dat ik hem er min of meer op wil wijzen dat hij momenteel te kort schiet wat techniek betreft. En dat hij dit eerst moet leren voor je niet meer voor je zelf gaat fotograferen maar (in dienst) voor anderen.

Dat is mijn gedachten hoor......

Ohw oke, dan heb ik het verkeerd begrepen...ik dacht dat hij bedoelde dat hij niet al te beste reacties heeft gehad vanuit de beoordeling op foto's van dit forum en niet van ouders van de kinderen e.d.
Als paboer het betaald heeft gedaan en op die manier dus verwachtingen heeft geschept dan sluit ik me idd bij je commentaar aan....maar lijkt me toch wel vreemd om een jongen van 14 jaar betaalde opdrachten te laten doen als je dan ook nog eens niet weet hoe hij schiet.

Laatst bijgewerkt door mido op 31 aug 2009 19:27, in totaal 1 keer bewerkt.

portretten tips
BerichtGeplaatst: 31 aug 2009 18:21 
Lid
Fotografie

ik zie alweer dat ik achterloop (had tussendoor even bezoek en heel verhaal al getypt) ga eerst maar even bijlezen :P

portretten tips
BerichtGeplaatst: 31 aug 2009 18:43 
Lid

Alle foto's die ik gemaakt heb in mijn hele leven *tot nu toe* zijn compleet vrijwillig en omdat ik het leuk vindt met nagedachte om te oefenen.

Wel moet ik er bij zeggen dat ik al veel goede reactie's gehad heb bij mijn foto's.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende