Het is 05 jul 2025 11:01

Auteur Doe-het-zelf (studio) belichting
 Doe-het-zelf (studio) belichting
BerichtGeplaatst: 14 aug 2010 23:32 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ikzelf ben er een beetje achter aan het komen dat buitenfotografie mij minder ligt dan studio fotografie.
Ik heb recent in een kringloopwinkeltje voor nog geen anderhalve euro een heel mooi boek gevonden genaamd "Photodesign - Idee - Concept - Visualisatie" en het eerste gevoel bij die foto's was "Wauw! Dat wil ik ook kunnen!".
Tot ik zag wat voor aparatuur er gebruikt werd. Auw! Dat kost nogal wat centjes. :wacko
Maar als ervaren en practisch doe-het-zelver ben ik ervan overtuigd dat het wat betreft verlichting allemaal veel goedkoper moet kunnen dan die hele mooie, maar peperdure studio-lampen.
Lichtbakken, projectoren, reflectieschermpjes, etc.

Maar een wandelingetje langs dit forumdeel laat niet zien dat anderen dit ook denken?
Wordt het echt zo weinig gedaan, doe-het-zelven met verlichting voor fotografie?

Ik ben er inmiddels uit dat de kleur 4200 kelvin een goede is voor fotografie. (Overigens, klopt dit?)
Ik heb een winkel gevonden met hele sterke professionele led-lampen met 4200 kelvin met verschillende uitgaande hoeken voor het spotlicht en zelfs mooie houders ervoor ook. Voor nog geen 90 euro heb ik een pracht van een projectielamp gemaakt. Nu zit ik er aan te denken er een paar van te maken, want 3 is wel zo'n beetje het minimum geloof ik om een beetje goede belichting op een object te krijgen. Alleen nog kijken naar goede doch simpele statieven ervoor.
Verder wil ik kijken of ik zelf mooie lichtbakken kan maken, maar ik zit met het difuus maken van het licht en wat voor lampen ik ervoor kan gebruiken. 4200 Kelvin tl-buizen zijn er geloof ik nog niet (of is een automatische witbalans in de camera hiervoor wel te vertrouwen?). Wel hele dure en gek gevormde spaarlampen met een gigantische hoeveelheid licht (รก 110 euro per stuk :wacko waarom moet dat toch allemaal zo duur zijn?).

Maargoed, voor ik daadwerkelijk aan het bouwen sla, vraag ik mij dus af of er meer mensen zijn die hiermee bezig zijn? En of er misschien wat ervaring te delen valt? Mede omdat ik er echt nooit iemand over hoor/lees, ben ik zelfs ergens bang dat doe-het-zelven hiermee bijna in het taboe-hoekje hoort?

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 14 aug 2010 23:40 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Aan DHZ heb ik wel vaak gelezen dat mensen een bouwlamp van ik weet niet hoeveel watt gebruiken :)
Is wel erg warm en link.

Zelf zoek ik nog steeds een plastic schaal om zelf een beautydish te maken, maar vind maar geen geschikte :rof

Als ik zie wat je nu al uitgegeven hebt, vraag ik me af waarom je niet een simpel studiosetje koopt van bijvoorbeeld Falcon Eyes of iets.
Dat is niet de beste kwaliteit of zo maar ik ben er nog steeds redelijk 'tevreden' over.

Dat minimaal 3 vind ik echt onzin. Begin maar eens 1 hoofdlicht onder controle te krijgen en dan meerdere.
Voor portretwerk zijn meerdere wel handig, maar met 2 kom je echt een heel eind.
Je kunt een reflectiescherm gebruiken (plaat piepschuim kan ook) en je losse flitser bv ook inzetten als haarlicht of om de achtergrond te belichten.

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 14 aug 2010 23:51 
Lid
Fotografie

pdm_fotografie schreef:
Aan DHZ heb ik wel vaak gelezen dat mensen een bouwlamp van ik weet niet hoeveel watt gebruiken :)
Is wel erg warm en link.
Inderdaad. En het is erg gekleurd licht als je het goed bekijkt.
Ik heb zelf nog ergens een bowulamp liggen van het schilderwerk na de verhuizing, maar op een gegeven moment is alles even geelwit, zo tureluurs word je er van. En ik voel nog de blaar van de keer dat ik er tegenaankwam. Het wordt maar een graadje of 200-400 (je kan er hout mee aansteken als je echt wil).

Citaat:
Zelf zoek ik nog steeds een plastic schaal om zelf een beautydish te maken, maar vind maar geen geschikte :rof
Beautydish? Wat is dat?

Citaat:
Als ik zie wat je nu al uitgegeven hebt, vraag ik me af waarom je niet een simpel studiosetje koopt van bijvoorbeeld Falcon Eyes of iets.
Dat is niet de beste kwaliteit of zo maar ik ben er nog steeds redelijk 'tevreden' over.
Een snelle google laat mij niet echt wat duidelijks zien.
Heb je een linkje misschien?

Overigens heb ik er nog niks aan uitgegeven. Ik ben mij nog aan het orienteren en deze vraagstelling in dit topic hoort daarbij. Waarom eerst alles fout doen (en er veel geld aan spenderen) als de benodigde informatie wellicht gewoon op het forum zweeft?

Citaat:
Dat minimaal 3 vind ik echt onzin. Begin maar eens 1 hoofdlicht onder controle te krijgen en dan meerdere.
Voor portretwerk zijn meerdere wel handig, maar met 2 kom je echt een heel eind.
Ik ging van een hoofdlicht, invullicht en achtergrondlicht uit, dus 3 lampen. In in ieder geval dezelfde kleur.

Citaat:
Je kunt een reflectiescherm gebruiken (plaat piepschuim kan ook) en je losse flitser bv ook inzetten als haarlicht of om de achtergrond te belichten.

Oeh, piepschuim, dank! /noteer
(Ik vroeg mij al af hoe ik zilverfolie of iets dergelijks zo mooi difuus zou kunnen krijgen zonder het te slopen.)

BerichtGeplaatst: 15 aug 2010 00:06 
Lid
Fotografie

Deze heb ik bv:
http://www.cameranu.nl/artikel8270/Falc ... 0012_.html

Je hebt het over iets diffuus maken, dit reflectiescherm is 5 in 1. 4 kleuren en de binnenring is van diffuus materiaal:
http://www.cameranu.nl/artikel/93844/Fa ... 7082_.html

Beautydish:
Fotografie

Tsja piepschuim, een plaat karton..........je kan vanalles gebruiken :)

Ebbot schreef:
Overigens heb ik er nog niks aan uitgegeven.

Citaat:
Voor nog geen 90 euro heb ik een pracht van een projectielamp gemaakt.
;)

BerichtGeplaatst: 15 aug 2010 00:10 
Lid
Fotografie

Oeh, net een mooie site gevonden met info over een DHZ-beautydish.
http://www.diyphotography.net/studio-li ... eauty-dish
Die gaat mee met mijn project, dank voor het noemen van de term! :up

Ow, ik zie dat je mij net voor was geweest. :DD
Maar wederom dank voor het opzoeken, ik ben zo blij met dit forum, er gaat geen dag voorbij en ik steek weer wat op. :)

BerichtGeplaatst: 15 aug 2010 00:11 
Lid
Fotografie

Als je zo'n schaal vind.......................... ;)

BerichtGeplaatst: 15 aug 2010 00:12 
Lid
Fotografie

pdm_fotografie schreef:
Ebbot schreef:
Overigens heb ik er nog niks aan uitgegeven.
Citaat:
Voor nog geen 90 euro heb ik een pracht van een projectielamp gemaakt.
;)
Dat was in toekomstige tijd geschreven. :DD
Als in "voor nog geen 5 euro heb ik 16 mooie pannekoeken voor je gemaakt".
Eh, nee, dat is geen aanbod. :P

BerichtGeplaatst: 15 aug 2010 00:17 
Lid
Fotografie

Moest even zoeken maar heb nog een link die mogelijk interessant voor je is:
viewtopic.php?f=36&t=13513&hilit=zelfgemaakte

@3 pannenkoeken is genoeg hoor :)

BerichtGeplaatst: 15 aug 2010 00:20 
Lid
Fotografie

pdm_fotografie schreef:
Moest even zoeken maar heb nog een link die mogelijk interessant voor je is:
viewtopic.php?f=36&t=13513&hilit=zelfgemaakte
Oeh oeh, dank je wel.
Ik had het idd niet gezocht in "camera, lenzen en toebehoren". :dash

Citaat:
@3 pannenkoeken is genoeg hoor :)
Nope, gisteren net zelf op gemaakt. :P

BerichtGeplaatst: 15 aug 2010 00:26 
Lid
Fotografie

Ebbot schreef:
Oeh oeh, dank je wel.
Ik had het idd niet gezocht in "camera, lenzen en toebehoren". :dash

Toch wel handig om lid van een fotoforum te zijn :P
Citaat:
Nope, gisteren net zelf op gemaakt. :P

:cry

BerichtGeplaatst: 15 aug 2010 01:05 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
4200 Kelvin is wat aan de lage kant, maar wanneer je je camera goed instelt kan het natuurlijk prima. Wat alleen wel belangrijk is en dan kom je gelijk bij de reden dat er weinig ge-doe-het-zelf-t wordt, is dat de temperatuur constant moet zijn. Zeker bij goedkope lampen is dit vaan niet het geval. En dan krijg je dus verschil in de foto's die je tijdens de eerste helft van de shoot maakt, het middenstuk en het laatste gedeelte. Verschillende soorten lampen (led en TL) moet je helemaal niet tegelijk willen gebruiken, want dat is vragen om armoe. Een betere oplossing is dan een tweedehands lichtset op de kop tikken. Bijvoorbeeld van iemand die achteraf studiofotografie toch niet zo leuk vond. Een Falcon Eyes set is voor continu licht wel een optie, voor flitslicht zou ik het echter afraden, want de lampen hebben wel eens de neiging om te ontploffen heb ik mij laten vertellen. Of het echt helemaal waar is weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat de keur op een Falcon Eyes niet te vergelijken is met bijvoorbeeld een Elinchrom. Komt bij dat wanneer ik naar mijn eigen continu lichtsetje van FF kijk de kwaliteit van de gebruikte en ingegoten schakelaars bagger is. Wanneer ik een keer goede zin heb, knip ik ze er tussenuit en zet ik er zelf even goede schakelaars tussen. Aan de andere kant, ik gebruik de set nauwelijks meer, dus... :D

Alhoewel ik dus met de verlichting niet te veel zou gaan hobbyen, zou ik dat rustig met een reflectiescherm wel doen. Je koopt bij de bouwmarkt een aantal van de dikke piepschuim platen. De ene kant laat je zo voor een mooie zachte reflectie. Op de andere kant plak je radiatorfolie (in dezelfde bouwmarkt te koop). Dit folie is zilverkleurig en geeft dus een veel heftigere reflectie dan de witte kant. Wanneer je ook nog aan goudfolie kan komen, zou je daar ook nog een plaat mee kunnen beplakken, dit geeft namelijk een mooi warme reflectie. De andere kant van die plaat zou je zwart kunnen verven met schoolborden verf. Deze verf reflecteerd juist absoluut niet. Een zwarte plaat gebruik je dus om licht te blokken. Zo kan je een bepaald gedeelte wel belichten en een ander gedeelte niet.

Verder vraag ik mij ook nog altijd af waarom alles in de fotografie zo duur moet zijn. Waarschijnlijk omdat er nog altijd gekken zijn die het kopen en het dus loont. Zei de gek. :P

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 15 aug 2010 12:35 
Lid
Fotografie

Voordat je het echte geld gaat uitgeven is het misschien ook een idee je te verdiepen in de strobist stile. Werkt met volledig manueel instelbare losse flitser van ong. 100 euro per stuk en veel zelf te maken hulpmiddelen. Zie www.strobist.com of http://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/strobist/

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp