Ikzelf ben er een beetje achter aan het komen dat buitenfotografie mij minder ligt dan studio fotografie.
Ik heb recent in een kringloopwinkeltje voor nog geen anderhalve euro een heel mooi boek gevonden genaamd "Photodesign - Idee - Concept - Visualisatie" en het eerste gevoel bij die foto's was "Wauw! Dat wil ik ook kunnen!".
Tot ik zag wat voor aparatuur er gebruikt werd. Auw! Dat kost nogal wat centjes.
Maar als ervaren en practisch doe-het-zelver ben ik ervan overtuigd dat het wat betreft verlichting allemaal veel goedkoper moet kunnen dan die hele mooie, maar peperdure studio-lampen.
Lichtbakken, projectoren, reflectieschermpjes, etc.
Maar een wandelingetje langs dit forumdeel laat niet zien dat anderen dit ook denken?
Wordt het echt zo weinig gedaan, doe-het-zelven met verlichting voor fotografie?
Ik ben er inmiddels uit dat de kleur 4200 kelvin een goede is voor fotografie. (Overigens, klopt dit?)
Ik heb een winkel gevonden met hele sterke professionele led-lampen met 4200 kelvin met verschillende uitgaande hoeken voor het spotlicht en zelfs mooie houders ervoor ook. Voor nog geen 90 euro heb ik een pracht van een projectielamp gemaakt. Nu zit ik er aan te denken er een paar van te maken, want 3 is wel zo'n beetje het minimum geloof ik om een beetje goede belichting op een object te krijgen. Alleen nog kijken naar goede doch simpele statieven ervoor.
Verder wil ik kijken of ik zelf mooie lichtbakken kan maken, maar ik zit met het difuus maken van het licht en wat voor lampen ik ervoor kan gebruiken. 4200 Kelvin tl-buizen zijn er geloof ik nog niet (of is een automatische witbalans in de camera hiervoor wel te vertrouwen?). Wel hele dure en gek gevormde spaarlampen met een gigantische hoeveelheid licht (รก 110 euro per stuk

waarom moet dat toch allemaal zo duur zijn?).
Maargoed, voor ik daadwerkelijk aan het bouwen sla, vraag ik mij dus af of er meer mensen zijn die hiermee bezig zijn? En of er misschien wat ervaring te delen valt? Mede omdat ik er echt nooit iemand over hoor/lees, ben ik zelfs ergens bang dat doe-het-zelven hiermee bijna in het taboe-hoekje hoort?