Het is 23 jul 2025 16:54

Auteur is er niet een foefje voor??
 is er niet een foefje voor??
BerichtGeplaatst: 03 feb 2011 14:05 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ga dalijk met mijn dog naar buiten, wil graag een paar mooie foto's maken, maar heb geen idee wat voor zo'n dag als deze nu ongeveer de juiste instellingen zijn..
TV stand om dat ik graag actie foto's wil nemen..is er een richtlijn om ongeveer te weten welke sluitertijd en iso ik dan op zo'n dag als vandaag het beste kan gebruiken, is er misschien een foefje voor??
Groet Wendy

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 03 feb 2011 14:14 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Sluitertijden rond de 1/400 tot 1/640 bij actiefoto's moet goed te doen zijn. Het weer begint hier in het westen van het land net wat donkerder en grauwer te worden, dus kies een wat hogere ISO. Ik weet niet welke camera je hebt en hoeveel last je krijgt van ruis, maar je moet een ISO kiezen waarbij je sluitertijden van ongeveer 1/400 kan gebruiken. Welke ISO dat is kan ik je zo niet vertellen...

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 03 feb 2011 14:19 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Het een en ander hangt ook sterk van je Lens af die je gaat gebruiken.
F1.8 is een ander verhaal als F4.0

Bedenk wel hoe hoger de iso waarde hoe meer ruis. Dit varieerd per camera camera/(ccd)chip

gr Arend

BerichtGeplaatst: 03 feb 2011 14:28 
Lid
Fotografie

wendy36 schreef:
Ga dalijk met mijn dog naar buiten, wil graag een paar mooie foto's maken, maar heb geen idee wat voor zo'n dag als deze nu ongeveer de juiste instellingen zijn..
TV stand om dat ik graag actie foto's wil nemen..is er een richtlijn om ongeveer te weten welke sluitertijd en iso ik dan op zo'n dag als vandaag het beste kan gebruiken, is er misschien een foefje voor??
Groet Wendy

hangt af van je lens en je camera..

BerichtGeplaatst: 03 feb 2011 18:28 
Lid
Fotografie

ik heb een canon 550D met canon 18 -55 en een tamron 70-300 lens
Bedankt voor de reacties

@ geerttt, ik kan met de Iso wel een beetje overweg. alleen de rest erbij is vrij lastig nog..dus ik ben al heel blij met een beetje handvatten..bedankt!!
Groet Wendy

BerichtGeplaatst: 03 feb 2011 18:31 
Lid
Fotografie

Wendy; er is geen pasklaar foefje voor foto's die jij gaat maken.
Wij zijn niet bij jou, weten niet wat voor licht je precies hebt etc.
Als we wel bij je zouden zijn, zouden we een (paar) testfoto gaan maken, en dan op het schermpje kijken of de gekozen instellingen juist zijn.

Fotograferen is proberen he. Trial and error. Gelukkig is het digitaal en kun je meteen ff kijken of je op de goede weg bent. ;)

A van der Salm schreef:
Bedenk wel hoe hoger de iso waarde hoe meer ruis.
Dat is wel zo, maar de iso zal omhoog moeten als je weinig licht hebt, anders krijg je een onscherpe of donkere foto he.

BerichtGeplaatst: 03 feb 2011 18:51 
Lid
Fotografie

(1) Je camera kun je instellen op Diafragma-Voorkeuze. De camera bepaalt dan de sluitertijd die hoort bij een juiste belichting. Hiervoor heeft de camera vele mogelijkheden. De sluitertijd die de camera kiest kan te laag zijn waardoor je een bewogen foto krijgt.

(2) Je kunt je camera instellen op Sluitertijd-Voorkeuze. De camera bepaalt dan het diafragma die hoort bij een juiste belichting. Hiervoor zijn er een beperkt aantal mogelijkheden beschikbaar. Wat gebeurt er als het juiste diafragma niet voorhanden is? Dan krijg je een onderbelichte (of overbelichte) foto.

Door de iso-waarde te varieren kun je bij (1) toch een sluitertijd krijgen die snel genoeg is om bewegingsonscherpte te voorkomen
Door de iso-waarde te varieren kun je bij (2) de camera toch een diafragma waarde bezorgen die een juist belichte foto oplevert.

Een rennende hond zal snel een sluitertijd nodig hebben van 1/250sec of 1/400sec. Dit is afhankelijk van de afstand tot je hond en of de hond naar je toe rent of "van links naar rechts" voor je langs rent. Of je deze sluitertijd gaat halen hangt van 2 dingen af:
a) de hoeveelheid zonlicht
b) de ingestelde iso waarde

Een snelle sluitertijd zul je overdag in de zomer als de zon lekker schijnt met het grootste gemak halen. Er is immers licht genoeg!
Op een bewolkte dag of in de winter wordt het al een stuk lastiger. In die gevallen haal je alleen een snelle sluitertijd door de iso-waarde flink te verhogen.

Dus....
- omdat we in de winter zitten
- je rennende honden wilt fotograferen en een sluitertijd van 1/250 of 1/400sec nodig hebt
- zul je
a) je iso-waarde moeten verhogen tot bijvoorbeeld iso 800
b) of Tv moeten instellen op een sluitertijd van 1/250s of 1/400s en kijken of de foto juist belicht wordt. Anders de iso-waarde nog iets hoger zetten
c) of op A moeten instellen, een kleine A-waarde moet instellen en kijken welke sluitertijd daarbij wordt weergegeven. Als de sluitertijd te laag is, dan dus ook de iso-waarde toch maar omhoog draaien.

Let op! Hoge iso-waarden leiden tot ruis in je foto. Is dit erg? Ik zeg maar zo: beter een goede foto met een beetje ruis, dan een vreselijk bewogen ruisarme foto... :)

BerichtGeplaatst: 03 feb 2011 19:16 
Lid
Fotografie

A van der Salm schreef:
Het een en ander hangt ook sterk van je Lens af die je gaat gebruiken.
F1.8 is een ander verhaal als F4.0

Bedenk wel hoe hoger de iso waarde hoe meer ruis. Dit varieerd per camera camera/(ccd)chip

gr Arend

Kan meer ruis geven, dat licht eraan of je goed belicht of dat je de camera dat laat doen of zelfs hoe angstig je bent voor ruis en een te lage ISO waarde gebruikt. De Camera is natuurlijk wel van invloed. Echter CCD camera's zijn in DSLR land schaars, CMOS zul je vaker tegen komen en zeker bij Canon en Nikon.

Wat Geertt geeft is wel zinvol. Ik voeg daaraan toe dat je even moet kijken hoe snel, snel is. Bij race auto's met pannen kan 1/125ste snel genoeg zijn maar te langzaam voor een voetballer.
Maar als je de snelheid hebt om te 'bevriezen' en je ook een diafragma hebt waar je mee kunt leven dan is de ISO de derde factor in keuze. Stel dat dat ISO 800 uitkomt, dan zou ik hem zelfs op ISO 1000 zetten en de belichtingscompensatie op +2/3Ev, en in de nabewerking -2/3Ev. Je hebt dan minder zichtbare ruis dan bij een opname op ISO800, omdat je de camera iets meer ruimte geeft.

Hier vind je een uitleg en een voorbeeld waar je duidelijk kunt zien dat soms een hogere ISO waarde dan je denkt nodig te hebben, met een belichtingscompensatie, beter resultaten oplevert.

Het is wel zo dat er limieten zijn maar tot ISO1000 of 1600 kunnen hedendaagse camera's met goede nadenkende fotografen bijna ruisvrij werkleveren. Alleen vertrouw de camera niet altijd blind en als je snap hoe een digitale camera vastlegt, dan gaat er een wereld voor je open. :)

http://schewephoto.com/ETTR/index.html

BerichtGeplaatst: 03 feb 2011 19:16 
Lid
Fotografie

Hmmm, volgens mij moeten Henry, Alex en ik voortaan maar gezamelijk schrijven :)

BerichtGeplaatst: 03 feb 2011 20:21 
Lid
Fotografie

Duckie, met de methode die jij beschrijft, zul je wel moeten uitkijken voor clipping denk ik, of niet? Als het te overbelicht wordt, krijg je je detail erin niet meer terug. Dan kan je wel ruisvrij zijn, maar daar heb je dan niets aan.

BerichtGeplaatst: 03 feb 2011 20:24 
Lid
Fotografie

http://www.cambridgeincolour.com/tutori ... ign=news10

zat vanmiddag in mij mailbox, goede uitleg, uiteraard van deze site :) , maar ook een calculator. :)

BerichtGeplaatst: 03 feb 2011 20:56 
Lid
Fotografie

geerttt schreef:
Duckie, met de methode die jij beschrijft, zul je wel moeten uitkijken voor clipping denk ik, of niet? Als het te overbelicht wordt, krijg je je detail erin niet meer terug. Dan kan je wel ruisvrij zijn, maar daar heb je dan niets aan.

Kijk jij bent zoals velen ook besmet met het aanname virus :) En dat is de aanname dat als het streepje in het midden van je lichtmeter zit, dat dit dan goed belicht is. :)

Dat streepje en ik blijf het maar herhalen, geeft alleen aan dat 18% grijs als dat in de compositie zit goed belicht is. Je kent misschien het onder belichten van een donkere hond op een zwart leren bank en een skier op een helling met lichte kleding die je dan iets moet overbelichten om respectievelijk een donkere hond met doortekening of een skieer met witte sneeuw te hebben.

Vroeger toe je nog poep met een lange oe schreef en er analoog gefotografeerd werd is dit al bedacht en werkte men vaak met een licht meter op het onderwerp ipv lichtmeten over een afstand vanuit de camera. Waardoor ze met betere belichtings info de camera konden instellen in M ivm brandpunt, diafragma en de door de lichtmeter bepaalde sluitertijd aan de hand van de ASA waarde van de gebruikte film.

In de digitale wereld wordt er anders dan met film licht opgeslagen maar we hebben daar wel een extra hulp gekregen. Het te weinig gebruikte HISTOGRAM!!!

Dit ding is de ENIGE die aangeeft of er JUIST of ONJUIST belicht is. En dat is in veel heeeeeeeel veel gevallen rechts van dat streepje. Je zou dus niet van over maar van JUIST belichten moeten spreken aan de hand van het histogram. Kijk maar eens in je eigen foto's ik denk dat je vaker de belichting moet plussen in de nabewerking dan minnen. Wees eerlijk dat klopt hè :)

Maar los van dat is de digitale sensor anders dan filmemulsie. En legt licht van links naar rechts in waarden vast. Links is donker en rechts is licht of zwart vs wit. Echter bij links is er een waarde van 0 en per lichtstop neemt het aantal lichttinten toe. Ik kom hier later even op terug. Dit betekent dat je een donkere foto vaak ook als een kleiner bestand ziet dan een foto met veel wit of veel licht. Kijk maar eens in je foto bestanden.

Door dus een foto meer naar rechts dus juist te belichten net voordat hij idd gaat klippen dan heb je meer data opgeslagen en meer lichtverschilwaarden. Wat zich uit een meer detail en scherpte. Als je dit doet zal je merken dat je best vaak gewoon op +1 Ev gewoon foto's kunt maken en in Av en Tv of bij Nikon A en S wordt dit gecompenseert automatisch maar wordt wel de betere lichtwaarde opgeslagen.

Teveel belicht is dus over belicht, letop DIT IS OVERBELICHTEN :)

Fotografie

Dezelfde foto maar dan gewoon belicht met het streepje in het midden en dus onderbelicht.

Fotografie

En de dezelfde foto rechts van het streepje en dus in de volksmond overbelicht, maar eigenlijk juist of goed belicht. En dit is soms een beetje oefen en soms een paar opnames maken en kijken naar het histogram voor je weet wat de juiste belichting is.

Fotografie

Een camera kan maar op een aantal stops licht onderscheiden, en ook al worden ze steeds beter.

Fotografie

En hier zie je hoe een sensor het ligt in lichttinten vastlegt.

Fotografie

En hier zie je hoe je een foto beoordeeld met behulp van je LCD schermpje en je histogram.

Fotografie

Verder kun je zien in het voorbeeld van dit fenomeen ETTR, Expose To The Right, 'rechts belichten' wat de meerwaarde is in detail en scherpte zelfs bij dag opnames maar dat geldt dus ook voor nachtopnames.

Het is trouwens raar dat dit fenomeen in ieder fotoboek uit de doeken wordt gedaan en heel belangrijk is voor het begrijpen van wat je doet met fotografie, maar blijkbaar nergens op cursussen wordt benadrukt. :)

Vergeet niet dat dit voor RAW fotografie geldt en al een stuk minder bij JPG fotografie. Dat heeft te maken dat een RAW bestand veel meer data en kleurtinten en waarden heeft dan een JPG. En vergeet niet dat als je highlight warning aan hebt staan je de de overbelichte, ja nu wel :) , van een JPG ziet zelfs als je RAW schiet, omdat je nooit een RAW bestand kunt zien. Je ziet altijd een embedded JPG in lage resolutie, wat betekent dat alle foto's die je beoordeeld op een lcd schermpje het 8bit lage jpgtje is en dat is oa naast het niet goed van scherpte controleren ondanks 920.000 pixel schermpjes, een foto zou moeten beoordelen op kwaliteit. Het histogram geeft dus aan of je goed belicht, het beeld geeft aan of je compositie klopt en je scherm van je computer dient voor de scherpte en verdere beoordeling. :)

BerichtGeplaatst: 03 feb 2011 22:30 
Lid
Fotografie

ik denk dat het niveau van de discussie/uitleg niet in verhouding staat tot de vraag van TS.
in der beschränkung zeigt sich der meister.

BerichtGeplaatst: 03 feb 2011 22:41 
Lid
Fotografie

De uitleg was ook voor Geertt en mag uiteraard door TS gelezen worden :)

Echter is het een stukje wat in ieder fotoboek staat en zeker in moderne boeken mbt tot digitale SLRs, en een heel belangrijk stuk, maar het wordt over geslagen want we gaan meteen door naar RAW bewerken met diverse software. En dat is raar want je bronmateriaal beter maken leidt tot minder nawerk :) Of tot eenvoudiger of betere kwaliteit.

Maar sla maar eens een fotoboek open en kijk in de hoofdstuk indeling :) Bij een goed boek wordt daar aandacht aan besteed. Apart is het dan dat als je een fotoboek koopt om het eea te leren en de belangrijkste les vergeet of overslaat. :)

BerichtGeplaatst: 03 feb 2011 23:01 
Lid
Fotografie

Ik vind het een duidelijk stukje en ik moet me nog eens wat verdiepen in de histrogram. Ik ben ook nog een beginner, maar wel technisch aangelegd en mijn vader heeft veel gefotografeerd met analoge SLR's, dus ik vang wel eens wat op :)

Maar om iets meer on topic te gaan: Wendy, ben je een beetje geholpen? Is het nog gelukt met de foto's vandaag?

BerichtGeplaatst: 03 feb 2011 23:09 
Lid
Fotografie

geerttt schreef:
Ik vind het een duidelijk stukje en ik moet me nog eens wat verdiepen in de histrogram. Ik ben ook nog een beginner, maar wel technisch aangelegd en mijn vader heeft veel gefotografeerd met analoge SLR's, dus ik vang wel eens wat op :)

Maar om iets meer on topic te gaan: Wendy, ben je een beetje geholpen? Is het nog gelukt met de foto's vandaag?

Pffffffffffffffff ja ik heb er 1 ding zeker van geleerd, dat je een redelijk goede camera hebt wil nog niet zeggen dat je foto's kunt maken..en het gevoel voor aanleg is er niet geloof ik :blush ..bij mij is het wel iets wat ik echt moet leren..
Ik heb er een paar geplaatst.. onder het topic Marnix en Ziva (Duitse doggen)
kijk en huiver :rof
Bedankt iedereen voor het reageren, vind dat zo tof! ik leer telkens weer wat bij!!

BerichtGeplaatst: 03 feb 2011 23:49 
Lid
Fotografie

Gewoon blijven oefenen en de technische suggesties gewoon proberen te begrijpen. Met de tips in het achterhoofd gewoon de volgende keer op pad gaan en kijken of de volgende serie een mooi resultaat op levert, enzovoort, enzovoort :)

BerichtGeplaatst: 04 feb 2011 00:02 
Lid
Fotografie

Wendy ik heb ook geen aanleg :) Ik wordt zenuwachtig van mooie vrouwen en vind portraitfotografie dus maar niets, ik zou volledig in de war raken met een mooie naakte vrouw en op andere knopjes willen drukken dus dat doe ik dan maar niet :)

Macro vind ik te veel werk en met sport fotografie moet ik altijd opletten dat ik niet ga kijken en vergeet af te drukken. Dat is nogal het geval aangezien ik scheidsrechter ben op redelijk hoog niveau en ook nog beoordelaar van mede scheidsrechters, dus is soms fotograferen moeilijk omdat ik me verkeerd focus.

Dus blijft er landschapsfotografie over. De makkelijkste fotografie vorm vind ik en dan kan ik lekker de gehele dag buiten zijn en met filtertjes, afstandsbedieingen en ininstellingen, statieven, technische kleding klooien, met een mooi glas whiskey en een goede sigaar. En dan nog heb ik moeite met het zien van een beeld. Dus weten hoe je een foto technisch kunt realiseren wil nog niet zeggen dat ze ook allemaal lukken of er ook maar uit zien.

95% van mijn foto's zijn kiekjes van het opgroeien van mijn zoon, de resterende foto's daar moet ik dus wel tijd insteken en omdat het een zeer laag percentage is tov wat je sommige hier ziet plaatsen is het percentage wat om aan te zien is nog minder :)

Ik vind het echter altijd leuk, en heb het ook altijd leuk gevonden om anderen de achterliggende techniek bij te brengen of uit te leggen. Ik moet zeggen dat dat voor een groep of klas makkelijker is, omdat je dan wat actiever heen en weer kunt delen en meteen ziet of het opgepakt wordt of niet maar via het forum probeer ik het toch.

Als jij je gewoon lekker op het nemen van foto's legt, dan komt dat helemaal goed, en als je dan wat wilt weten of leren dan vraag je dat, en dan vinden wij het allemaal leuk om die info te delen.

Daarbij vind ik het hartstikke mooi als ik progressie zie, dus ontwikkeling in, ipv een eenmalig kunstje, bij anderen, want uiteindelijk wordt die onderliggende techniek je 2e huid en kun je zonder blikken of blozen fotograferen en stel je geheel natuurlijk de camera in. En ga je op een bepaalde plaats staan tov de zon en door je knieën, en heb je niet meer in de gaten, dat die opgedane technische kennis, gemeengoed is geworden.

Maar ik zie soms een brievenbus, die mooi is gefotografeerd. Maar ik zou er iedere dag langs lopen en het niet zien. :) En dan denk ik waarom kom ik daar nou nooit op. :)

BerichtGeplaatst: 04 feb 2011 00:23 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Citaat:
A van der Salm schreef:
Bedenk wel hoe hoger de iso waarde hoe meer ruis.
Dat is wel zo, maar de iso zal omhoog moeten als je weinig licht hebt, anders krijg je een onscherpe of donkere foto he.

Ja dat begrijp ik ook, he ! :)

BerichtGeplaatst: 04 feb 2011 16:47 
Lid
Fotografie

@wendy: je zou ook je camera op de sportstand kunnen zetten. dat zorgt voor snelle sluitertijden. eventueel gecombineerd met de servostand voor de autofocus om bewegende beelden te volgen. daarna kun je kijken naar de kwaliteit van de opnames en welke instellingen daarbij gebruikt werden.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp