raCer- schreef:
....Hieronder zijn tweetal foto's met beide lenzen gemaakt. Gisterenavond binnenhuis geschoten in jpeg fine en verkleind met BDsizer. De d5000 stond op een klein statief en op timer geschoten. Verder had ik de op lage iso gezet. grote f waarde en lange sluitertijd.
Sluitertijd 0.625"
Brandpunt (mm) 18
ISO 100
Diafragma (F) F3.5
geen flits
Sluitertijd 0.7692"
Brandpunt (mm) 18
ISO 100
Diafragma (F) F3.5
geen flits
Allereerst had je de foto's wel ietsje groter mogen plaatsen. Het maximum ligt hier op 900 pixels voor de langste zijde. Een foto is dan veel beter te beoordelen. Deze zijn nauwelijks goed te bekijken.
Het goed scherpstellen kunnen we nu niet goed beoordelen.
Daarnaast kan een lens last hebben van front- of backfocus. Ik denk niet dat je er van uit moet gaan dat jouw lens hier last van heeft. Als je wilt testen of je lens er last van heeft, dan even googlen naar een goed referentiepapiertje en een testopstelling.
Daarnaast heb je geen grote f-waarde gebruikt, maar juist een hele kleine f-waarde (en dus een groot diafragma). In het algemeen geldt dat lenzen veel beter presteren bij een diafragma van f/8 - f/11.
Aangezien je de camera op statief had staan, speelt de sluitertijd geen rol wanneer we kijken naar bewegingsonscherpte. Ik neem aan dat je statief een stevig statief is en dat deze geen moeite heeft met het gewicht van de D5000 en de lens.
Een lage iso, zoals iso100, is ook een goede keuze: weinig ruis en veel detail.
Brandpunt is 18mm. De Tamron functioneert goed over het hele bereik (als ik de reviews op het internet mag geloven). Echter aan het uiteinden van het bereik presteren lenzen vaak iets minder goed als meer in het midden van het bereik. Probeer dan ook eens een foto met bijvoorbeeld een brandpunt van 28mm, 50mm, 100mm of 150mm.
De kleurzweem komt door de witbalans. Even de volgende keer kijken welke witbalans hier bij jou het beste van toepassing is. Voor deze foto even de zweemcorrectie handmatig of automatisch laten uitvoeren door je fotobewerkingspakket. De instelling van deze foto's kun je in de exif vinden.
Blijft tot slot over het naverscherpen, wat je eigenlijk altijd moet doen als je een foto verkleint voor het tonen op het internet. Je kunt dit naverscherpen op verschillende manieren doen:
- via de optie "verscherpen"
- va de optie "unsharp mask" (mijn instellingen: verscherpen = 100%, korrel = 0.7, drempel = geen)
- andere methodes (even googlen). De bovenstaande twee zijn echter de makkelijkste.
Het verscherpt uit de camera laten komen van je foto's is dus niet een oplossing voor het niet hoeven na te verscherpen na het verkleinen. Na het verkleinen altijd ietsje verscherpen. Vooraf verscherpen zou ik trouwens niet doen.