xxLinnyxx, ik herhaal maar even wat ik je eerder hebt gezegd.
Henry schreef:
Binnenfoto's maken zonder flits vereist een lichtgevoelige lens en een camera die goed met ruis om kan gaan....Een dure camera kan hier beter mee omgaan dan een goedkope camera.... Flitsen is denk ik geen optie....
Al met al: binnenfotografie vergt meer van je camera dan buitenfotografie. Licht is er vaak een probleem en de minder fraaie achtergrond een "gegeven".
Mijn eerste digitale camera was een Nikon 8800 compact camera. Deze kostte in 2005 zo'n €800. De reden waarom ik een compact camera aanschafte was omdat ik dan geen lenzen hoefde te wisselen (en dus geen kans op stof in de camera), de camera had een mooi groot zoombereik, de camera had een groot iso-bereik en was volgens de folder lekker snel, de camera was lekker licht en er was een flitser "on board".
In een gemiddelde situatie functioneerde de camera perfect. Niks te klagen. Na verloop van tijd bleek dat de camera het in bepaalde situatie gewoon niet "trok". In zo'n situatie kun je 2 dingen doen:
- je berusten in je situatie,
- nieuwe apparatuur aanschaffen.
Ik heb voor de tweede optie gekozen.
Ik heb de Nikon compact ingewisseld voor een middeldure digitale spiegelreflex met kwalitatief goede (dure) lichtgevoelige lenzen. Nog een verkeerde keuze zou mij immers nog meer geld gaan kosten. Helaas liep ik ook bij dit setje tegen een aantal beperkingen aan, waardoor ik uiteindelijk de body heb ingewisseld voor een veel duurdere body. Met mijn huidige set kan ik zonder de problemen de foto's maken die ik wil maken. Oké, het kan nog duurder, maar dat is voor mij niet nodig. Ik begeef mij nauwelijks op de terreinen waar mijn setje het moeilijk mee heeft, dus wat ik nu heb voldoet goed. Vergelijk het met je eigen situatie, je geeft aan dat je ook nog voldoende andere foto's maakt.
Een probleem waar jij mee te maken hebt is dat in een binnenbak het licht beperkt is en dat je onderwerp beweegt. Voor een mooie foto moet je camera in staan zijn om met dit beperkte licht ook een mooie scherpe foto te produceren waar, als het even kan, ook nauwelijks ruis in zit.
Camera's die goed met ruis om kunnen gaan zitten op dit moment in de duurdere prijsklasse. Denk bijvoorbeeld aan de Nikon D700, D300 of de Canon 5D of 5D Mark II.
Lenzen die weinig licht nodig hebben zijn bijvoorbeeld de standaardlens (50mm f/1.4 of 50mm f/1.8) of de lichtsterke zoomlenzen (f/2.8 lenzen) of de lichtsterke prime lenzen (f/1.8 - f/2.0).
Flitsen in een binnenbak is zoals ook al aangegeven geen optie. De paarden kunnen schrikken en het flitsbereik van een flitser is beperkt.
Al met al: een veel duurder setje kan deze moeilijke lichtsituatie makkelijker aan.
Daar heb je allemaal niks aan, want jij wilt graag weten hoe jij met jouw apparatuur een mooie foto kunt maken. Oké, dan volgen nu de 10 tips.
1) Schroef de iso-waarde op tot het moment waarop je mooie scherpe foto's kunt maken. Een onscherpe foto is een mislukte foto en daar kun je in de nabewerking ook weinig mee. Waarom de iso-waarde niet op "maximaal" zetten? Hoe hoger de iso-waarde hoe meer ruis in je foto en ruis maakt een foto er niet beter op.
2) Gebruik een groot diafragma (f/2.7 in jouw geval). Hoe groter het diafragma, hoe meer licht in de camera kan komen, hoe korter de sluitertijd kan zijn, hoe groter de kans op een scherpe foto. Je fotografeert immers bewegende beelden. Een klein diafragma (bijvoorbeeld f/8) levert je een kleine diafragma opening op, waardoor weinig licht kan binnendringen in je camera waardoor de sluiter lang open moet staan. Een lange sluitertijd kan je bewegingsonscherpte opleveren, zeker bij actiefotografie.
3) Zoom niet teveel in. Inzoomen kost je licht en leidt tot een tragere sluitertijd. Oplossing is weer het verhogen van de iso-waarde (meer ruis). Neem als vuistregel dat bij een onderwerp wat niet te veel beweegt dan de sluitertijd een minimale waarde moet hebben van 1/brandpuntsafstand. Dus bij 50mm neem je minimaal 1/50sec en bij 200mm neem je minimaal 1/200sec. Als het onderwerp snel beweegt, dan zul je snellere sluitertijden moeten nemen. Mijn ervaring is dat een sportactie minimaal een sluitertijd vereis van 1/200sec. Het verschil in lichtintensiteit: een sluitertijd van 1/200sec vraagt bij dezelfde instellingen een verviervoudiging van de hoeveelheid licht als een sluitertijd van 1/50sec...
4) Onderwerpen veraf bewegen zich minder snel door je beeld dan onderwerpen vlakbij. Om de onderwerpen die vlakbij door je beeld bewegen toch scherp op je foto te krijgen, zul je een snellere sluitertijd nodig hebben (zie 1, 2 en 3).
5) Een onderwerp welk van links naar rechts door je beeld beweegt vraagt om een sluitertijd die sneller is dan een onderwerp wat naar je toe komt. Kies ook de voor jouw camera meer gunstige momenten. Als er moet worden afgeremd, is de snelheid minder en is de kans groter dan je er met een geslaagde foto weg komt. Concentreer je op de momenten waarop de snelheid niet zo hoog is (bijvoorbeeld aan het begin of als er flink moet worden geremd in de bocht. Dit laatste levert je ook nog eens een mooie actiefoto op).
6) Neem niet alleen maar actiefoto's, maar begeef je ook in de comfortzone van je camera. Portretfoto's van mensen met hun paard zijn ook mooi. Als je naar je tweede foto kijkt, dan zie je ook dat de geportretteerde mooi stil en scherp op de foto staat en dat daarachter de ruiters met paard onscherp in beeld staan.
7) Belicht je foto's ietsje onder. Een onderbelichting van -0.3EV, -0.7 EV of -1 EV levert je een iets donkerder foto op, maar de sluitertijd zal daardoor korter zijn.
8) Maak gebruik van het omgevingslicht. Zoek de lichtere plekken op en maak in deze plekken de foto's. Je zult zien dat het niet overal even licht is in de bak. Ik heb nog nooit een binnenbak van binnen gezien, maar als er ramen of deuren in zitten waar licht door naar binnenkomt of er zijn plekken waar lampen meer licht werpen, concentreer je dan op deze lichtere plekken en maak hier dan de foto's.
9) Flitsen is nauwelijks optie. Paarden in de actie kunnen schrikken van de flits en daar komt nog eens bij dat de kracht van de flits enorm afneemt. Als het onderwerp een aantal meters verder staat, heb je weinig plezier van je flitser. Als ruiter en paard stil staan, kun je het uiteraard eens proberen om een flitsfoto te maken, maar dan moet de afstand echt minder zijn dan 10 meter, anders levert het je nauwelijks iets op en je batterijen raken er eerder leeg van.
10) In de nabewerking kun je foto's waar teveel ruis in zit behandelen met een ruisverwijderaar. Dit kan goede resultaten opleveren. Zoek even op het internet naar een ruisverwijderaar die het beste bij jouw situatie past (gratis/betaald, geïntegreerd in fotobewerkingspakket/stand-alone,etc. etc.)
Succes!