Het is 02 jun 2025 07:00

Auteur Panorama maken?
 Panorama maken?
BerichtGeplaatst: 21 okt 2009 21:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik heb een vraagje..
Ik wil graag een panorama foto maken en dan groot laten afdrukken op doek.
Moet ik dan meerdere foto's maken of juist 1 foto en die croppen tot het juiste formaat?

Als je dat met landschap wil doen kan dat gewoon met een statief en dan meerdere foto's, maar hoe moet je dat doen als er mensen op staan?

Alvsat bedankt :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Panorama maken?
BerichtGeplaatst: 21 okt 2009 21:41 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Er zit nogal verschil in een panorama van 1 foto maken of er meerdere gebruiken. Met 1 heb je natuurlijk maar een heel klein gebied. Wil je over 100 meter breed bij wijze van spreken dan heb je logisch meer dan 1 foto nodig.
Kan (moet) met statief inderdaad, waterpas zetten, goed om gelijke belichting denken.
Zorg voor een overlap van ongeveer 1/3 deel en voeg ze samen met software.

Mensen kun je erop laten staan, wegpoetsen of wachten tot ze weg zijn. :)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Panorama maken?
BerichtGeplaatst: 21 okt 2009 21:53 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
http://www.fotoscene.nl/workshops/photo ... -foto.html

Panorama maken?
BerichtGeplaatst: 22 okt 2009 02:17 
Lid
Fotografie

Het gaat als volgt.
Je neemt een statief en bij voorkeur een lens met een vaste brandpunt. Anders je brandpunt vast zetten met een beetje schilderstape.

Je neemt je camera op een goed stevig statief (er zijn er die het uit de hand kunnen)
en gaat je hele foto bekijken, heb je een heuvelachtig landschap dan veranderd je horizon nog al eens zoek de beste plek uit voor je horizon( bepaal compositie). Bekijk ook wat je camera voor belichting aangeeft, zet hem op F15 als je klein diafragma wilt, grote scherpte diepte. Neem ongeveer een gemiddelde van, als het heel veel verschild is de foto misschien niet zo handig om mee te beginnen. zet hem in de M stand en stel belichting in (bepaal belichting)

Bepaal op welke plek je wilt scherp stellen, juist vooraan of in het midden, stel daar scherp, en zet je af uit. (bepaal scherpstel punt)

Nu neem je de foto's ik neem steeds een overlap van minimaal de halve foto. Daarbij mijn camera in portret stand. dan heb je veel wat hogere foto's.

Een pano kan uit ontelbaar foto's bestaan, maar overdrijf het niet want je computer moeten het plakken straks wel aankunnen.

Met mensen is lastiger zeker als ze bewegen. Bij het plak progje van photoshop knipt hij de beste stukken uit de foto en ligt die tegen elkaar. Dan heb je bij stilstaande mensen geen last van dat ze over elkaar liggen.

Wanneer je camera op statief staat is het handig om je camera eerst de spiegel te laten opklappen en pas enkele seconden later ook de sluiter dit scheelt trillingen. Zo ook een afstand bediening.

Succes

Panorama maken?
BerichtGeplaatst: 22 okt 2009 06:44 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
wow! Super bedankt!
Ik ga er in de vakantie eens mee aan de slag!

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
 Panorama maken?
BerichtGeplaatst: 22 okt 2009 13:12 
Lid
Fotografie

Let er op dat je steeds dezelfde instellingen hebt dus je belichting en brandpunt.
Het aan elkaar plakken doe ik met potoshop cs4 heb het ook weleens ptgui (of zo) gedaan, nadeel daarvan dat dat buiten photoshop omgaat.
Is het winderig dan is het ook lastiger omdat er dan veel beweging in je foto is.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp