Het is 20 jul 2025 17:34

Auteur High key, geclipte contour
 High key, geclipte contour
BerichtGeplaatst: 08 feb 2010 22:08 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Een vraag over high key:
Ik heb wat geëxperimenteerd maar kom niet tot een mooi resultaat.
Waar ik tegen aan loop is dat de belichte achtergrond teveel reflecteert tegen de achterkant van het onderwerp dat deze een geclipte contour krijg. Om dat te voorkomen moet ik de hoofdflitser te ver terug schroeven. Dan is de verhouding zoek en de lichte contour nog steeds aanwezig.

Hoe kan ik dit voorkomen?
De achtergrond belicht ik zo dat deze net niet clipt en het onderwerp een stopje donkerder. onderwerp samen met achtergrond belicht levert dus bovenstaand effect op.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 08 feb 2010 22:09 
Lid
Fotografie

Een voorbeeldje erbij mischien :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 08 feb 2010 22:26 
Lid
Fotografie

Nee, helaas. Alles weg gedaan, ik hou van een opgeruimde computer.
Ik hoop dat de omschrijving herkenbaar is. Anders zal ik volgende week wat kunnen posten.

BerichtGeplaatst: 14 feb 2010 20:03 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Wanneer het licht op de achtergrond tegen het model aankaatst, heb je te maken met overstraling.

Dit is te voorkomen door een goede opstelling waar je misschien wel wat meer ruimte voor nodig hebt.
Afhankelijk van hoeveel losse lampen je op je achtergond kunt richten, moet je deze (om hem wit te krijgen t.o.v. je model) ongeveer 2 stops overbelichten. Dus je belicht de achtergrond met f/16.0 als je op f/8.0 fotografeert. Natuurlijk weerkaatst er nog steeds licht terug richting je model. Ga je meer licht op je achtergrond zetten, dan krijg je nog meer licht op je model zonder dat dat zin heeft. De achtergrond wordt niet witter en je krijgt meer last van overstraling.

Om de overstraling nu op je model te voorkomen moet je zorgen dat de lampen van je achtergrond geen licht werpen op je model. Dit doe je door schotten tussen de lampen van de achtergrond en je model te plaatsen waardoor je al een gedeelte van het licht kunt blokkeren. Daarnaast moet je zorgen dat je model ver genoeg van de achtergrond afstaat. En dat is meestal het probleem; deze afstand is niet groot genoeg.

BerichtGeplaatst: 14 feb 2010 21:59 
Lid
Fotografie

Jeroen,
Bedankt voor je uitleg. Je slaat de spijker op z’n kop. De lamp op de achtergrond straalde naar het model en een stapje naar voren deed ook goed. :)

Gr.
Rule

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp