Het is 25 jul 2025 04:53

Auteur Studio afmetingen
 Studio afmetingen
BerichtGeplaatst: 10 sep 2010 19:32 
Lid
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Ik heb de mogelijkheid om van een kamer in huis een portret/product studio te maken.
De afmetingen zijn LXBXH 4,2X3,5X2,3 en ben bang dat dit ook gelijk me beperking word niet echt groot namelijk.
Wat denken jullie kan ik hier wat mee of is het zonde van de tijd en moet ik naar een anderen ruimte kijken?
Er zal veel portret en half body foto's gemaakt worden, en een product tafel komen te staan.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Studio afmetingen
BerichtGeplaatst: 10 sep 2010 19:49 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ik heb op zolder ook ruimte die ik als studio gebruik. Die is beslist niet groot hoor, in ieder geval al minder hoog dan wat jij noemt.

Kun je de lengte misschien vergroten door indien nodig op de gang te gaan staan? :)

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Studio afmetingen
BerichtGeplaatst: 10 sep 2010 22:29 
Lid
Fotografie

Ik denk dat het wel te doen is, maar je zult je denk ik moeten bepereken tot half body shoots. Of idd kijken of je op de gang kan staan.

Studio afmetingen
BerichtGeplaatst: 11 sep 2010 17:17 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Ja hoor dat kan best! Niet gelijk hele groepen, maar 1 mens kan best :S . Neem een groothoekzoom en in de beperking herkent men de meester! en na een tijdje loop je tegen je grenzen aan, maar weet je wel precies wat je wilt. En bij een fotoclub zijn er soms meer mogelijkheden !

Studio afmetingen
BerichtGeplaatst: 11 sep 2010 18:53 
Lid

gjdenbesten schreef:
Ja hoor dat kan best! Niet gelijk hele groepen, maar 1 mens kan best :S . Neem een groothoekzoom en in de beperking herkent men de meester! en na een tijdje loop je tegen je grenzen aan, maar weet je wel precies wat je wilt. En bij een fotoclub zijn er soms meer mogelijkheden !

Krijg ik niet het probleem met een groothoekzoom dat alles vertekend? Lijkt me dat ik toch minimaal 50mm moet gebruiken

Studio afmetingen
BerichtGeplaatst: 11 sep 2010 19:13 
Lid
Fotografie

Geslacht: Vrouw
Ja, 50mm voor "van top tot teen" kan wel, maar kom je dichterbij, moet je voor een portretfoto toch echt wel 80mm of meer gebruiken. :)

Studio afmetingen
BerichtGeplaatst: 11 sep 2010 23:44 
Lid

Wendy schreef:
Ja, 50mm voor "van top tot teen" kan wel, maar kom je dichterbij, moet je voor een portretfoto toch echt wel 80mm of meer gebruiken. :)
Hebben we het dan over een 80mm op fullframe? dat is dan ongeveer een 50mm op cropfactor?, Ik zit namelijk met die korte afstand en wil eerst goed uitzoeken of het wel mogelijk is voor ik alles ga ombouwen.

Studio afmetingen
BerichtGeplaatst: 12 sep 2010 00:17 
Lid
Fotografie

Maissan schreef:
Wendy schreef:
Hebben we het dan over een 80mm op fullframe? dat is dan ongeveer een 50mm op cropfactor?, Ik zit namelijk met die korte afstand en wil eerst goed uitzoeken of het wel mogelijk is voor ik alles ga ombouwen.

80mm op FF inderdaad, ofwel 50mm op cropcam.

Wat je vraagt moet inderdaad wel kunnen hoor, maar je zult wel je beperkingen tegen gaan komen ja. Ik denk dat het inderdaad voor half-bodies goed te doen is, en dat je bij full-bodies wel eens een probleempje kunt gaan krijgen. je kunt dan natuurlijk wel zo werken dan de evt vertekening in je voordeel uitpakt,.. ofwel met opzet de groothoek benutten.

+ Iedereen moet ergens beginnen ! Ik denk dat thuis een goede mogelijkheid is om te kijken wat je precies wilt. Studiofotografie is erg leuk en een eigen studio is dan erg fijn, maar voor mij blijven locatie-shoot zeker het leukste om te doen.
Je kunt ( ik weet niet wat voor app je inmiddels hebt ) misschien ook eens gaan verdiepen in materiaal voor buiten ipv van studio spullen. Met 2 strobist setjes van bvb cameratools.nl kom je zeker al een aardig eind. En voor mijn gevoel geeft dit je ook veel meer ruitme in creativiteit.

En het grootste voordeel aan strobist materiaal is dat je het met de tegenwoordige reportageflitsers welke steeds sterker worden ook goed binnen kunt werken.
maw, als je een strobist set koopt en een wat grotere inklapbare achtergrond, dan kun je buiten je lol op , en heb je binnen enkel een lege kamer nodig zonder andere investeringen.

hoe dan ook suc6 en veel plezier !!

Studio afmetingen
BerichtGeplaatst: 12 sep 2010 00:30 
Lid

Martinvh schreef:
Maissan schreef:
Wendy schreef:

80mm op FF inderdaad, ofwel 50mm op cropcam.

Wat je vraagt moet inderdaad wel kunnen hoor, maar je zult wel je beperkingen tegen gaan komen ja. Ik denk dat het inderdaad voor half-bodies goed te doen is, en dat je bij full-bodies wel eens een probleempje kunt gaan krijgen. je kunt dan natuurlijk wel zo werken dan de evt vertekening in je voordeel uitpakt,.. ofwel met opzet de groothoek benutten.

+ Iedereen moet ergens beginnen ! Ik denk dat thuis een goede mogelijkheid is om te kijken wat je precies wilt. Studiofotografie is erg leuk en een eigen studio is dan erg fijn, maar voor mij blijven locatie-shoot zeker het leukste om te doen.
Je kunt ( ik weet niet wat voor app je inmiddels hebt ) misschien ook eens gaan verdiepen in materiaal voor buiten ipv van studio spullen. Met 2 strobist setjes van bvb cameratools.nl kom je zeker al een aardig eind. En voor mijn gevoel geeft dit je ook veel meer ruitme in creativiteit.

En het grootste voordeel aan strobist materiaal is dat je het met de tegenwoordige reportageflitsers welke steeds sterker worden ook goed binnen kunt werken.
maw, als je een strobist set koopt en een wat grotere inklapbare achtergrond, dan kun je buiten je lol op , en heb je binnen enkel een lege kamer nodig zonder andere investeringen.

hoe dan ook suc6 en veel plezier !!

Ik was op dit moment aan het kijken naar een flits setje van Elinchrom de d-lite 4.
Heb zelf al een SB-900 dus als ik voor een strobist setje wil gaan moet daar minimaal nog een flitser bij komen, plus dan nog de softboxen en statieven voor de flitsers. En ik mis natuurlijk ook me instel licht etc.

Het merk lasolite verkoopt van die spullen heb ik gezien maar is allemaal wel erg prijzig, Kom ik niet veel goedkoper uit dan met een Elinchrom d-lite set en die vind ik er erg goed uitzien.

Het voordeel is natuurlijk wel dat ik het overal mee naartoe kan nemen.

Studio afmetingen
BerichtGeplaatst: 12 sep 2010 00:55 
Lid
Fotografie

Klopt inderdaad, maar met een klein daglichtlampje kun je instellicht nabootsen. Omdat de flitser sterker zullen zijn zullen deze de daglichtlamp overtreffen.

Softboxen heb je niet perse nodig, een witte paraplu ( shoot-thru umbrella ) en een swiffel zijn zeker in het begin al genoeg.

De Sb-900 is inderdaad super ( heb er zelf ook 2 ) maar een 600 of zelfs een metz volstaat voor strobist ook he ;)

En dat laatste wat je noemt is wel een echt groot voordeel hoor, dat mobiel zijn.

Ik zal je eerlijk zeggen dat ook ik ben begonnen met een studioset, maar achteraf gezien had ik denk ik liever met een strobist set begonnen.

-edit-
fototje van mijn huidige studiotje :
Fotografie

Muren worden volgende week grijs, en het plafond,.. daar ga ik eerst eens op letten wanneer de muren grijs zijn of ik daar nog last van ondervind.
deze is 7m diep 5 breedt op het voorste gedeelte en 7,5m op het achterste gedeelte. De hoogte is ook hier net als bij jou 2,3m

Studio afmetingen
BerichtGeplaatst: 12 sep 2010 01:36 
Lid

Martinvh schreef:
Klopt inderdaad, maar met een klein daglichtlampje kun je instellicht nabootsen. Omdat de flitser sterker zullen zijn zullen deze de daglichtlamp overtreffen.

Softboxen heb je niet perse nodig, een witte paraplu ( shoot-thru umbrella ) en een swiffel zijn zeker in het begin al genoeg.

De Sb-900 is inderdaad super ( heb er zelf ook 2 ) maar een 600 of zelfs een metz volstaat voor strobist ook he ;)

En dat laatste wat je noemt is wel een echt groot voordeel hoor, dat mobiel zijn.

Ik zal je eerlijk zeggen dat ook ik ben begonnen met een studioset, maar achteraf gezien had ik denk ik liever met een strobist set begonnen.

-edit-
fototje van mijn huidige studiotje :
Fotografie

Muren worden volgende week grijs, en het plafond,.. daar ga ik eerst eens op letten wanneer de muren grijs zijn of ik daar nog last van ondervind.
deze is 7m diep 5 breedt op het voorste gedeelte en 7,5m op het achterste gedeelte. De hoogte is ook hier net als bij jou 2,3m

Ziet er erg mooi uit Martin! De afmetingen zijn mijn beperking wil me daarom ook vooral richten op portret en misschien halfbody. Je zij in je vorige bericht dat het moet kunnen met die afmetingen die ik heb, Denk je alleen niet dat het lastig word als ik me lichten wat ruimte wil geven ik zit natuurlijk al heel snel tegen een muur aan.

Studio afmetingen
BerichtGeplaatst: 12 sep 2010 03:42 
Lid
Fotografie

Ik fotografeer in verschillende studio's.

De kleinste is een metertje of 7 breed, 15 lang en 3 hoog. Leuk voor modellen of portretten.
De grootste is een metertje of 20 breed, 200 lang en 8 hoog. Da's leuk met auto's, zeker rijdend :D
Maar da's allemaal makkelijk gezegd, niet iedereen heeft die luxe. Ik heb het voor die grote in ieder geval niet zelf hoeven te betalen (da's ook wel eens een factor schijnt)

Je kunt wel wat doen in de ruimte die je opgeeft, maar reken je niet helemaal rijk. Je zult, wanneer je een witte achtergrond gebruikt, wat afstand tussen de achtergrond en het model willen hebben (als je die achtergrond apart uit wilt lichten om hem echt wit te houden). Dan moet je zelf ook nog wat van het model willen staan, en dan kom je erachter dat de ruimte echt wat klein is.

Maar aan de andere kant. Nu heb je niets, dus je moet een keuze maken. Als je de ruimte hebt (en die heb je) dan zou ik het gewoon doen.

Studio afmetingen
BerichtGeplaatst: 12 sep 2010 07:56 
Lid
Fotografie

Ik wil ook...... Maar ja heb er geen ruimte voor helaas.. heb nu wel 3 projectie schermen uit een container gevist en die kan ik buiten ook lekker gebruiken om te bounchen via het projectie scherm... Zou ook wel wat van dat mooie lampen spul willen hebben maar weet bij god niet waar ik moet beginnen...

Studio afmetingen
BerichtGeplaatst: 12 sep 2010 09:04 
Lid
Fotografie

Misschien dat dit je een beetje kan helpen om uit te leggen wat er allemaal op kan (of moet) zitten:
http://blog.fotojeroen.nl/index.php/arc ... ioflitsers

Studio afmetingen
BerichtGeplaatst: 12 sep 2010 12:29 
Lid
Fotografie

Ik lees een boel interessante informatie hier.
Ik wil al een poosje een eigen ruimte als studio en ben nu op zoek naar een nieuw huis waar ik dan echt een vrije kamer voor ga krijgen.
Dus ik volg dit topic ook met grote interesse. :)

Studio afmetingen
BerichtGeplaatst: 12 sep 2010 12:41 
Lid

jeroentje schreef:
Ik fotografeer in verschillende studio's.

De kleinste is een metertje of 7 breed, 15 lang en 3 hoog. Leuk voor modellen of portretten.
De grootste is een metertje of 20 breed, 200 lang en 8 hoog. Da's leuk met auto's, zeker rijdend :D
Maar da's allemaal makkelijk gezegd, niet iedereen heeft die luxe. Ik heb het voor die grote in ieder geval niet zelf hoeven te betalen (da's ook wel eens een factor schijnt)

Je kunt wel wat doen in de ruimte die je opgeeft, maar reken je niet helemaal rijk. Je zult, wanneer je een witte achtergrond gebruikt, wat afstand tussen de achtergrond en het model willen hebben (als je die achtergrond apart uit wilt lichten om hem echt wit te houden). Dan moet je zelf ook nog wat van het model willen staan, en dan kom je erachter dat de ruimte echt wat klein is.

Maar aan de andere kant. Nu heb je niets, dus je moet een keuze maken. Als je de ruimte hebt (en die heb je) dan zou ik het gewoon doen.

Ja je hebt gelijk op dit moment heb ik geen studio, en met deze ruimte kan ik al een stuk meer dan nu.
Ik heb even op je website gekeken naar het stukje wat je over studioflitsers schrijft.
Denk je dat ik met de D-lite 4 ( 400 watt) een goed setje heb voor deze ruimte? of is het misschien al te veel power hij is namelijk maar 5 stops te regelen.

Studio afmetingen
BerichtGeplaatst: 12 sep 2010 12:53 
Lid
Fotografie

Terugdraaien is makkelijk dan tekort komen. En als het zachtste standje nog teveel is, dan kun je verschillende dingen doen

- Je lichtbron vergroten met bijvoorbeeld een grotere softbox
- Je lichtbron verzachten met bijvoorbeeld speciaal papier
- Je diafragma verder knijpen (sluitertijd heeft weinig zin, flitslicht beheers je met je diafragma)

Studio afmetingen
BerichtGeplaatst: 12 sep 2010 13:48 
Lid
Fotografie

En evt kun je je ISO nog naar beneden halen.

Citaat:
Denk je alleen niet dat het lastig word als ik me lichten wat ruimte wil geven ik zit natuurlijk al heel snel tegen een muur aan.

Ik denk dat jeroen het al min of meer heeft verwoord maissan, maar je kunt inderdaad tegen wat probleempjes aanlopen als overstraling bij een witte achtergrond of het niet goed zwart krijgen bij een zwarte achtergrond.

Maar aan de andere kant zoals Jeroen ook zegt ; je hebt nu niets, en met deze ruimte kun je dus al een stuk meer doen dan je nu op het moment kan.
+ Je gaat natuurlijk voor de meeste tekortkomingen wel wat alternatieven vinden.

Ikzelf ben ook begonnen met een studio van ongeveer die afmetingen, en moet zeggen dat ik daar erg veel plezier in gehad heb hoor :D
onderstaande links zijn foto's welke gemaakt zijn in die studio ;
viewtopic.php?f=4&t=8122
viewtopic.php?f=4&t=8292
viewtopic.php?f=4&t=11030

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp