mido schreef:
@vin; waarom moet je zoveel verstand van zaken hebben eer je als fotograaf optreed?
Dat hangt toch helemaal af waarvoor je het doet en daarnaast als beginner moet je ergens beginnen, als je die kansen niet neemt kom je ook niet verder.
Daarnaast; als er ontevredenheden waren zal paboer ongetwijfeld de 16e niet weer gaan schieten.....lijkt mij dat dit allemaal niet zo aan de orde is en gaat het gewoon om een impressie van een leuke dag.
Hoeft ook niet, maar wat je zelf al zegt, het hangt er toch helemaal vanaf waarvoor je het doet.....een examen fotograferen waar kinderen afzwemmen zijn belangrijke momenten die je niet nog een keer over kan doen. Ik vertel ook in mijn verhaal dat dit niet kan als je commercieel bezig bent. Dan verwachten mensen resultaat......en terecht.
Onscherpe foto's kan dan gewoon niet. En slecht belichte foto's ook niet.
Dit zijn momenten die niet meer terug komen.
Als je in zijn geval dit examen heeft gefotografeerd op 100% vrijwillige basis dat is dit een ander verhaal. Dan nog zou ik adviseren om de mislukte foto's niet te presenteren.
Fotografeer dan op geheel vrijwillige basis met de vermelding vooraf dat je dit doet om ervaring te krijgen en te oefenen. Dan verwachten mensen ook geen resultaat van jou als fotograaf.
En zo kun je zelf ook zonder druk oefenen en beter worden. Je loopt dan vanzelf tegen je beperkingen aan. Zorg dan dat je kritisch op jezelf bent en sta open om jezelf te verbeteren en zorg dat de volgende keer, je die problemen beter kunt handelen.
En je haalt aan dat als je de kansen niet neemt, je niet verder komt.....let er wel op dat als je als fotograaf binnenkomt zonder te melden dat je het vak nog niet verstaat, mensen je werk onder ogen krijgen en klaar met je kunnen zijn als je pech hebt. Zeker als je ziet dat jouw zoon of dochter onscherp is en op de foto staat.
Beter eerst oefenen op vrijwillige basis en zonder verwachtingspatroon neer te leggen en zelf jezelf verbeteren door je eigen beperkingen aan te pakken.
En ik vermoede dat hij niet op puur oefenbasis bezig is geweest omdat hij zelf schreef: "en heb ik wat geprobeert met de laatste examens maar daar kwamen niet al te beste reactie's op."
Dat zou je niet krijgen als je al van te voren zegt dat je nog een beginner bent en aan het oefenen bent.
En daarbij komt, het is voor Paboer toch ook niet leuk als hij denkt dat hij goed bezig was en er komen geen goede reacties zoals hij zelf schrijft. Vandaar dat ik hem er min of meer op wil wijzen dat hij momenteel te kort schiet wat techniek betreft. En dat hij dit eerst moet leren voor je niet meer voor je zelf gaat fotograferen maar (in dienst) voor anderen.
Dat is mijn gedachten hoor......