Het is 24 jul 2025 04:24

Auteur wat beginners vraagjes...
 wat beginners vraagjes...
BerichtGeplaatst: 17 maart 2010 21:15 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
van wat ik zie, hebben we het in dit topic vooral over alles wat met de camera te maken heeft. nu vraag ik mij eens af, hoe bepaal je nou wat een mooie achtergrond is om bijv een auto te fotograferen.. waar let je op, hoe bepaal je hoe de auto geplaatst word enz enz

ik hoop dat jullie mij hier wat tips over kunnen geven.

en mss een domme vraag.. maar op welke stand schieten jullie je foto's? alles op manual? dan ben je toch heel lang bezig voor elke foto? de meneer van de fotografie winkel hier in de buurt rade mij de A stand aan omdat je dan vooral met de scherpte kan spelen? andere mensen hier een andere kijk op, of tips?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 17 maart 2010 21:39 
Lid
Fotografie

Tweede deel van je vraag is mischien het makkelijkst te beantwoorden.

Ik schiet meestal in Av of Tv (diafragma voorkeuze, of sluitertijd). Wil ik perse een bepaalde scherptediepte dan is Av mijn keuze, en stel daarmee de door mij gewenste diafragma in.

Soms wil ik een zo'n groot mogelijke scherptediepte bij mijn macro's, echter dan kies ik niet voor diafragma voorkeuze op zo groot mogelijk. Ik kies dan voor Tv (sluitertijd voorkeuze) en stel die dan zo in dat ik uit de hand kan fotograferen. Bijvoobeeld met een brandpunt van 150mm is mijn minimum sluitertijd 1/160, de camera kiest dan de daarbij behorende diafragma.

Je leert het gaandeweg, Av Tv Manueel ze hebben allemaal hun eigen voordelen. Gewoon logisch nadenken wat bij welke situatie gewenst is.

Eerste deel van je vraag is een kwestie van smaak, kijk eens wat voor achtergrond bij auto's jou aanspreekt.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 17 maart 2010 21:52 
Lid

om een antwoord te geven op je eerste vraag, hangt af wat je wil laten zien maar om het gemakkelijk te maken blader es door magazines en autofolders en bekijk daar de fotos

greets

BerichtGeplaatst: 17 maart 2010 22:00 
Lid
Fotografie

Ik ben het met Mendel en Korandoke eens :)

Profiel op dit foto forum
BerichtGeplaatst: 17 maart 2010 22:33 
Lid

Op de eerste vraag is moeilijk te antwoorden. Wat is mooi. Voor iedereen verschillend.
Waar je wel kunt mee rekening mee houden, zijn die zaken waar onse hersenen het beste op reageren.
Bij 99% van de mensen zijn er bepaalde patronen, waarnemingen die ingebakken zijn in ons brein.
Bv Wij hebben de gewoonte om een foto van links naar rechts te bekijken. Richting hoe we lezen.
Daar kun je rekening mee houden als je een compo bepaalt.

De gulden snede of de regel van drie. Verdeel uw compo in drie zowel horizontaal als vertikaal. Je bekomt dan snijpunten die het meeste geschikt zijn om uw onderwerp(en) op te plaatsen.

Google eens naar de wet van de diagonale. Werkt zoals de regl van drie

Bij een onderwerp dat beweegt moet je in de beweegrichting genoeg ruimte laten.

Beweging in de wielen geven een bewegend effekt. Bewegingsonscherpte van de achtergrond geeft nog meer snelheid.

Blauw voelt koud en rood en orange warm aan.

Een onscherp oog geeft een onscherpe foto,ook al is de rest vlijmscherp. Het tegendeel is ook waar. Scherpe ogen geven een scherpe indruk, ook wanneer de rest niet scherp is.

Zo zijn er nog vele zaken, waardoor onze hersenen zeggen, dit plaatje klopt of juist niet.
Dat zijn zaken waar je rekening kunt mee houden, maar dat wil niet zeggen dat dit absolute wetten zijn die je niet mag overtreden. Juist de grens van deze regels opzoeken geeft soms aangename resultaten.
Ik zou zeggen ga eens googelen

Voor de tweede vraag, zou ik zeggen neem eens jezelf de tijd en leer eerst de basistheorie en bekijk eens de handleiding van je toestel.
Als wij deze vraag moet beantwoorden dan dan moeten we hier drie vierde van de basiskennis uitleggen, omdat het één met het andere te maken heeft. µ
Fotografie kun je vergelijken met wiskunde, met dit verschil dat misrekenen bij fotografie soms wel de juiste oplossing geeft. Bekijk maar eens low en high key foto's. De ene teveel de andere teweinig belicht maar goed uitgevoerd zalig om naar te kijken.
Jumper BB

Profiel op dit foto forum
BerichtGeplaatst: 17 maart 2010 23:48 
Lid
Fotografie

Tja de keuze van compositie is niet 123 zo makkelijk uit te leggen.
Je zou eens kunnen zoeken of je ook de DVD's van b.v Zoom op de kop kunt tikken. Zorg er in elk geval wel voor dat je onderwerp altijd de foto inkijkt.

Wat de stand aangaat van fotograferen, zelf sta ik eigenlijk altijd in de M-stand, juist om de volledige controle over de camera te hebben. Ook de iso regel ik zelf. Ik werk wel met autofocus, tenzij de kippen moeilijk tussen de takken te vangen zijn dan manuel focus.
Ga gewoon eens rustig met je camera aan de gang, en gewoon experimenteren.
Mocht je er niet uitkomen, mag je mij altijd een PBtje sturen.

Groetjes Karin

BerichtGeplaatst: 18 maart 2010 19:11 
Lid

geweldig leuk al die reacties zo! vind dit echt top :)

Loka, eerste pb is onderweg :blush

groetjes Tim

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp