Het is 30 mei 2025 12:24

Auteur Beginner oefeningen???
 Beginner oefeningen???
BerichtGeplaatst: 20 okt 2009 19:48 
Lid
Offline op het foto forum

Hoi,

Zoals aangekondigd in het forum waar je jezelf kan voorstellen ben ik begonnen me in te lezen in de fotografie.
Ik heb nu al één en ander gelezen over sluitertijd, diafragma en ISO waarden...

Kan iemand me een aantal oefeningen geven om deze technieken onder de knie te krijgen?
Ik dacht dan aan bv een bepaald onderwerp om te fotograferen zodat ik de foto's hier kan plaatsen en specifiekere commentaar kan krijgen van jullie. :)

Denk er wel aan dat ik een aantal dagen geleden vanaf 0 begonnen ben dus hou het simpel alsjeblieft ^^

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Beginner oefeningen???
BerichtGeplaatst: 20 okt 2009 19:53 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Wat ik zelf heb gedaan is bijvoorbeeld twee waxine kaarsjes schuin voor elkaar gezet om te spelen met de scherptediepte. Door je camera op stand AV te zetten heeft de scherpte diepte prioriteit en stelt je camera zelf de sluitertijd in. Focus op het voorste kaarsje *klik* en maak daarna een foto door te focussen op het achterste kaarsje, zie wat dit doet met je scherpte diepte :) Speel met je diafragma, zet em hoger en lager en kijk maar wat er gebeurt, er is minder of juist meer scherpte diepte in je foto waardoor het achterste of voorste kaarsje scherper of onscherper wordt, afhankelijk van waarop je focust.

Hier een voorbeeldje van het internet:
Fotografie

Have fun :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Beginner oefeningen???
BerichtGeplaatst: 20 okt 2009 19:55 
Lid

Dankje voor je snelle reactie :) lijkt me al een goed idee om te experimenteren met men diafragma zodat het een beetj natuurlijker wordt voor me om er mee te werken.

Iemand anders nog voorstellen voor sluitertijden, ISO, etc?? :)

Profiel op dit foto forum
 Beginner oefeningen???
BerichtGeplaatst: 20 okt 2009 20:04 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Wanneer je kiest voor de TV stand geef je prioriteit aan de sluitertijd maar daarmee wordt je foto ook vaak donkerder (wanneer je een snelle sluitertijd kiest) omdat je diafragma automatisch wordt gesteld. Dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor een hogere ISO waarde maar daarmee creeer je vaak wel meer ruis in je foto. Zelf ben ik geen voorstander van hoge ISO waarden, vooral niet wanneer je ietwat donkere foto maakt, je krijgt dan vaak rode en blauwe spikkeltjes in donkere delen. Soms ontkom je er niet aan en kun je hieraan ook een beetje sleutelen in een bewerkingsprogramma, maar vaak is dat niet zo mooi. Als het aan mij ligt, probeer een te hoge ISO te voorkomen.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp