Het is 30 jul 2025 01:44

Auteur familie-/gezinsfoto's maken...eeeh hellup
 familie-/gezinsfoto's maken...eeeh hellup
BerichtGeplaatst: 12 apr 2010 14:16 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Graag had ik eventjes enige input van jullie…

Als het goed is moet/mag ik komend weekend een aantal portretten maken van een gezin.
(familiefoto’s dus eigenlijk) Het gezin bestaat uit twee ouders en twee jonge kinderen. (even geen leeftijd bij de hand, maar de jongste kruipt en krijgt tandjes ;-) de oudste is even ouder.

Voor mij is dit de eerste keer. Ik wil graag wat beter worden in portretten e.d. zodat ik wat zelfverzekerder dergelijke ‘klussen’ kan aannemen.
Nu ‘durf’ ik niet zo goed dit soort dingen alleen nog maar voor naaste familie te doen, of voor bekenden met erbij vermeld dat ze niet moeten verwachten dat ik een ‘echte fotograaf’ ben.
Maar ik wil het natuurlijk wel zo goed mogelijk aanpakken en niet met huis tuin en keukenplaatjes aan komen zetten.
Dit zal voor mij dus een mooie oefening zijn.

De opdracht omschrijving luid eigenlijk (tot nu toe) ‘foto van het gezin, maar niet zo geposeerd. Bijv. iets actiefs. Geen standaardfoto’
Lees: niet in een studio hele gezin rondom een stoel o.i.d.
Er moet in ieder geval een foto bij zitten die geschikt is voor de opa’s en oma’s zeg maar. Andere leuke foto’s zijn natuurlijk altijd mooi meegenomen.

Ik zat te denken om het buiten te gaan doen.
Dan zijn de kinderen wellicht wat vrijer, minder snel ‘geposeerd’
Zal een voordeel zijn omdat ik zelf nog geen/weinig ervaring heb met aansturen van modellen.
Als locatie is ‘bij de zeedijk’ al genoemd. (lees veel groen gras, mooie(??) luchten, maar geen schaduwen)
Maar dit is nog niet vastgesteld. Tips zijn welkom. (wat op te zoeken, wat vermijden)

Qua materiaal heb ik o.a. de beschikking over:
- 17-50mm 2.8 objectief (helaas helemaal geen tele….)
- 2 flitsers (SB-600 en SB-28) incl. statief, triggers, en paraplu (zowel shoot thrue als reflective)
- Reflectieschermen. (zo’n driehoekige met handvat is in bestelling, neem ook extra piepschuim platen mee.)
- Een lieftallige assistente

Zou dus qua materiaal bijna wel moeten kunnen. Ware het niet dat ik bijna 0 ervaringheb met dit soort dingen.

Wat ik dus graag nog van jullie zou willen weten:

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Enkele basis ‘hoe begin ik’ dingen:
- Wat laat ik hun doen? (Met de kinderen spelen? Picknicken? ?? )
- Wat voor setup begin ik mee? (natuurlijk licht? Met of zonder reflector? Meteen flitser opstellen?)

Ik begrijp dat deze ‘vraag’ nogal ruim, misschien onduidelijk is en vooral ook afhankelijk is van de situatie op dat momentmaar jullie zouden me ontzettend helpen met tips of weetjes, alles is welkom.
Zou graag een beetje goed voorbereid ter plaatse komen…

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 14 apr 2010 18:19 
Lid
Fotografie

Niemand tips, hints, wilde plannen of wat dan ook? :(

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 14 apr 2010 18:39 
Lid
Fotografie

Als ik je vraag zo lees, heb je ale een goede planning, buiten picknick is een mooie setting. Zou vooral er voor zorgen dat de familie een mooie aankleding heeft, en op elkaar afgestemd. Zou dus t-shirts met schreeuwende kleuren en logo's willen vermijden.

Weer ziet er gunstig uit, met veel zon, zou dan proberen wat in de namiddag te gaan met een sfeervolle laag staande zon.

De kinderen zou ik in eerste instantie lekker laten spelen, en op hun gemak laten. Zodra het meteen een geforceerde pose moet worden, heb je de kans dat eentje de kont tegen de kribbe aangooit en met drammen snel de sfeer kan drukken.

50mm is wat kort, spelen met scherptediepte op wat afstand wordt hierdoor wat bemoeilijkt. Geen kans dat je een 200mm ergens kan lenen. Kan je wat meer op afstand de familie obseveren en natuurlijk laten spelen, zonder dat je er bovenop zit en een storend element wordt.

Maar gezien je werk dat je toont, denk ik dat je oog wel op de dag de plaatjes zal zien :)

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp