Maissan schreef:
Wendy schreef:
Ja, 50mm voor "van top tot teen" kan wel, maar kom je dichterbij, moet je voor een portretfoto toch echt wel 80mm of meer gebruiken.

Hebben we het dan over een 80mm op fullframe? dat is dan ongeveer een 50mm op cropfactor?, Ik zit namelijk met die korte afstand en wil eerst goed uitzoeken of het wel mogelijk is voor ik alles ga ombouwen.
80mm op FF inderdaad, ofwel 50mm op cropcam.
Wat je vraagt moet inderdaad wel kunnen hoor, maar je zult wel je beperkingen tegen gaan komen ja. Ik denk dat het inderdaad voor half-bodies goed te doen is, en dat je bij full-bodies wel eens een probleempje kunt gaan krijgen. je kunt dan natuurlijk wel zo werken dan de evt vertekening in je voordeel uitpakt,.. ofwel met opzet de groothoek benutten.
+ Iedereen moet ergens beginnen ! Ik denk dat thuis een goede mogelijkheid is om te kijken wat je precies wilt. Studiofotografie is erg leuk en een eigen studio is dan erg fijn, maar voor mij blijven locatie-shoot zeker het leukste om te doen.
Je kunt ( ik weet niet wat voor app je inmiddels hebt ) misschien ook eens gaan verdiepen in materiaal voor buiten ipv van studio spullen. Met 2 strobist setjes van bvb cameratools.nl kom je zeker al een aardig eind. En voor mijn gevoel geeft dit je ook veel meer ruitme in creativiteit.
En het grootste voordeel aan strobist materiaal is dat je het met de tegenwoordige reportageflitsers welke steeds sterker worden ook goed binnen kunt werken.
maw, als je een strobist set koopt en een wat grotere inklapbare achtergrond, dan kun je buiten je lol op , en heb je binnen enkel een lege kamer nodig zonder andere investeringen.
hoe dan ook suc6 en veel plezier !!