Het is 23 jul 2025 21:50

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur actie foto's diafragma en sluitertijden
 actie foto's diafragma en sluitertijden
BerichtGeplaatst: 07 sep 2010 08:39 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Volgend weekend hebben Boop51 en ik een seminar schapendrijven met de hondjes. Dat is alleen maar actie.

Nu is de ISO een beetje afhankelijk van het weer, die snap ik wel.
Maar waar begin je nu mee met diafragma en sluitertijd.
Zelf fotografeer ik buiten eigelijk alles op F5.6 en laat de camera de sluitertijd bepalen.

met als gevolg niet altijd de foto's die ik graag zou willen hebben. Nu begrijp ik uit een topic om met actie foto's beter je sluitertijd in te vullen en je camera het diafragma te laten bepalen. Maar op welke sluitertijd begin je dan??? 1/1000 of nog hoger nee toch?

heeft iemadn wat tips??

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 07 sep 2010 08:46 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Man
Sluitervoorkeur inderdaad.
Minimaal gelijk aan je brandpunt.
Dus is je brandpunt 200mm dan 1/200e.

Het hangt natuurlijk ook van je stabillisatie af en hoe snel je onderwerpen bewegen. Kwestie van uitproberen en er zijn geen kant en klare regels voor :)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 07 sep 2010 10:48 
Lid
Fotografie

oke dat vermoede ik al!! toch bedankt

BerichtGeplaatst: 07 sep 2010 11:00 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Goed vermoeden dan :)

Toch graag gedaan hoor ;)

BerichtGeplaatst: 07 sep 2010 18:40 
Lid
Fotografie

Schapenbedrijf met hondjes, lijkt me erg veel beweging, zou ik gaarne hoger willen zitten dan de vuistregel van brandpunt/sluitertijd.

Hangt af van weer en lichtomstandigheden. AV voorkeuze, diafragma open houden, spelen met de iso om een wat rappere sluitertijd te krijgen.

BerichtGeplaatst: 07 sep 2010 19:20 
Lid
Fotografie

Camera van single shot af halen en lekker laten ratelen. Vervolgens later de leuke foto's selecteren en de rest in de digitale prullenbak :)

BerichtGeplaatst: 08 sep 2010 15:47 
Lid
Fotografie

dank jullie wel!!

BerichtGeplaatst: 08 sep 2010 16:36 
Lid
Fotografie

als je trouwens gaat ´pannen´dan kan evt de sluitertijd ietsje lager nog, zodoende hou je ook beweging in de plaat..continu AF, repeteerstand, en knallen maar.. :D

BerichtGeplaatst: 08 sep 2010 19:28 
Lid
Fotografie

Chay schreef:
Volgend weekend hebben Boop51 en ik een seminar schapendrijven met de hondjes. Dat is alleen maar actie.

Nu is de ISO een beetje afhankelijk van het weer, die snap ik wel.
Maar waar begin je nu mee met diafragma en sluitertijd.
Zelf fotografeer ik buiten eigelijk alles op F5.6 en laat de camera de sluitertijd bepalen.

met als gevolg niet altijd de foto's die ik graag zou willen hebben. Nu begrijp ik uit een topic om met actie foto's beter je sluitertijd in te vullen en je camera het diafragma te laten bepalen. Maar op welke sluitertijd begin je dan??? 1/1000 of nog hoger nee toch?

heeft iemadn wat tips??

nog een klein vraagje.. welke lensjes heb je tot je beschikking? zodoende is het wellicht wat makkelijker om wat specifiekere tips te geven...

BerichtGeplaatst: 08 sep 2010 19:42 
Lid
Fotografie

ik zou me gewoon even goed inlezen over hoe en wat , wat betreft sluitertijden en diafragmawaarde.
Ik wil je best het een en ander uitleggen, maar op google is daar heel makkelijk heel veel over te vinden.
Hier bvb :
http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/basis1.htm

Verder zou ik proberen mee te gaan pannen, je zegt zelf al dat het één en al actie is daar, dus wat heb je dan aan bevroren foto's,.... Je wilt toch graag de op dat moment gebeurende actie weergeven in je foto's.

Mee pannen is zoals hier boven ook genoemd staat het meebewegen met het te fotograferen onderwerp met een lagere sluitertijd dan je normaal zou hanteren waardoor je onderwerp goed scherp blijft ( mits je goed meebeweegt ) en de achtergrond bewogen wrodt wat weer duidelijk de actie van dat moment weer geeft.

BerichtGeplaatst: 09 sep 2010 12:43 
Lid
Fotografie

Ik ben niet heel erg ervaren maar heb wel een cursus gevold waar heel goed uit gelegt is wat diafragma en sluitertijd inhoud. Ik vind het zelf alleen moeilijk toe te passen in bepaalde situaties. Als ik zelf weg loop met een van mijn hondjes kan je van te voren nadenken ik wil dat ze bv springt of op me afrent en daarmee aan de slag en aan het oefenen. maar bij de schapen is het van te voren niet bekend hoe de hond en de schapen gaan reageren!

Aan bovenstaande tips heb ik heel veel. Ik weet in elk geval waar te beginnen!! Pannen is niet zo mijn ding maar weet wat het is!

Ik heb een Canon 40D met een 70-200 F4.0 daar fotografeer ik het meest mee.

BerichtGeplaatst: 09 sep 2010 13:07 
Lid
Fotografie

met die 70-200 f/4 moet het zeker kunnen...

pannen is idd iets waar je een beetje mee moet oefenen..met hondensport is het niet altijd even gemakkelijk, omdat het soms razendsnel gaat.. de kunst is ook een beetje te anticiperen op de situatie..

als je in de Tv mode werkt, dan kiest het toestel zelf het bijbehorende diafragma, terwijl je de sluitertijd van tevoren hebt vastgesteld..iso laat ik zelf meestal toch op 200 staan, en in moeilijkere gevallen zelfs 400..

ik ben begonnen met oefenen met pannen op willekeurige auto´s die voorbij kwamen gereden, en in het begin was het echt niet eenvoudig, voor mijn gevoel mislukte zowat alles, en ik had steeds de neiging om de camera niet mee te bewegen, maar stil te blijven houden..(het druist in het begin een beetje tegen je gevoel in, vond ik. :D )

het is ook veel experimenteren, en bijstellen, en op den duur ging het best aardig. natuurlijk zit ik er ook regelmatig naast, maar da´s weer het voordeel van de mitrailleurstand op digitaal, wat niet gelukt is, is zo weer verwijderd.. :D

groetjes, Alex!

BerichtGeplaatst: 09 sep 2010 13:36 
Lid
Fotografie

dank :upc

ik begin gewoon op 1/250 en ga vanuit daar kijken en aanpassen! ISO staat bij mij ook altijd op de 200.

BerichtGeplaatst: 09 sep 2010 13:57 
Lid
Fotografie

Sluitertijd voorkeuze is niet altijd gewenst. Dit komt omdat je wel 1/1000ste kan invullen, maar als er geen diafragma bij past vanwege donker weer dan maakt die helemaal geen foto, of je hebt een zwarte foto. De mooiste foto uitzoeken tussen de onderbelichte foto is erg moeilijk.

Ik zou daarom lekker tegen de andere wel op diafragma voorkeuze instellen. Het diafragma zo open mogelijk, dus afhankelijk van je objectief F2.8, F4 of F5.6. Vervolgens bepaal je hoe je wilt gaan foto graferen en zoekt dan de donkerste plek op, daar waar bijvoorbeeld schaduw is. Meet het licht als je dat zou fotograferen. Stel je Iso bij totdat je daar ca 1/1200ste hebt. Dan moet je vervolgens een heel eind komen. Maar houdt gedurende dag je sluitertijd in de gaten.

BerichtGeplaatst: 09 sep 2010 16:22 
Lid
Fotografie

haha zo zie je maar weer dat fotograferen echt wel een val appart is. Ik neem alles mee en heb ook de basis cursus van zoom goed doorgenomen.

BerichtGeplaatst: 09 sep 2010 16:24 
Lid
Fotografie

Als het goed is Niels dan gaat de body automatisch de iso verhogen. Ik ben ff kwijt hoe dat heet, ik geloof safety shift. Waardoor de body dan de ISO omhoog gooit. Andersom ook, mocht de ISO nog naar beneden te kunnen.

Verder ben ik het HELEMAAL met Niels eens. Tv of ShitterPriority moeten ze afschaffen. Zet je je sluitertijd in gaat de camera zelf bepalen of de voorkant scherp is en de achterkant van je onderwerp niet of bepaald hij een diafragma welke je lens niet aankan qua scherpte.

Ik schiet zelf Av en M en de rest mag weg. Ik kies mijn Diafragma aan de hand van de scherpte diepte die ik wil of de keuze valt op een diafragma ivm maximale scherpte. Dan kijk ik met welk ISO de sluitertijden gehaald kunnen worden die nodig zijn voor het onderwerp en ik pas mijn ISO waarden aan aan die waarden.

BerichtGeplaatst: 09 sep 2010 16:30 
Lid
Fotografie

klopt idd, dat je niet eindeloos op sluitertijdvoorkeuze kunt blijven schieten.. het licht moet nog wel door die pijp kunnen natuurlijk.. :D

het is wat uitproberen met sluitertijd, iso en diafragma.. (maar dat doen we eigenlijk altijd toch al? :D )

ik gebruik trouwens bijna nooit de M-stand, want waarom zou ik moeilijk doen, terwijl het makkelijk kan? met Ev kan ik 2 volle stops onder of overbelichten op shutterpriority of aperture-priority..in M-stand doe je eigenlijk precies hetzelfde, het balkje in de zoeker vertoont precies hetzelfde, als je aan het wieltje draait...onderbelichten of overbelichten, of precies de metertje in het midden zetten...

in de M-stand moet je dus zowel sluitertijd als diafragma regelen, maar bij bepaalde sluitertijden ontkom je er ook niet aan, dat je op een gegeven moment toch een beetje bijpassend diafragma kiest, wil je de belichting een beetje op orde houden.. andersom geldt hetzelfde..

groetjess, alex!

BerichtGeplaatst: 09 sep 2010 17:00 
Lid
Fotografie

Ik gebruik de M stand alleen wanneer de camera niets snapt van mijn belichting. Dat kan wanneer ik het midden wel scherp wil hebben maar niet perse goed belicht. of wanneer ik licht gebruik dat de camera niet ziet, omdat het er nog niet is tijdens de lichtmeting, of te wel flits licht.

Anders Av, en heel heel heel soms de P stand, maar dat is voor als ik een foto moet maken voor marktplaats of zo.

BerichtGeplaatst: 09 sep 2010 17:28 
Lid
Fotografie

Daar heb ik een IXUS voor :)

BerichtGeplaatst: 09 sep 2010 18:00 
Lid
Fotografie

Jah ik vind het onzin om een ixus te kopen gebruiken, kan ook met de 50D prima op de P stand een snapshot maken.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende