Eens een keertje geen vraag, maar een tip.
Namelijk mijn reden waarom er zo goed als permament een polarisatiefilter op mijn objectieven zit.
Iedereen weet wel dat je er beter mee water fotografeert, of minder/geen spiegeling van glas krijgt.
(Door een ruit heen fotograferen gaat idd ook veel makkelijker.)
Maar het is ook erg goed voor natuurfotografie.
Omdat het ongewenste reflecties mooi weg kan filteren. Dat levert (dus) ook meer kleur op.
Ja, ook op takken, bladeren en al helemaal op gras.
Maar aan voorbeelden kan je het natuurlijk beter zien en ik heb er hier 4.
Onderstaande foto's zijn niet bewerkt, op enkel wat naverscherpen dan na.
De linkerkant is zonder polarisatiefilter, de rechterkant mèt. Alles vanaf statief.
(Let wel: het gaat om het voorbeeld, niet om de kwaliteit van de foto's.)
Fotovergelijking 1: Slak op een tak
Links: Model = NIKON D40 - Exposure Time = 1/10" - F Number = F5.6 - Exposure Program = Aperture priority - ISO Speed Ratings = 200 - Flash = Off - Focal Length = 300mm - Focal Length In 35mm Film = 450mm
Rechts: Model = NIKON D40 - Exposure Time = 1/8" - F Number = F5.6 - Exposure Program = Aperture priority - ISO Speed Ratings = 200 - Flash = Off - Focal Length = 300mm - Focal Length In 35mm Film = 450mmZoals je kan zien is de achtergrond links een stuk blauwer.
Ook is er links een duidelijke belichting op de tak te zien, terwijl rechts de kleur bruin er veel beter uit komt.
De slak zelf komt ook beter belicht uit in de rechterfoto.
Fotovergelijking 2: Bruine paddestoel
Links: Model = NIKON D40 - Exposure Time = 1/3" - F Number = F8 - Exposure Program = Aperture priority - ISO Speed Ratings = 200 - Flash = Off - Focal Length = 165mm - Focal Length In 35mm Film = 247mm
Rechts: Model = NIKON D40 - Exposure Time = 1/3" - F Number = F8 - Exposure Program = Aperture priority - ISO Speed Ratings = 200 - Flash = Off - Focal Length = 165mm - Focal Length In 35mm Film = 247mmNou, erg duidelijk is natuurlijk de heftige glans van de paddestoel links.
Maar je ziet het ook goed terug in het gras en dan vooral de blaadjes van de (ontbrekende) paardebloem.
Fotovergelijking 3: Witte paddestoel
Links: Model = NIKON D40 - Exposure Time = 1/30" - F Number = F5.6 - Exposure Program = Aperture priority - ISO Speed Ratings = 200 - Flash = Off - Focal Length = 240mm - Focal Length In 35mm Film = 360mm
Rechts: Model = NIKON D40 - Exposure Time = 1/25" - F Number = F5.6 - Exposure Program = Aperture priority - ISO Speed Ratings = 200 - Flash = Off - Focal Length = 240mm - Focal Length In 35mm Film = 360mmHier valt vooral het witte puntje midden op de paddestoel op.
Dat is water wat achtergebleven is na regen. Met het filter zie je er niks meer van.
Minder duidelijk, maar zeker aanwezig, is de reductie in reflecties op het gras.
Vooral op de grotere bladeren rechts is dat te zien.
Ook de groene kleur is er veel beter.
Fotovergelijking 4: Zwammen op een stronk.
Links: Model = NIKON D40 - Exposure Time = 1.8" - F Number = F8 - Exposure Program = Aperture priority - ISO Speed Ratings = 200 - Flash = Off - Focal Length = 95mm - Focal Length In 35mm Film = 142mm
Rechts: Model = NIKON D40 - Exposure Time = 2.2" - F Number = F8 - Exposure Program = Aperture priority - ISO Speed Ratings = 200 - Flash = Off - Focal Length = 95mm - Focal Length In 35mm Film = 142mmHelaas is bij het resizen het een en ander wat minder duidelijk geworden, maar niet onzichtbaar.
Duidelijk is het gat in de stronk. Die wordt beter (in kleur) belicht rechts.
Toch is de linker degene zonder polarisatiefilter.
Vooral op de bladeren links kan je het goed zien. Die zijn wat blauwig links.
Ook bovenop de stronk zie je blauwe puntjes van glans die er rechts niet meer zijn.
Maar vooral die details zijn helaas niet zo duidelijk geworden.
Wel duidelijker is de bruine kleur van de stronk en de zwammen.
Die zijn rechts veel beter.
Goed, deze foto's heb ik vandaag gemaakt op zoek naar mooie paddestoelen en herftsfeer.
Toevallig kwam ik er met de slak achter dat het verschil zo extreem is en bedacht mij dat er op dit forum maar verdraaid weinig over polarisatiefilters gepraat wordt. Ikzelf heb het al een paar keer ter sprake gebracht, maar de reacties daarop waren er niet of nauwelijks of dat het vooral licht weg zou nemen.
Ok, dat laatste is waar. Aan de exif-data kan je zien dat de sluitertijden iets groter zijn geworden.
Maar daar hebben we een statief voor.

Want ik persoonlijk ben erg blij met de verbeteringen door het filter.

Maargoed, bij deze een duidelijk voorbeeld waarom ik dus voorstander van een polarisatiefilter ben.
Dure krengen, maar in mijn ogen zijn ze het meer dan waard.