Het is 27 jul 2025 04:30

Auteur ijslanders fotograferen
 ijslanders fotograferen
BerichtGeplaatst: 12 nov 2009 11:17 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Heeft iemand misschien tips om ijslanders (lees: paarden) te fotograferen?
Ik heb een Canon eos 1000d met een standaard lens (18-55) en geen accessoires.
Volgende week wil ik dat eens gaan proberen, als het weer ook een beetje mee zit... ;)
Waar moet ik op letten?
Welke instellingen kan ik het beste gebruiken? enz

Ik hoop dat iemand mij kan helpen....

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 ijslanders fotograferen
BerichtGeplaatst: 12 nov 2009 12:44 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Je kunt niet echt zeggen je moet het zus of zo doen. Want wat is je plan. Wil je een kudee paarden, een paarden rijdend in een bak, een paard in de stal, buiten binnen, licht donker, dichtbij ver weg. Stilstaand of rijdend. Dat zijn allemaal overwegingen.

Bij dieren in het algemeen draait het om een snelsluitertijd, dieren kunnen namelijk niet stil zitten, en zijn altijd bewegelijk. Als je een lopend paard fotografeerd zul je een nog hogere sluitertijd hebben. Ga je in de binnen bak fotograferen dan zul je minimaal diafragma moeten nemen. (1000D ik neem aan dat daar een 18-55IS bijzit?) IS dus aan, en iso wat omhoog. tot een sluitertijd van minimaal 1/100ste seconden hoe meer hoe beter geld dan, maar als je 1/500 ste hebt dan kun je de iso weer wat lager doen.
Het is een beetje algemeen, maar je vraag is dan ook redelijk algemeen, het maakt niet zoveel uit wat je fotografeert, maar meer in welke omstandigheden je dit doet.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 ijslanders fotograferen
BerichtGeplaatst: 12 nov 2009 13:28 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Zoals Niels al aangeeft wordt er een vraag gesteld waar 123 niet makkelijk een antwoord op te geven is.

Dit komt, met alle respect hoor, omdat de vraagstelling ons dusdanig weinig informatie geeft om een fatsoenlijk antwoord te geven.
Er zijn te veel variabelen waar we naar moeten gissen.
Niels geeft er al een aantal op het gebied van de compositie.

Wanneer ik dingen moet gaan fotograferen die ik nog nooit gefotografeerd heb ga ik bij mezelf altijd een klein lijstje af.

- Wat ga ik nu eigenlijk fotograferen?
In dit geval IJslanders, maar wat zijn dan die IJslanders. Wat is het karakteriserende aan deze paarden. Wat maakt ze nu zo bijzonder. Ik ga me dus afvragen wat het onderwerp is en probeer zo voor mezelf in beeld te krijgen wat belangrijke facetten zijn van dit onderwerp en die ik dus hoofdzakelijk in beeld moet gaan krijgen

- Als het in opdracht is, hoe moet het in beeld gebracht worden (en als het niet in opdracht is, kun je jezelf een opdracht stellen)
Zijn er bepaalde wensen of eisen waaraan voldaan moet worden? Moeten er bepaalde beelden gemaakt worden en wat zijn de struikelblokken daarin.
Denk bij struikelblokken aan bijvoorbeeld de locatie. Probeer vooraf zoveel mogelijk te weten te komen zodat je zo goed mogelijk voorbereid bent.

- Hoe doen anderen het?
Niet enkel en alleen de vraag op een forum stellen, maar ook gaan zoeken naar beelden van anderen. Dit hoeven natuurlijk geen foto's van IJslanders te zijn, maar kan ook van andere paarden zijn. Getty-Images biedt een grote database van foto's, maar ook stock-bureaus hebben grote databases. Op zoekwoorden kun je behoorlijk wat beelden op die sites vinden. Ook google kan je legio aan beelden opleveren.
Kijk naar welke foto's je mooi vind en bekijk waarom je die mooi vind. Misschien zie je dingen die je ook mee kunt nemen in het fotograferen als jij aan de slag gaat

- Hoe doe ik het technisch?
Nu je een beetje een beeld gevormd hebt over wat je wilt gaan doen, kun je je af gaan vragen hoe je dat moet gaan doen. Nu pas ga je nadenken over de techniek.
Je mag je misschien een beetje gelukkig prijzen dat je alleen beschikt over een camera en één lens, dit maakt het antwoord op deze vraag al erg eenvoudig.

Je instellingen kun je waarschijnlijk pas ter plekke bepalen, maar dit hangt ook vast met je technische kennis en creativiteit.
Niels geeft aan dat je sluitertijd de voorkeur geniet. Nu weet ik niet op welk niveau ik je technisch moet inschatten, maar voorkeur voor sluitertijd is natuurlijk geen wet. Wanneer het statische foto's moeten/mogen zijn is het werken met scherptediepte ook een hele mooie oplossing.

ijslanders fotograferen
BerichtGeplaatst: 12 nov 2009 14:30 
Lid
Fotografie

Beste Niels en Jeroen,
Bedankt voor de tips. Ik zal eens uitleggen wat ik nu eigenlijk precies wil.
Hieronder de informatie.

Formaat
De hoogte van het IJslandse paard varieert van 125 tot 145 cm, gemeten met een stok op het hoogste punt van de schoft. Het gemiddelde voor merries bedraagt 136 cm en voor hengsten 138 cm. Het volledig volgroeide IJslandse paard weegt tussen 300 en 400 kg.
Kleuren
De meeste bij paarden bekende kleuren en aftekeningen komen voor. De meest dominante kleuren zijn vos, zwart en bruin, maar schimmel en bont worden ook veel gezien. Er bestaan meer dan 100 kleurvariëteiten in het IJslandse paardenras.
Exterieur
Het exterieur kan erg verschillend zijn, maar een typisch IJslands paard is rechthoekig en compact van vorm. Kenmerkend voor het ras is een afhangend kruis, lange, volle manen en staart en een dikke, beschermende wintervacht.

Gangenpaard
Het zal niemand verbazen dat de IJslander, net als ieder paard, kan stappen, draven en galopperen. Maar een gangenpaard kan meer! De IJslander heeft nog twee versnellingen tot zijn beschikking: de tölt en de telgang.

Tölt
In de tölt zijn het paard zijn benen hetzelfde neer als in de stap. Het gaat alleen wat sneller. Of veel sneller: kijk maar eens naar een IJslander die in vliegende rentölt langskomt. In de tölt heeft het paard geen zweefmoment. Dat betekent dat er altijd een voet aan de grond is, het paard maakt dus geen ‘sprongetje’. En daardoor zit een goede tölt zeer comfortabel, ook op hoge snelheid. In een goede tölt loopt de IJslander sterk verzameld met veel oprichting van de voorhand. Het paard heeft een trotse houding, gecompleteerd door het ritmisch meedeinen van de staart.

Wat ik nu eigenlijk wil fotograferen is:
- 1 ijslander in tolt (met ruiter) zodat ik het temperament vast kan leggen.
- 1 ijslander waarbij je de ijslander meteen herkent. Een stilstaande ijslander, waarbij ik of heel de ijslander erop wil zetten of alleen het hoofd.

Ik rijd zelf op ijslanders, en heb er genoeg tot mijn beschikking om te fotograferen.
In verschillende kleuren en maten.

Echter staan ze 24 uur/ 7 dagen per week op de paddock of in de wei dus ik zal wel rekening met het weer moeten houden.

Welk paard wat ik sowieso erop wil hebben, die zie bij mijn naam staan.
Dat is een zwartbonte ijslander.
Mijn struikelblokken:
Maar wat daar denk ik moeilijk aan wordt is haar witte vacht. Vaak als ik witte voorwerpen, dieren ed op de foto zet, wordt het wit té wit...
De lucht vind ik ook vaak een probleem, als het bewolkt is wordt de lucht vaak erg hard van kleur en dat is niet mooi...

Ik heb naar verschillende foto's van ijslanders en andere paarden gekeken. Maar dat doe ik zo'n beetje al heel mijn leven ;)
Dit zijn een paar voorbeelden die ik heel mooi vind:

http://img502.imageshack.us/img502/5616/1aice4br1.jpg

http://www.ijslander.be/images/stories//Ijslander/begrazing.jpg

http://www.spee-horses.com/images/erik57.jpg

Ik hoop dat mijn verhaal over wat ik wil fotograferen nu duidelijker is en dat ik wat meer gerichte tips kan krijgen

ijslanders fotograferen
BerichtGeplaatst: 12 nov 2009 14:41 
Lid
Fotografie

Je kunt het dus over doen, dus experimenteren is geen probleem. Als je wit te wit wordt, dan moet je eerst controleren of die ook echt te wit is of dat je scherm te licht staat. Dit kun je aan het histogram zien. Of in photoshop in lagen, naar levels, dan onder het histogram aan de rechterkant op driehoekje alt in drukken en klikken. Als dan het beeld zwart wordt met in het wit nog andere kleuren, dan is die overbelicht.

Blijken foto's overbelicht dan kun je een spotmeting doen, of je steld hem standaard iets donkerder in. Gevaar is dan alleen wel weer dat het donkere te donker wordt. Daar moet je op zoek naar de juiste belichting. Sommige camera zijn standaard 1 stapje te licht of te donker. Maar bij een zwart wit onderwerp zul je begrijpen dat het lastig is om die meting te doen.

ijslanders fotograferen
BerichtGeplaatst: 12 nov 2009 15:00 
Lid
Fotografie

Zwart en wit zijn de twee uitersten in het dynamisch bereik.

Stamndaard probeert een camera tot een bepaalde belichting te komen. Het witte maakt hij iets donkerder en het zwarte iets lichter. Hier kun je nu juist voor over- of onderbelichten.

Maar wanneer je het allebei hebt, dan kun je wel eens in de knoei komen.
Het verschil tussen donker en licht wordt uitgedrukt als contrast in het dynamisch bereik. Het menselijk oog kan veel meer dynamisch bereik onderscheiden dan een camera.
Met onderscheiden wordt bedoeld het waarnemen van detail. Jouw oog kan detail waarnemen in de donkere stukken EN in de lichte stukken met veel grotere verschillen dan de camera.

Het menselijk oog heeft een dynamisch bereik van ongeveer 14 stops, en jouw camera veel minder, iets van 9 of zo (maar pin me niet vast op deze getallen)

Wanneer je dus te maken hebt met heel erg fel en heel erg donker, dan kan het zijn dat het lichte uitgebeten wit wordt, of het donkere dichtgelopen zwart.
Het enige wat je hier tegen kunt doen is het donkere lichter maken (of het wit van het paard donker verven, maar dat zal wel niet mogen)
Je kunt donker lichter maken door bijvoorbeeld te flitsen.

Spotmeting op het wit klinkt misschien wel leuk, maar dit zal je wit correct gaan belichten (en waarschijnlijk te grijs houden als je niet overbelicht) en je donkere partijen te donker maken.

ijslanders fotograferen
BerichtGeplaatst: 12 nov 2009 16:26 
Lid
Fotografie

jah dat is het nadeel van spot meting.
Je kunt met raw ook nog wel wat winst halen door wat te schuiven.
Je kunt het dynamisch bereik ook nog iets veranderen met de curves. Maar dat is allemaal na het maken van je foto.

ijslanders fotograferen
BerichtGeplaatst: 12 nov 2009 16:45 
Lid
Fotografie

Bedankt voor de tips! Helaas heb ik geen photoshop...
Ik ga me er nog eens goed in verdiepen. En dan zal ik volgende week mijn foto's plaatsen ter beoordeling...

ijslanders fotograferen
BerichtGeplaatst: 12 nov 2009 17:10 
Lid
Fotografie

Da´s misschien nog wel het makkelijkst, zeker omdat je terug kan.

We kunnen dan veel beter aangeven wat er goed gaat en wat eventueel niet

ijslanders fotograferen
BerichtGeplaatst: 12 nov 2009 17:52 
Lid
Fotografie

Een paar korte tips.

1. Zorg bij de foto dat het paard niet altijd precies in het midden van de foto staat.

2. Denk om teugels en dat soort dingen maken de foto meestal wat minder. Tijdens sport uit beoefenen mag je ze natuurlijk wel zien.

3. Denk of probeer de zon achter je te houden of opzij van je.

4. Denk om harde schaduwen.

5. Denk aan dat er niet teveel van hekken draden paaltjes enz op je foto staan.

6. Probeer is een foto te maken van je paard van af de grond. houd de camerea zo dicht mogelijk bij de grond.
Zeker bij een portret en je hebt een drukke achtergrond probeer dan een plekje te zoeken waar je b.v alleen de wolken op de achtergrond ziet.

Het komt er gewoon op neer dat je veel moet oefenen.
Ik las dat je een 17 55 lens hebt zorg er voor dat je niet onder de 1/55s fotografeerd ivm bewegings onscherpte

Sucses

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp