Anton schreef:
Eerst jouw vraag over sluitertijd:
Ik ga ervan uit dat je niet vanaf statief gaat fotograferen en dan geldt toch wel de volgende vuistregel: s>=1/focuslengte. Dus bij l=70mm dien je minimaal op 1/70sec te zitten. Bij portretten minimaal 50mm nemen, liever 70mm of nog meer i.v.m. groothoekvertekening. Zelf gebruik ik in de studio altijd 70mm bij 1/125, diafragma zo klein mogelijk om de scherptediepte zo groot mogelijk te laten zijn.
Ik ga uit de hand fotograferen, ik wil wat 'spelen' met opnamestandpunten, gezien ik nog een beginner ben, ook in fotografie algemeen. Portret is een opdracht die ik heb voor een cursus die ik momenteel volg.
Ik weet niet of ik die vuistregel begrijp
s>=1/focuslengte, ik heb een 18-55mm lens (vd Nikon D90 kit), dus dan moet mijn sluitertijd rond de 1/55sec of sneller zitten? Ik begreep ook dat als ik ISO waardes hoger zet, de sluitertijd wat langzamer kan zetten? Ik heb op zich geen probleem met een licht korrelig/grained resultaat, als het maar niet onscherp wordt. Ik kan overigens wel redelijk met Photoshop overweg, dus kan nog eea. verbeteren.
Citaat:
Dan over de foto:
Heb je hier nu een foto van een andere fotograaf geplaatst?
Ik denk dat er 1 lichtbron is (grote softbox of een raam) met misschien een reflectiescherm (handen) maar ik denk alleen een raam.
De foto is niet van mij, ik wou dat ik al zo ver gevorderd was in fotografie