Het is 30 jul 2025 16:45

Auteur Sterren(sporen) fotograferen
 Sterren(sporen) fotograferen
BerichtGeplaatst: 14 apr 2010 12:13 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Hallo allemaal,
Ik wilde binnenkort sterrensporen gaan fotograferen, of in iedergeval sterren, hoeft niet gelijk een "strepenlucht" te zijn. Nu zat ik een beetje te denken wat ik allemaal nodig heb, ook qua instellingen. Nu had ik ook al het een en ander gelezen op andere sites en kwam tot ongeveer de volgende conclusie:
ISO 640/800
f/4 (heb geen 2.8)
statief
afstandsbediening
geduld :D
heldere nacht
Heeft er hier iemand ervaring met het maken van dit soort foto's? Vaak hoor je dat je beter 50 foto's van bijv. 30 sec. kan maken dan 1 van 2 uur, waarom is dit? Je zou zeggen dat het sterrenspoor van 2 uur mooier wordt?..
En als er nog iemand nog een aanvulling heeft op het "wat heb ik nodig lijstje" dan hoor ik dat graag :)

Andreas

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 14 apr 2010 12:34 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Hoe langer de sluitertijd, hoe meer je van de sensor vraagt. Bij (extreem) lange sluitertijden zal de sensor warm (heet) worden. Dit heeft meteen tot gevolg dat er veel ruis gaat ontstaan. Als je ruisreductie op de camera aan hebt staan, gaat de camera dit doen nadat de sluitertijd is verlopen. Dit reduceren duurt dan ongeveer net zo lang als de tijd dat de sluiter open stond...

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 29 apr 2010 13:14 
Lid
Fotografie

Een donkere plek.
Klinkt logisch, maar vind hem maar eens in Nederland. Nederland is in de nacht lang niet zo donker als dat vele denken.

BerichtGeplaatst: 29 apr 2010 13:37 
Lid
Fotografie

Als je gaat voor 1 lange opname, moet je ook een dinges hebben die je camera continu van stroom voorziet. De accu houdt dat niet vol, zo'n lange sluitertijd.

Zijn niet eens heel duur, ik heb dr ook es naar gekeken. Weet alleen niet meer hoe die dinges heet. :DD

BerichtGeplaatst: 29 apr 2010 13:46 
Lid
Fotografie

Moet er ook wel een stopcontact in de buurt zijn ;)

BerichtGeplaatst: 29 apr 2010 14:26 
Lid
Fotografie

Kijk ook even het internet na waar welke ster staat. Ik geloof dat als je de poolster pakt je een mooie opname krijgt met een cirkel eromheen en als je lukraak de hemel doet lange bogen. En meerdere korte opnames moeten wel gestackt worden en of dat nu zo makkelijk is??

Verder warme kleding en een zaklamp en als het een onbekende plek is, overdag even bekijken ivm mogelijke gevaren en vergeet je GSm niet op te laden en mensen te laten weten waar je uithangt en wanneer je weer terug komt.

Verder eten en drinken en handschoenen, muts jas ed en eventueel regen spullen je weet maar nooit. Als ook regenkleding voor je camera. Een optech regenhoes kost 10 euro en dan heb je er 2 en als je voorzichtig doet voor heel lang :)

BerichtGeplaatst: 29 apr 2010 14:30 
Lid
Fotografie

Of je doet minder voorzichtig en je koopt voor 6 euro een regenjas, bij de zeeman.
Dan pak je de naaimachine. Ben je 10 euro kwijt heb je voor de komende 10 jaar een goede regenhoes.

BerichtGeplaatst: 29 apr 2010 16:33 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
en eventueel regen spullen je weet maar nooit. Als ook regenkleding voor je camera. Een optech regenhoes kost 10 euro en dan heb je er 2 en als je voorzichtig doet voor heel lang :)

Als het gaat regenen lekker de camera weer opbergen.
wat heb je aan een regenhoes als je je camera omhoog richt om sterrensporen te fotograferen?
Ik geef even wat antwoorden waar u uit kan kiezen:

A) Je frontelement zal zeiknat worden waardoor de foto mislukt
B) De regen zal tussen de afdichting aan de voorzijde heendringen
C) Als het regent zijn er meestal geen sterren te zien door de regenwolken die er hangen
D) Alle hierboven genoemde dingen

Ik ga voor D

BerichtGeplaatst: 29 apr 2010 16:51 
Lid

lol, opeens veel reactie's :), dank daarvoor.

m'n combo is weathersealed dus kan tegen wat regen, en inderdaad bij regen zijn er wolken en valt er niks te fotograferen. Maar aangezien het deze nachten al wat warmer wordt zou 2 uur makkelijk moeten lukken op 1 accu. Dat van die poolster opzoeken is een goede :)
Laatste tijd is veel sluierbewolking, 't wachten is dus op een paar heldere nachten.

Ook zat ik te denken om het programmaatje "startrails" te gebruiken, die schijnt goed te werken.

BerichtGeplaatst: 29 apr 2010 16:53 
Lid
Fotografie

Jeroen als het zeikt van de regen ok. Maar als je weg gaat bijvoorbeeld op een berg in duitland of de ardennen en je niet een wc, verwarming of dat alles bij de hand hebt en er een buitje langs kan komen die niet in je beeld zit is het gewoon handig om naast GSM en eten goede kleding bij je te hebben en eigenlijk vind ik dat iedereen zo'n regenhoesje moet kopen, kost geen drol en je hebt er veel lol van ook als het eens een beetje miezert.

Maar idd als de lucht dicht zit, tja.....:) Maar je moet eens weten hoeveel mensen weggaan met foto tas met de CF kaarten nog in de lees/schrijf unit en halflege batterijen en verkeerde kleding. Het is niet voor niets dat dat nu juist de dingen zijn die in bladen en fotoboeken met tips herhaaldelijk verteld worden.

David Noton volg ik en ik heb een DVD van hem en hij geeft dit soort buiten je kit adviezen constant, want ook hij en andere professionele collega's hebben soms wel hun spullen maar niet de rest. En dan is het erg afzien in je fleece truitje. :)_

BerichtGeplaatst: 29 apr 2010 16:56 
Lid
Fotografie

Vergeet niet dat wanneer het helder is, het vaak ook associaal koud is.

Ik ga niet kamperen maar slaap 2 weekeinden in juni op onze club ivm tournooien en dan wil de temp best zakken naar een graad of 5 en dat is best koud, en als het koud is gaan je accu's ook eerder leeg. Ervan uitgaan dat 2 uur voldoende is met 1 accu, daar zou ik niet van uitgaan.

Ik heb altijd opgeladen extra accu's in al mijn tassen. Als ook Extra als zijn het maar mijn oude 1GBExtreme III's CF kaarten.

BerichtGeplaatst: 29 apr 2010 19:07 
Lid
Fotografie

Heb vorig jaar getracht om zo'n sterrenfoto te maken. Het volgende heb ik gedaan:

Eerst gewacht op een heldere nacht......dus een beetje bewolking gooit al roet in het eten,( je kan direct je spullen inpakken) dus je hoeft geen voorbereidingen te nemen voor evt regen. Let ook op waar je camera opstelt, daar waar geen lichtvervuiling is....
De Poolster opgezocht. Die kan je vinden bij het sterrenbeeld Grote Beer, ook wel het steelpannetje genoemd. Denkbeeldige lijn doorgezet vanaf de korte zijde van het pannetje, en de eerst volgende ster is de Poolster. Vergis je niet, is geen heldere ster, maar kan bijna niet missen.
Vervolgens de camera op ISO 100 gezet, en in de bulbstand. Afstand bediening is mooi maar hoeft niet.
Diafragmaopening zo groot mogelijk, f4 is prima, je hoeft toch geen rekening te houden met scherptediepte want die is er toch niet.
Vervolgens de camera op minimaal 1800sec ( half uur!)gezet, kortere sluitertijd geeft niet het gewenste resultaat.
Het wegschrijven van de data op je card duurt bijna net zo lang, ik dacht in het begin dat m'n camera over de zeik ging, maar uiteindelijk kreeg ik toch de foto op het schermpje.
Dus ik was dus al bijna een uur bezig voor 1 foto. Neem een zaklantaarn mee is altijd makkelijk, let wel dat deze lichtbundel niet de foto verziekt..., en iets om de tijd te doden, want dit is behoorlijk boringggg
Dit was het resultaat

Fotografie

Helaas stond er wat wind en door de bomen zie je de Poolster niet :wacko , dus wel voor herhaling vatbaar.
Ga het van de zomer weer proberen om een betere foto te verkrijgen, maar aan de strepen kan je zien de tijd die verstreken is. Neem je een langere sluitertijd zullen de strepen ook langer zijn....

In ieder geval succes! ;)

BerichtGeplaatst: 29 apr 2010 19:31 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
Jeroen als het zeikt van de regen ok. Maar als je weg gaat bijvoorbeeld op een berg in duitland of de ardennen en je niet een wc, verwarming of dat alles bij de hand hebt en er een buitje langs kan komen die niet in je beeld zit is het gewoon handig om naast GSM en eten goede kleding bij je te hebben en eigenlijk vind ik dat iedereen zo'n regenhoesje moet kopen, kost geen drol en je hebt er veel lol van ook als het eens een beetje miezert.

Maar idd als de lucht dicht zit, tja.....:) Maar je moet eens weten hoeveel mensen weggaan met foto tas met de CF kaarten nog in de lees/schrijf unit en halflege batterijen en verkeerde kleding. Het is niet voor niets dat dat nu juist de dingen zijn die in bladen en fotoboeken met tips herhaaldelijk verteld worden.

Voorbereiding is vaak erg belangrijk, niet alleen op gebied van cameraspullen, maar inderdaad ook als het gaat om kleding, schoeisel, zonnebrand (voor overdag dan) en zo kan ik nog wel een hele waslijst maken. Heck, heb vandaag nieuwe oordoppen aan laten meten. Da's puur om in stilte te kunnen fotograferen :D

BerichtGeplaatst: 29 apr 2010 19:45 
Lid
Fotografie

Is het zo luidruchtig in je studio of ben je dat fluitje van Suarez (hoe schrijf je dat??) ook zo zat :)

BerichtGeplaatst: 29 apr 2010 19:50 
Lid
Fotografie

Autosport, concerten, kleine kinderen op een speelplein....

BerichtGeplaatst: 29 apr 2010 19:58 
Lid
Fotografie

Ik heb even de exif van de foto genomen: 1800s f/3.2 ISO100 14mm
Persoonlijk zou ik niet een groot diafragma hebben genomen, maar bijvoorbeeld f/11.
- het levert je langere sluitertijden op
- de lens presteert beter

:)

BerichtGeplaatst: 29 apr 2010 20:16 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
Ik heb even de exif van de foto genomen: 1800s f/3.2 ISO100 14mm
Persoonlijk zou ik niet een groot diafragma hebben genomen, maar bijvoorbeeld f/11.
- het levert je langere sluitertijden op
- de lens presteert beter

:)

- nog langer?? :S weet je wel hoe lang het duurt een uurtje om je heen kijken :D
- eens ;)

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp