Het is 25 jul 2025 03:42

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Diafragma voor landschappen
 Diafragma voor landschappen
BerichtGeplaatst: 19 aug 2010 19:10 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik snap het niet meer. :wacko
Ik bekijk (bijna) alle foto's op het forum en meestal is het diafragma getal F11 of kleiner (=groter, hahaa). Ik zie bijna nooit foto's die met een F22 genomen zijn, terwijl ik in de cursus toch geleerd heb om wat hoger te gaan zitten dan. Kan iemand mij vertellen wat hiervan de reden is?

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 19 aug 2010 19:19 
Lid
Fotografie

Ik schiet zelf nauwelijks landschappen, maar ik vermoed dat er toch heel wat landschapfoto's zonder statief worden gemaakt. En dan heb je voor F22 vaak een te lange sluitertijd nodig als je ook nog eens een laag iso getal wil aanhouden.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 19 aug 2010 19:19 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Je belichting van je foto wordt bepaald door het diafragma en de sluitertijd. Hoe dichter het diafragma, hoe langer je de sluitertijd moet hebben.

Bij F22 zou je dan een correcte sluitertijd kunnen krijgen van laten we zeggen 1 sec. Dit is veels te lang om uit de hand een scherpe foto te maken.

Daarom zie je vaker F7 met een sluitertijd die foto's uit de hand mogelijk maakt.

BerichtGeplaatst: 19 aug 2010 19:55 
Lid
Fotografie

Bovendien is de kwaliteit van bijna elke lens het meest optimaal vanaf ca F8 - F11. Daar komt bij dat je met een redelijke groothoek lens bij die diafragma waarden al best een behoorlijke scherptediepte hebt.

BerichtGeplaatst: 19 aug 2010 20:58 
Lid
Fotografie

Met wat getalletjes erbij:
Stel je gaat op pad met een licht bewolkte lucht met zachte schaduwen. Dat licht vertegenwoordigd een EV (exposure value effe googelen) van 14.
Dat betekent bij ISO 100
f/22 - - 1/30
f/16 -- 1/60
f/11 -- 1/125 enz.
Dat laatste is een mooie sluitertijd om uit de hand te schieten voor jong en oud met een groothoek en je zit in het best presterende deel van je objectief kwa diafragma.

Eigenlijk voeg ik niet heel veel nieuws toe geloof ik maar laat het toch maaar staan. :blush

BerichtGeplaatst: 19 aug 2010 21:07 
Lid
Fotografie

Het is niet nodig om met F22 te schieten omdat je object vrij verweg staat en je meestal met een groothoek fotografeert. Hierdoor krijg je altijd een grotere dof. Dit kun je zien in een dof converter (nog meer googlen).

Daarnaast dus het verhaal over statieven en uit de hand fotograferen, meestal wil je je iso niet te hoog hebben, want dat veroorzaak ruis. Dus dan is het of scherpte diepte of een bewegings onscherpe foto.

Ook presteren niet alle objectieven niet zo goed op F22. De uiterste standen van een objectief zijn zo ie zo vaak niet geweldig..

Zo zie je maar dat ook workshops geen waarheid maar hun mening vertellen... die is overigens niet minder waar dan de mijne hoor! De docenten moeten redelijk in algemeenheden praten, welke instelling geschikt is, is afhankelijk van je apparatuur, je bedoeling met de foto en de licht situatie. Een docent kan natuurlijk moeilijk alles vertellen, dus krijg je de basis waarmee je altijd een mooie foto moet kunnen maken, als je dat begrijpt of in dit geval eigenlijk niet dan kun je eens verder kijken hoe jij het wilt doen.
En wat hoger zitten kan al F11 zijn, dat is echt een heel verschil met F4 of iets dergelijks.

Laatst bijgewerkt door Niels op 27 aug 2010 07:32, in totaal 1 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 19 aug 2010 23:13 
Lid
Fotografie

Niels ??????

Lees je eerste zin nog eens :) Met de DOF calculator zul je zien dat je juist door gebruik van een Wideangle lens al heel snel de maximale scherpte diepte hebt (DOF) dus dat is niet het antwoord. Tele lenzen hebben juist minder DOF tov wideangle lenzen of bedoelde je dat ook :) te zeggen?

Het antwoord is wel gegeven maar is niet 1 antwoord het is een combinatie van factoren. Ja als je uit de hand schiet en een lage ISO wilt dan zul je ergens moeten compenseren en dan gooi je de lens opening open en ga je misschien op f/8 zitten. Voor een cropcamera, zoals de meesten gebruiken is door de kleinere sensor en beeldhoek er meer diffractie en zal gemiddeld genomen een lens zachter worden of te wel minder scherp voorbij de f/16.

Dat alle lenzen beter presteren tussen de f/8 en f/11 is dus wel erg ruim. Een lichtsterke lens bv een f/2.8 zal van f/5.6 tot f/11 misschien maximaal zijn terwijl een foto op een fullframe camera met f/22 nog binnen de marges kan liggen.

Het antwoord zal dus globaal liggen aan wel of geen statief. Geen statief minder groot diafragma en dat komt door ISO gebruik en benodigde sluitertijden ivm bewegings onscherpte.
Tussen de f/8 en f/16 zullen de meeste lensen het best performen al hoewel ik betwijfel of mensen een opname van een landschap kunnen beoordelen of het f/8, f/11 of f/16 was en welk scherper is :)
En het soort sensor bepaald ook nog de maximale scherpte bereik. De lens zal dus op bijvoorbeeld een 5DMkII anders reageren dan op een 7D, terwijl het beide super camera's zijn maar toch verschillend.

En een ander probleem is dat veel mensen door zoomlenzen niet meer 1, 2, 3 weten wanneer je welk diafragma nodig hebt. Het is min of meer een aanname. Ik zelf schiet ook vrijwel alles tussen f/8 en f/16. f/8 voor dagelijkse snaps, f/16 vrijwel zonder na te denken voor landschappen. Echter maak ik niet de meest gemaakte fout om scherp te stellen op de achtergrond :)

Bij de DOF calculator zul je zien dat als je een 17mm setting gebruikt je al bij f/5.6 van 1.42 meter voor je tot oneindig ver scherp beeld hebt als je focust op 3 meter voor je. De scherpte diepte begint iets voor zeg maar 1/3 voor het AF punt en 2/3 er achter. Echter bij 17mm met f/5.6 en je richt op de grond op 3 meter voor je dan zul je vanaf 1.42m voor je tot oneindig ver scherp beeld hebben. Het is dus NIET nodig om veel te 'knijpen' voor een grote DOF. Dat is een misvatting.

Dit voorbeeld (http://www.dofmaster.com/dofjs.html) is ingevuld met een 20D maar is gelijk aan alle EOS 1.6 cropcams en met een 17mm setting heb je dus al maximale scherpte DIEPTE op f/5.6.

Maar scherpte diepte en scherpte zijn 2 verschillende dingen.

Als je weet dat vrijwel alle cropsensoren eerder hun maximale scherpte behalen naarmate het oplossend vermogen toeneemt door meer pixels, betekent het alleen maar dat lenzen inmiddels ver achter de maximale mogelijke scherpte waarden aanwachelen. Dus een lens heeft bijboorbeeld de beste scherpte op f/11 maar op een EOS 7D heeft de beste scherpte op f/6.8, dat ligt dicht tegen de f/5.6 aan en dus het midden zeg maar f/8 zou de beste resultaten laten zien.
Hier de waardes van de sensoren van Canon.
EOS 1000D f/9.3
EOS 550D f/6.8
EOS 500D f/7.6
EOS 450D f/8.4
EOS 400D f/9.3
EOS 350D f/10.4
EOS 300D f/11.8
EOS 50D f/7.6
EOS 40D f/9.3
EOS 30D f/10.3
EOS 20D f/10.3
EOS 10D f/11.8
EOS 7D f/6.8
EOS 5DII f/10.3
EOS 5D f/13.2
EOS 1DIV f/9.1
EOS 1DIII f/11.4
EOS 1DIIN f/12.7
EOS 1DII f/12.7
EOS 1DSIII f/10.3
EOS 1DSII f/11.6

Dit hele verhaal geldt met kleine afwijkingen voor ALLE camera's en lenzen.

Dus als je alles exact wilt weten ben je gewoon teveel aan het rekenen.

Letop hier staat jouw antwoord :) :
Daarom schieten de meeste landscapers tussen f/8 en f/16 :)

BerichtGeplaatst: 22 aug 2010 14:16 
Lid
Fotografie

Het onderwerp vond ik interessant en heb eens meegelezen. Duckie, dank je voor je duidelijke uitleg!

BerichtGeplaatst: 22 aug 2010 14:49 
Lid
Fotografie

Dat vind ik nou zo prettig hier....je krijgt gewoon een uitgebreid antwoord op je vragen, hoe basic ze ook mogen zijn. Thanks allemaal.

BerichtGeplaatst: 22 aug 2010 15:02 
Lid
Fotografie

De enige keren dat ik gebruik maak van een diafragma groter dan f/16 is:
- soms bij landschappen
- vaak bij macrofotografie

BerichtGeplaatst: 27 aug 2010 06:12 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
@ Leontine: Goede vraag, waar je al duidelijke antwoord op hebt gekregen en ik dus niet zo veel aan kan toevoegen. :D
Het statief verhaal i.v.m. de sluitertijd, wist je natuurlijk wel (vuistregel!) en dat een grote scherptediepte ook wordt bereikt door gebruik van een groothoeklens, een cropsensor en ver van je onderwerp vandaan staan, wist je ook (in de syllabus staat beschreven hoe je een beperkte scherptediepte krijgt, dit is dus het tegenovergestelde daarvan), maar het verhaal over wanneer een lens op zijn scherpst is, heb ik heel bewust nog even weggelaten. Volgens mij had ik het anders helemaal veel te theoretisch voor jullie gemaakt. :rof

BerichtGeplaatst: 27 aug 2010 07:36 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
Niels ??????

Lees je eerste zin nog eens :) Met de DOF calculator zul je zien dat je juist door gebruik van een Wideangle lens al heel snel de maximale scherpte diepte hebt (DOF) dus dat is niet het antwoord. Tele lenzen hebben juist minder DOF tov wideangle lenzen of bedoelde je dat ook :) te zeggen?

Je moet niet zulke lange stukken als ik je wil qoute hoor..haha
Maar dit is was even een momentje een grootdiafragma is dat nu een grote opening of een groot getal..

Maar even aangepast.

BerichtGeplaatst: 27 aug 2010 09:04 
Lid
Fotografie

Wolves fotografie schreef:
Het statief verhaal i.v.m. de sluitertijd, wist je natuurlijk wel (vuistregel!) en dat een grote scherptediepte ook wordt bereikt door gebruik van een groothoeklens, een cropsensor en ver van je onderwerp vandaan staan

Een cropsensor geeft toch juist een geringere scherptediepte dan een 35mm?
Of ben ik helemaal in de war? :)

BerichtGeplaatst: 27 aug 2010 09:10 
Lid

pdm_fotografie schreef:
Het statief verhaal i.v.m. de sluitertijd, wist je natuurlijk wel (vuistregel!) en dat een grote scherptediepte ook wordt bereikt door gebruik van een groothoeklens, een cropsensor en ver van je onderwerp vandaan staan

ik dacht juist andersom Peter,
een fullframe heeft een geringere scherptediepte dan een 1.5/6x sensor

verklaar anders maar waarom compactjes bijna alles scherp hebben ;)

BerichtGeplaatst: 27 aug 2010 09:13 
Lid
Fotografie

Wat een illusie :(
Ik dacht echt dat dat zo was :blush

BerichtGeplaatst: 27 aug 2010 09:17 
Lid

ik hoop dat het een mooie illusie was ;)

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010 15:20 
Lid
Fotografie

pdm_fotografie schreef:

Beetje late reactie, maar ja, je bent in de war. :DD
(Vioto heeft het je al uitgelegd aan de hand van de compactcamera, dus daar heb ik niets meer aan toe te voegen. :))

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010 16:07 
Lid
Fotografie

:blush

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010 16:08 
Lid

:yahoo

BerichtGeplaatst: 03 sep 2010 16:09 
Lid
Fotografie

Zo blij?

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende