Ik sluit me bij mijn voorgangers aan:
- als je weet wat voor soort foto je wilt maken (beweging, bevroren beeld), kun je al iets zeggen over de sluitertijd.
- als je weet wat voor soort foto je wilt maken (scherptediepte), kun je al iets zeggen over het diafragma
- met de juiste iso-waarde kun je de sluitertijd en diafragma realiseren.
- let ook op de witbalans. Een verkeerde witbalans geeft je verkeerde kleuren, maar als je een "lekker waasje over de foto wilt hebben", dan is een bewust gekozen verkeerde witbalans dus een goede optie.
Als je gaat voor de "standaard" sportfoto, dan zijn de tips van Gorog en PDM hierboven een goede start.
Voor mij horen "sport" en "actie" bij elkaar, maar dit wil niet zeggen dat "vreugde" of "verdriet" daar niet bij horen. Let op dit soort situaties, probeer ze vooraf "te zien" en zorg dat je klaar staat met je camera.
Als je nog nooit een mooie tennisfoto hebt geschoten, ga dan eens zoeken op het internet. Stel vast welke foto jij mooi vind. Kijk naar de exif van de foto (als deze nog in de foto opgeslagen zit). Gebruik hiervoor bijvoorbeeld het gratis te downloaden pakket Opanda (PC) of Exif Viewer (Mac) voor.
Kijk ook goed naar de plek vanwaar de foto genomen is. Als je 15 hoog op de tribune zit, zul je met andere foto's thuiskomen dan wanneer je toegang hebt tot het tennisveld. Stel vervolgens vast of je de mooie sportfoto wel vanuit jouw positie kunt maken. Kijk ook eens bij een tenniswedstrijd op TV waar de beroeps zich ophouden.
Sportfotografie is vooral veel foto's per seconde maken. Een mooi sportmoment is slechts een fractie van een seconde... en komt daarna niet meer terug. Niet schieten is missen...
Succes!