Het is 25 jul 2025 16:17

Auteur Mijn eerste portret sessie
 Mijn eerste portret sessie
BerichtGeplaatst: 19 maart 2010 19:25 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Hi,

Ik ben nog beginner en heb mijzelf de laatste tijd 'suf' gelezen aan fototechniek ed. Binnenkort wil ik voor het eerst portretfotografie proberen met mijn beste vriend als 'slachtoffer' :) Er is alleen 1 ding onduidelijk en dat is de sluitertijd bij portret.

Ik streef dus een scherpe foto na en aan welke sluitertijden moet ik ongeveer denken? Ik heb een foto bijgevoegd om aan te geven wat ongeveer de stijl is wat mij aanspreekt. En tweede vraag, is deze foto genomen met 1 lichtbron of is dat moeilijk te zeggen?

Dank!

Fotografie

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 19 maart 2010 19:51 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Eerst jouw vraag over sluitertijd:
Ik ga ervan uit dat je niet vanaf statief gaat fotograferen en dan geldt toch wel de volgende vuistregel: s>=1/focuslengte. Dus bij l=70mm dien je minimaal op 1/70sec te zitten. Bij portretten minimaal 50mm nemen, liever 70mm of nog meer i.v.m. groothoekvertekening. Zelf gebruik ik in de studio altijd 70mm bij 1/125, diafragma zo klein mogelijk om de scherptediepte zo groot mogelijk te laten zijn.

Dan over de foto:
Heb je hier nu een foto van een andere fotograaf geplaatst?
Ik denk dat er 1 lichtbron is (grote softbox of een raam) met misschien een reflectiescherm (handen) maar ik denk alleen een raam.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 19 maart 2010 20:26 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Ik ben het met Anton eens dat dit lijkt op één lichtbron.
Als dit de stijl is die je aanspreekt ga ik ervan uit dat je in een studio werkt. In dat geval zou ik bij voorkeur met statief werken en een remote zodat je zelf afstand kan nemen van de camera nadat je je instellingen correct hebt. Mijn ervaring is dat dat een hoop spanning bij het model wegneemt.

Ook al werk je met statief zijn de tijden die Anton aangaf aan te bevelen, als je langzamer tijden aanhoudt heb je kans op bewegings onscherpte vanuit het model.

Succes en laat snel wat zien.

BerichtGeplaatst: 19 maart 2010 21:36 
Lid

Anton schreef:
Eerst jouw vraag over sluitertijd:
Ik ga ervan uit dat je niet vanaf statief gaat fotograferen en dan geldt toch wel de volgende vuistregel: s>=1/focuslengte. Dus bij l=70mm dien je minimaal op 1/70sec te zitten. Bij portretten minimaal 50mm nemen, liever 70mm of nog meer i.v.m. groothoekvertekening. Zelf gebruik ik in de studio altijd 70mm bij 1/125, diafragma zo klein mogelijk om de scherptediepte zo groot mogelijk te laten zijn.

Ik ga uit de hand fotograferen, ik wil wat 'spelen' met opnamestandpunten, gezien ik nog een beginner ben, ook in fotografie algemeen. Portret is een opdracht die ik heb voor een cursus die ik momenteel volg.

Ik weet niet of ik die vuistregel begrijp s>=1/focuslengte, ik heb een 18-55mm lens (vd Nikon D90 kit), dus dan moet mijn sluitertijd rond de 1/55sec of sneller zitten? Ik begreep ook dat als ik ISO waardes hoger zet, de sluitertijd wat langzamer kan zetten? Ik heb op zich geen probleem met een licht korrelig/grained resultaat, als het maar niet onscherp wordt. Ik kan overigens wel redelijk met Photoshop overweg, dus kan nog eea. verbeteren.

Citaat:
Dan over de foto:
Heb je hier nu een foto van een andere fotograaf geplaatst?
Ik denk dat er 1 lichtbron is (grote softbox of een raam) met misschien een reflectiescherm (handen) maar ik denk alleen een raam.

De foto is niet van mij, ik wou dat ik al zo ver gevorderd was in fotografie :)

BerichtGeplaatst: 20 maart 2010 00:31 
Lid
Fotografie

Bij hogere iso waarden kan je kortere sluitertijden nemen. Dus bijvoorbeeld 1/320 ipv 1/125.

Bij het objectief dat je noemt kan je proberen op 1/60sec te fotograferen. Als beginnend fotograaf zul je waarschijnlijk wel merken dat je dan last hebt van bewegingsonscherpte. Dus liever sneller. En dan het liefst op 55mm...

Zelf maak ik portretten het liefst op iso 100 of iso 200. Zo weinig mogelijk ruis. Maar ja, ik heb wel de beschikking over studioflitsers.

Overigens: Als je het model bij een raam met vitrage plaatst kun je heel mooie "Vermeer" belichting krijgen.

Als laatste tip: kijk eens op mijn site bij portretten voor ideeen:
www.e-braam.nl

BerichtGeplaatst: 20 maart 2010 02:27 
Lid
Fotografie

Je haald dingen door elkaar denk ik.
Als je een scherpe foto wilt dan hangt dat af van de scherpstelling Meestal stel je scherp op het dichtstbijzijnde oog. Maar ook van hoe stil het onderwerp zet. Maar ook hoe stil jij je camera houdt. Voor het stilhouden is de regel van anton, maar met 1/60 als onder grens. dus van 18 tot 55 zou ik altijd 1/60ste of sneller schieten. is ook afhankelijk van hoe stil je kunt staan.

Je kunt door je iso omhoog te zetten idd een snellere tijd instellen, maar daarmee wordt je foto niet perse scherper. Als het met 1/60 ste gaat moet je het niet nog sneller willen. Ga je de iso omhoog doet krijg je ruis, bij donkere foto's als die jij laat zien is digitale ruis funest, er zit zoveel zwart in dat er niks van over blijft. De ruis uit een digitale camera is heel wat anders dan ouderwetse grain.

Wat volgens mij interessanter is dan je sluitertijd is je diafragma. Je sluitertijd kun je daarna nog goed instellen.
Mijn advies zou zijn begin op F7.1 tot F8 of zo. Daarna zet je de camera op 1/60ste en dan ga je kijken, worden de foto's overbelicht doe je de iso omlaag, gaat die niet lager doe je het F getal omhoog, of je sluitertijd sneller.
Is je foto te donker, dan kun je nog naar F6.3 of je doet je iso toch omhoog.
Dus neem de tijd zet de setting neer zoals je wilt, neem ipv het model een kruk, en klooi eens met je instellingen.

BerichtGeplaatst: 20 maart 2010 08:30 
Lid

Dank allemaal voor de tips, ik ben echt een eind op weg geholpen hiermee. Ik ga idd. eens oefenen met een object (anders dan een persoon) om te kijken welke instelling welk resultaat oplevert...ik ga volgende week de foto's maken, ik zal daarna het resultaat posten :)

BerichtGeplaatst: 20 maart 2010 18:01 
Lid
Fotografie

Ik ben benieuwd naar je eerste resultaten, je hebt het ieder geval grondig voorbereid :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp