Het is 03 jun 2025 22:43

Auteur Leerpad...
 Leerpad...
BerichtGeplaatst: 21 okt 2009 20:07 
Lid
Offline op het foto forum

Hoi,

Kan iemand me eigenlijk es zeggen wat een goed leerpad is om te leren fotograferen...?
Ik bedoel hiermee wat moet er eerst geleerd worden van theorie/techniek, wat daarna, etc... :)
Ik denk beginnen met diafragma en sluitertijd? Maar wat dan? :)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Leerpad...
BerichtGeplaatst: 21 okt 2009 20:13 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Licht.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Leerpad...
BerichtGeplaatst: 22 okt 2009 00:32 
Lid

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Gewoon beginnen zou ik zeggen. Gaandeweg merk je vanzelf wat je beter anders/beter wilt in je foto's en gaat dan wel zoeken hoe dat moet. Omdat je een digitale camera hebt kost het je geen kapitalen aan rolletjes en afdrukken. Gewoon beginnen dus :)

Leerpad...
BerichtGeplaatst: 22 okt 2009 02:03 
Lid
Fotografie

Fotograferen is het op de chip zetten van licht. Alles wat je ziet zie je omdat je licht kunt waarnemen.
Als je dus technisch goed wilt fotograferen zul je precies moeten weten wat licht doet hoe het werkt, en waar het vandaan komt. Maar vooral ook wat het betekend voor je instelling op je camera.

Nu zie ik vaak perfect belichte foto's voorbij komen, die mij verder niet boeien. dit komt doordat de scherpte of compositie niet juist zijn. Ik kom wel vaak foto's tegen van mensen die helemaal niet weten hoe licht werkt maar composities neerzetten die zo sterk zijn dat de rest nog maar weinig uit maakt.

Er zitten allerlei regels over compositie, (google op gulde sneden) toch is dit een soort van gevoel, smaak en en talent waarbij regels niet 1 op 1 zijn over te nemen.

Als je graag iets wilt lezen kun je het boek: licht en belichting in de digitale fotografie van Michael Freeman eens lezen. Kost 20 euro bij Kamera express. Daar zit een hoop informatie in.

Ik zelf ben een DSLR gaan kopen toen ik er nog bijna niets van af wist had ook nagenoeg geen ervaring met fotografie. Ben lekker gaan schieten en kwam op fora terecht. Ben een aantal keer mee gegaan met een uitje waar bleek dat ik een aantal mensen aardiger vond dan de andere waardoor ik steeds meer met deze mensen ben opgetrokken (de laatste tijd veel te weinig, moeten we wat aan doen Vincent en Dayen) en daar kwam dan eens die bij en dan weer eens een ander. Steeds heb ik van iedereen wel wat geleerd.

Nu ben ik een hele andere tak van deze sport gaan doen, en pak ik het iets theoretischer aan. lees wat boekjes en artikelen op internet volg zo nu en dan korte workshops.

Dat is mijn fotografische weg. Ik ben van het eerst doen en dan denken. Je gaat dan natuurlijk wel 10 keer plat op je b*k, maar dat gaat over.

Dus beginnen met schieten, stoppen met de automatische stand, en goed in de handleiding lezen wat nu wat beinvloedt bij je instellingen. Evt een korte workshop volgen hiervover (er zijn ook boeken over vol geschreven zoals het boven genoemde!

Leerpad...
BerichtGeplaatst: 22 okt 2009 11:47 
Lid

Oke dankje voor jullie reacties :)
Ik denk dat ik morgen es ga rondtrekken in Gent met men camera en wat foto's ga proberen maken van cultuur en natuur in Gent.
Ik zal deze dan ook posten hier op het forum en jullie mening vragen. ^^

Leerpad...
BerichtGeplaatst: 22 okt 2009 12:27 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Lezen, de basis onder de knie krijgen.
Dus wetenw at je met sluitertijd doet, weten wat je met diafragma doet, weten wat onderbelichting doet en overbelichting.

Daarnaast ook gewoon veel fotograferen. Niet bang zijn om op je plaat te gaan en gewoon veel te laten zien.

Misschien dat je hier wat aan hebt
[spam] http://www.fotojeroen.nl/tips.php [/spam]

Laatst bijgewerkt door jeroentje op 28 maart 2015 15:16, in totaal 1 keer bewerkt.

Leerpad...
BerichtGeplaatst: 22 okt 2009 17:55 
Lid

Dankje jeroen :) ik zal ze vanavond es lezen en ga normaal gezien morgen wat foto's maken te Gent :) Hopelijk valt er iets moois uit te bus.

Leerpad...
BerichtGeplaatst: 23 okt 2009 13:24 
Lid
Fotografie

Zou beginnen met de handleiding van je camera door te spitten voordat je alle deze tips in de praktijk gaat brengen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp