Beste Niels en Jeroen,
Bedankt voor de tips. Ik zal eens uitleggen wat ik nu eigenlijk precies wil.
Hieronder de informatie.
FormaatDe hoogte van het IJslandse paard varieert van 125 tot 145 cm, gemeten met een stok op het hoogste punt van de schoft. Het gemiddelde voor merries bedraagt 136 cm en voor hengsten 138 cm. Het volledig volgroeide IJslandse paard weegt tussen 300 en 400 kg.
KleurenDe meeste bij paarden bekende kleuren en aftekeningen komen voor. De meest dominante kleuren zijn vos, zwart en bruin, maar schimmel en bont worden ook veel gezien. Er bestaan meer dan 100 kleurvariëteiten in het IJslandse paardenras.
ExterieurHet exterieur kan erg verschillend zijn, maar een typisch IJslands paard is rechthoekig en compact van vorm. Kenmerkend voor het ras is een afhangend kruis, lange, volle manen en staart en een dikke, beschermende wintervacht.
GangenpaardHet zal niemand verbazen dat de IJslander, net als ieder paard, kan stappen, draven en galopperen. Maar een gangenpaard kan meer! De IJslander heeft nog twee versnellingen tot zijn beschikking: de tölt en de telgang.
TöltIn de tölt zijn het paard zijn benen hetzelfde neer als in de stap. Het gaat alleen wat sneller. Of veel sneller: kijk maar eens naar een IJslander die in vliegende rentölt langskomt. In de tölt heeft het paard geen zweefmoment. Dat betekent dat er altijd een voet aan de grond is, het paard maakt dus geen ‘sprongetje’. En daardoor zit een goede tölt zeer comfortabel, ook op hoge snelheid. In een goede tölt loopt de IJslander sterk verzameld met veel oprichting van de voorhand. Het paard heeft een trotse houding, gecompleteerd door het ritmisch meedeinen van de staart.
Wat ik nu eigenlijk wil fotograferen is:
- 1 ijslander in tolt (met ruiter) zodat ik het temperament vast kan leggen.
- 1 ijslander waarbij je de ijslander meteen herkent. Een stilstaande ijslander, waarbij ik of heel de ijslander erop wil zetten of alleen het hoofd.
Ik rijd zelf op ijslanders, en heb er genoeg tot mijn beschikking om te fotograferen.
In verschillende kleuren en maten.
Echter staan ze 24 uur/ 7 dagen per week op de paddock of in de wei dus ik zal wel rekening met het weer moeten houden.
Welk paard wat ik sowieso erop wil hebben, die zie bij mijn naam staan.
Dat is een zwartbonte ijslander.
Mijn struikelblokken:
Maar wat daar denk ik moeilijk aan wordt is haar witte vacht. Vaak als ik witte voorwerpen, dieren ed op de foto zet, wordt het wit té wit...
De lucht vind ik ook vaak een probleem, als het bewolkt is wordt de lucht vaak erg hard van kleur en dat is niet mooi...
Ik heb naar verschillende foto's van ijslanders en andere paarden gekeken. Maar dat doe ik zo'n beetje al heel mijn leven
Dit zijn een paar voorbeelden die ik heel mooi vind:
http://img502.imageshack.us/img502/5616/1aice4br1.jpghttp://www.ijslander.be/images/stories//Ijslander/begrazing.jpghttp://www.spee-horses.com/images/erik57.jpgIk hoop dat mijn verhaal over wat ik wil fotograferen nu duidelijker is en dat ik wat meer gerichte tips kan krijgen