Heb vorig jaar getracht om zo'n sterrenfoto te maken. Het volgende heb ik gedaan:
Eerst gewacht op een heldere nacht......dus een beetje bewolking gooit al roet in het eten,( je kan direct je spullen inpakken) dus je hoeft geen voorbereidingen te nemen voor evt regen. Let ook op
waar je camera opstelt, daar waar geen lichtvervuiling is....
De Poolster opgezocht. Die kan je vinden bij het sterrenbeeld Grote Beer, ook wel het steelpannetje genoemd. Denkbeeldige lijn doorgezet vanaf de korte zijde van het pannetje, en de eerst volgende ster is de Poolster. Vergis je niet, is geen heldere ster, maar kan bijna niet missen.
Vervolgens de camera op ISO 100 gezet, en in de bulbstand. Afstand bediening is mooi maar hoeft niet.
Diafragmaopening zo groot mogelijk, f4 is prima, je hoeft toch geen rekening te houden met scherptediepte want die is er toch niet.
Vervolgens de camera op minimaal 1800sec ( half uur!)gezet, kortere sluitertijd geeft niet het gewenste resultaat.
Het wegschrijven van de data op je card duurt bijna net zo lang, ik dacht in het begin dat m'n camera over de zeik ging, maar uiteindelijk kreeg ik toch de foto op het schermpje.
Dus ik was dus al bijna een uur bezig voor 1 foto. Neem een zaklantaarn mee is altijd makkelijk, let wel dat deze lichtbundel niet de foto verziekt..., en iets om de tijd te doden, want dit is behoorlijk boringggg
Dit was het resultaat

Helaas stond er wat wind en door de bomen zie je de Poolster niet

, dus wel voor herhaling vatbaar.
Ga het van de zomer weer proberen om een betere foto te verkrijgen, maar aan de strepen kan je zien de tijd die verstreken is. Neem je een langere sluitertijd zullen de strepen ook langer zijn....
In ieder geval succes!