Het is 21 jul 2025 16:37

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur TUT: Instellingen voor scherpere foto's bij een Canon DSLR.
 TUT: Instellingen voor scherpere foto's bij een Canon DSLR.
BerichtGeplaatst: 03 apr 2010 15:57 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Bij de beginners workshops die ik geef merk ik altijd dat mijn cursisten de instellingen van hun camera niet aanpassen, maar laten staan op de fabrieksinstellingen. Dat is jammer, want met een paar kleine wijzigingen kan je scherpere foto's krijgen. Deze tut is dus speciaal bedoelt voor de beginners onder ons met een Canon DSLR (=digitale spiegelreflexcamera).

Instelling 1 die van belang is, betreft je AF-punten (AF = auto focus). Wanneer je je camera voor je hebt zie je rechtsboven op de achterkant van de body (body = camera zonder lens) twee knopjes naast elkaar zitten. In blauw staan er vergrootglazen bij, want in de play-stand kan je met behulp van deze toetsjes inzoomen en uitzoomen op je gemaakte foto (om te controleren of de foto scherp is moet je zo ver mogelijk inzoomen!). In de normale afdrukstand kan je het rechterknopje gebruiken om je AF-punten mee in te stellen. Druk eerst je ontspanknop even kort half in. Hier activeer je de camera mee (hij moet natuurlijk wel aanstaan :P ). Vervolgens druk je 1x op dat knopje rechtboven op de achterkant. Je ziet nu op je schermpje een aantal vierkantjes verschijnen. Deze vierkantjes zijn je AF-punten. Vanuit de fabriek zijn al deze punten geselecteerd. Het gevolg is dat wanneer je een foto gaat maken het punt dat als eerste iets tegenkomt het punt wordt waar de camera op scherp gaat stellen. Vaak is dit echter niet het punt wat je zelf scherp wilt hebben. Stel je maakt een portretfoto van iemand dan is het eerste punt dat je tegenkomt het puntje van iemands neus, want dat steekt uit. Nu is dat puntje mooi scherp geworden, maar de ogen zouden eigenlijk scherp moeten zijn, dus wanneer je deze foto zou plaatsen, zal je te horen krijgen dat hij niet scherp (genoeg) is. Om dit te voorkomen ga je 1 AF-punt selecteren. Het best kan je hiervoor het middelste punt kiezen, aangezien dit ook gelijk het snelste punt is. Heb je dat geselecteerd (dit doe je door aan het instelwiel te draaien) dan hoef je alleen de ontspanknop nog even kort half in te drukken en je bent klaar om verder te fotograferen. Het geselecteerde AF-punt blijft nu opgeslagen in je camera totdat je hem zelf weer gaat wijzigen.

Hoe ga je nu scherp stellen met behulp van enkel dit middelste AF-punt? Dat werkt als volgt:
Je kan dit middelste punt tijdens het maken van een foto richten op het punt dat JIJ scherp wilt hebben. Bij een portretfoto houdt dit in dat je het middelste punt op het dichtstbijzijnde oog van je model richt. Je drukt de ontspanknop half in en de camera stelt scherp (uiteraard moet het schuifje op je lens wel op AF (=auto focus) staan, want als deze op MF (=manual focus) staat moet je handmatig scherpstellen). Houd de ontspanknop half ingedrukt wanneer de camera heeft scherpgesteld. Je vergrendelt door de knop half ingedrukt te houden namelijk de scherpstelling. Vervolgens ga je de compositie bepalen, want je wilt het oog natuurlijk niet in het midden van je foto hebben. Je moet hierbij opletten dat je niet dichterbij of verderaf gaat met de camera. Ook mag je niet gaan zoomen, dat moet je voor het scherpstellen al gedaan hebben. Wanneer je je compo hebt bepaalt druk je de ontspanknop verder in en maak je je foto. Belangrijk is dus dat je de knop niet tussentijds los laat, want dan begint het scherpstel proces opnieuw. Voor deze manier van scherpstellen moet je je camera in de "One Shot" stand hebben staan. Dit stel je in met de knop waar AF bij staat. Deze knop bevindt zich bij de verschillende types Canon-camera's op verschillende plekken, dus je moet zelf even kijken waar hij bij jouw camera zit.

Nu de instelling voor de AF-punten geregeld is, is er nog een andere instelling die belangrijk is. Zorg dat je je camera niet op de "groene" automatische stand hebt staan, maar zet hem bijvoorbeeld in de Av-stand (dit doe je met het draaiwiel bovenop de camera). Dat is de instelling "Beeldstijl". Ga naar het menu van de camera (knopje menu indrukken). Loop het menu door tot je beeldstijl ziet staan. Selecteer dit en klik op de set-knop. Je krijgt nu een lijstje te zien waar waarschijnlijk "Standaard" is geselecteerd. Ga naar beneden en selecteer "Gebruiker 1". Nu moet je gaan instellen hoe gebruiker 1 er uit moet zien. Hiervoor klik je op de knop "disp" of de knop "jump". Welke van deze twee knoppen je moet hebben hangt weer af van het type Canon camera dat je hebt. Gelukkig staat het onder in beeld dus je hoeft niet te gokken. :) Het volgende schermpje dat je zichtbaar krijgt is het scherm met de detail-instellingen. Selecteer hier de scherpte en druk op de set-knop. Je kan nu de scherpte flink omhoog zetten. Mijn ervaring is dat je bij de oudere Canons de scherpte maximaal kan zetten (dit is op 7) en bij de nieuwere iets minder scherp bijvoorbeeld op 6. Door vervolgens op de set-knop te drukken leg je de waarde vast. Nu je toch in dit menu bent, zou ik je aanraden om het contrast ook op 1 te zetten, vaak pakt dit ook net iets mooier uit. De andere waarde laat ik zelf altijd op 0 staan. Nu is dit natuurlijk smaakgebonden en is het het beste als je gewoon een keer gaat experimenteren wat jij zelf goede waarden vindt. Hiervoor zou je ook gebruiker 2 of 3 kunnen gebruiken. Druk nog een keer op de menu-knop en je bent weer terug in het vorige scherm en druk vervolgens weer op de set-knop en je bent weer terug in het standaard menu.

Bijvoorbeeld de 350 D heeft deze instellingsmogelijkheid niet onder de naam beeldstijl, maar onder de naam parameters. Het principe blijft echter hetzelfde: zet via parameters de scherpte maximaal. Zo doe je dat:
Je gaat in je menu naar de tweede pagina (tweede tab), waar je de optie parameters onderaan ziet staan. Ga op de optie parameters staan en druk op je set-toets. Het menu parameters opent nu. Druk opnieuw op set om het aan te kunnen gaan passen. Kies set nummer 3 om naar je eigen smaak in te stellen. Bevestig weer met set. Ga nu naar scherpte om deze aan te passen en bevestig weer met set. Stel de scherpte maximaal in. en bevestig wederom met set. Eventueel kun je ook het contrast nog wijzigen. Bij de 350D zijn er echter veel minder nuances dan bij de nieuwere camera's, dus je moet zelf even testen of dit goed uitpakt. Nadat je de wijzigingen hebt gedaan, klik je op de menu toets en ben je klaar met de instellingen.

Nu ook deze instellingen goed staan, zul je merken dat je scherpere foto's maakt. Natuurlijk moet je nog altijd letten op zaken als sluitertijd: wat kan ik uit de hand fotograferen zonder bewegingsonscherpte te krijgen. Ook naverscherpen, wanneer je op de computer je foto gaat verkleinen om hem hier op het forum te plaatsen, is erg belangrijk voor je eindresultaat, maar dat zijn andere onderwerpen (en daar zijn al goede tutjes voor geschreven!).

Veel succes!

P.S. Mocht het je nog altijd niet lukken om scherpe foto's te krijgen, ook niet wanneer je met een statief werkt, dan kunnen er hardware factoren een rol spelen. Te denken valt aan de kwaliteit van je glas, zowel van de lens (het objectief :DD) als van de UV-filter, maar ook aan back- en frontfocus problemen. Wie hier hulp/advies bij wilt hebben, moet mij maar een PBtje sturen...

Laatst bijgewerkt door Wolves fotografie op 07 feb 2011 16:30, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 03 apr 2010 16:19 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Wat super dat je dit uitlegt! :up
De scherptestelpunten wist ik wel maar de camera ben ik nog nooit aangekomen.(angst :blush )
Ik ga morgen gelijk aan de slag.
Bedankt! :upc

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 03 apr 2010 17:21 
Lid
Fotografie

Graag gedaan! :D

BerichtGeplaatst: 22 apr 2010 18:27 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Had alles eigenlijk al veranderd behalve de beeldstijl.
Bedankt voor deze toch nuttige tutorial dus.

BerichtGeplaatst: 03 mei 2010 15:56 
Lid

Een vraagje van mij, is het zo dat als ik de beeldstijl aanpas,
dat dat ook zijn effect op de RAW's heeft, of is het zo dat deze instelling alleen
werkt ten gunste van de software in het toestel die de JPG's aanpast?

Groeten
Paul :up

BerichtGeplaatst: 03 mei 2010 16:45 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

Hoewel geschreven voor Canon werkt dit principe hetzelfde voor andere merken. Zelf werk ik scherpte en contrast af in een bewerkingsprogramma. Als je dat niet wil is het prima om dat in de software van de camera bij te stellen. Op de RAW bestanden heeft de camera-instelling geen invloed. De instellingen bepalen veel meer hoe de camerasoftware de foto van RAW naar jpg "ontwikkelt".

BerichtGeplaatst: 03 mei 2010 17:16 
Lid
Fotografie

paulmedusa schreef:
Een vraagje van mij, is het zo dat als ik de beeldstijl aanpas,
dat dat ook zijn effect op de RAW's heeft, of is het zo dat deze instelling alleen
werkt ten gunste van de software in het toestel die de JPG's aanpast?

Groeten

Ja en nee. :D In principe is in RAW alles nog te wijzigen, dat is ook juist het grote voordeel van werken in RAW! Dus daarom het antwoord nee, maar... de instellingen die je bij Beeldstijl instelt, worden wel gelijk weergegeven in DDP (RAW-converter van Canon). Wanneer beeldstijl dus al helemaal naar wens is ingesteld, hoef je in DDP minder te wijzigen, zodat je sneller klaar bent met je bewerking.

Voorbeeld:
Je zet het contrast in beeldstijl op 1 en de scherpte op 6 (tone en saturation heb ik zelf standaard op 0), maakt vervolgens een foto in RAW, zet deze op de computer en opent deze in DDP. Je ziet nu wanneer je het tool palette opent dat het contrast al op 1 staat en de scherpte idd al op 6. Wil je dit wijzigen dan kan dit zonder problemen, schuif het schuifje van het contrast bijvoorbeeld naar 4 en je krijgt een heel contrastrijke foto (wat een enkele keer leuk kan zijn, maar wat je doorgaans niet gebruiken zal).

Succes! :zwaai

BerichtGeplaatst: 04 mei 2010 07:46 
Lid

Oke, bedankt voor de duidelijke uitleg
Omdat ik altijd in RAW werk en met CS4 alles uitwerk en aanpas
is het handig als dit al is aangepast.

Bedankt Wolves
gr.

BerichtGeplaatst: 04 mei 2010 17:08 
Lid
Fotografie

Niets te danken! :)

BerichtGeplaatst: 07 jul 2010 11:35 
Lid

Leuke tut!

Ik heb dit zelf ook allemaal ingesteld staan, en in DPP zie je inderdaad je voorkeuren al ingesteld staan als je raw fotos opent, maar als je RAW fotos direct in CS4 heeft dit volgens mij geen invloed. Kan iemand dit bevestigen / ontkrachten?

BerichtGeplaatst: 07 jul 2010 13:27 
Lid
Fotografie

Ik kan het niet met 100% zekerheid bevestigen, maar volgens mij heb je gelijk. In principe is een RAW-bestand namelijk een bestand zonder instellingen. Canon herkent wat je op de camera hebt ingesteld, aangezien de software helemaal op elkaar is afgestemd. Photoshop gaat uit van het standaard RAW-bestand zonder instellingen.

Laat iemand mij verbeteren als ik het fout heb. :D

BerichtGeplaatst: 23 jul 2010 20:50 
Lid
Fotografie

Ik had dit artikel al eens eerder gelezen maar nog niets meegedaan, maar van de week had ik weer eens wat tijd en toen kwam ik jou stuk weer tegen. Inmiddels heb ik de instellingen aangepast en natuurlijk uit geprobeerd. Die resultaten zijn beduidend beter.
Bedankt voor het hele verhaal.

BerichtGeplaatst: 23 jul 2010 21:06 
Lid
Fotografie

Graag gedaan Remco! Fijn dat je resultaten beter zijn. :up

BerichtGeplaatst: 05 aug 2010 22:18 
Lid
Fotografie

ook een grote dank namens mij :upc

BerichtGeplaatst: 05 aug 2010 22:26 
Lid
Fotografie

Graag gedaan! :zwaai

BerichtGeplaatst: 05 aug 2010 23:21 
Lid
Fotografie

Nu nog uitbreiden met ETTR waarbij meer dynamisch bereik resulteert in meer details en minder onscherpte, en misschien zou je ook moeten uitwijden over hoe je een lens vasthoud, welk diafragma wel en niet handig zijn ivm diffractie ed.

Met vasthouden bedoel ik mensen die hun hand bovenlangs de lens houden en ook zo zoomen, en hun lijf instabiel plaatsen of mensen die een DSLR vasthouden als een compact en dus met 2 handen aan de body zijkanten.

Minimale sluitertijden proberen aan te houden ivm brandpunten en eventueel door gerekend ivm cropsensoren. Dat IS/VR/VC/OS vaak niet de maximale stops compenseert en dat het niet heilig is voor mensen om bewegings onscherpte weg te nemen.

Ik zou het dus iets proberen uit te breiden, en dan is het voor alle camera's zelfs voor compacts :)

BerichtGeplaatst: 06 aug 2010 07:30 
Lid
Fotografie

Uhhh, Jeroen ik heb eigenlijk geen zin om hier een hele syllabus neer te zetten... voor degene die daar interesse in hebben, geef ik nu juist workshops digitale fotografie voor beginners! ;)

Maar voel je vrij om een vervolg te schrijven (probeer het dan alleen wel in Jip-en-Janneke-taal te doen, zonder termen als ETTR en dynamisch bereik, want dat snap jij en ik snap het uiteraard ook, maar de doorsnee beginner heeft geen flauw idee waar je het over hebt en om eerlijk te zijn vind ik ETTR ook geen beginnersmaterie). :jump

BerichtGeplaatst: 06 aug 2010 09:20 
Lid
Fotografie

Klopt, echter is door de komst van digitale processoren en niet kundigheid de laatste 2 jaar het aantal RUIS klachten bizar toegenomen. Massa's fotografen die goed kunnen fotograferen maar niet begrijpen wat licht doet met receptoren (hihihi weer een leuk woord) en daardoor ervan uitgaan dat de camera altijd feilloos is door het streepje in het midden te houden.

Idd is dus ETTR misschien te diepe materie maar voor hen die veel ruis problemen hebben of maximale scherpte mogelijkheden willen is het wel degelijk Essentieel.

Maar idd als je cusrussen geeft dan moet je materiaal achterhouden :)

BerichtGeplaatst: 06 aug 2010 10:52 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
...ervan uitgaan dat de camera altijd feilloos is door het streepje in het midden te houden.
In het midden? Wat een onzin! Had ie van Bose gehoord dan had ie voor Bose gekozen! :rof

Ik snap je punt best hoor Jeroen, maar daar is deze TUT niet voor bedoeld en als ik mij niet vergis staat er voor de liefhebbers al een heel stuk op PD over ETTR?!

BerichtGeplaatst: 06 aug 2010 11:25 
Lid
Fotografie

Je hebt beginners workshop en voor gevorderden :)

Ik denk dat mensen gek worden als ze in een beginners workshop over ETTR en diepgaand techniek horen.
Druk genoeg met het aan en uitknopje en de echte basis denk ik zo.
Blijf zo wie zo niet hangen en is vrij kansloos :)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende