-Wie heeft nog wat tips of opmerkingen voor me nav het bovenstaande?
- Wat is nou een fijne afstand in meters tot een groep van deze grootte.
- Welke lens zou jij bij voorkeur gebruiken en hoeveel mm en welk diafragma zou je bij voorkeur gebruiken?
- Heeft een polarisatie filter nut bij deze omstandigheden (of zeg ik nu iets heel raars?)?Mocht je geen boom oid kunnen vinden om in de schaduw te kunnen staan, dan zou ik de zon van schuin achter laten komen, zodat deze niet in hun ogen komt en ook net niet in jou lens.
Evt zou ik dan weer wel inflitsen mbv 2 reportageflitsers en shoot-through paraplutjes.
Door het inflitsen hou je toch nog controle over de belichting vd achtergrond. Als je de mensen nl in de schaduw zet en juist wilt belichten zonder in te flitsen zal de achtergrond wss heel erg licht gaan worden daar in dat zonnige stukje wereld

Mocht je niet in kunnen flitsen met bovenstaande dan heb je imo nog 3 opties.
- Mensen lekker toch met hun snufferd pal in de zon zetten

maar dan allemaal de ogen dicht laten doen,... vervolgens tot 3 tellen en de groep op 3 de ogen open laten doen zodat ze allemaal de ogen open hebben. ( schiet btw op 4 en niet gelijk op 3 ,... en zijn altijd een paar slome doerakken vd partij ).
- Meervoudige belichting. dwz 1 met de achtergrond juist en een met de voorgrond ( onderwerp ) juist belicht. ( evt dmv bracketing ). Om dit later in PS weer samen te voegen.
- 1 rep flister op je cam met dome diffuser. Belichtingsmeter in je cam op matrix en de flitser manual op z'n volle vermogen ,... en dan hopen dat ie genoeg kracht heeft. ( zou hierbij wel op een zo kort mogelijke afstand gaan staan ).
-Qua brandpuntsafstand,... iig op een afstand welke geen vertekening zal geven. Bij een grote groep is dit gelukkig al sneller dan wanneer je een close-up van 1p maakt. Maar boven de 50mm zou ik altijd gaan zitten.
-Qua afstand tot de groep,... das heel persoonlijk ,.. wil je nog een stuk achtergrond of niet of wil je dit of dat

Iig zou ik niet een te grote afstand nemen, omdat mensen zichzelf natuurlijk nog graag herkennen op een foto

-Qua Diafragma, Dat ligt er een beetje aan wat voor achtergrond je hebt en natuurlijk hoe je de groep opsteld.
Als je de groep in 1 lijn opsteld zul je met een groter diafragma kunnen schieten dan wanneer je de groep in 3 lijnen opsteld,... hier zul je natuurlijk zowel de voorste als achterste mensen scherp willen hebben en met als logisch gevolg met een kleiner diafragma willen schieten.
-Qua Pol. filter, als je je groep ( al dan niet gedwongen ) in de zon moet zetten kan het misschien helpen idd om de kleuren wat op te halen.
Hoop dat je er wat mee kunt,.. mocht er iets niet duidelijk zijn dan hoor ik het wel