Het is 23 jul 2025 01:43

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Auteur Onscherpte bij een portret.
 Onscherpte bij een portret.
BerichtGeplaatst: 24 nov 2010 21:35 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Kan dat?
Een geheel onscherpe foto van een persoon?
Op een ander forum heb ik blijkbaar op mensen hun tenen getrapt omdat ik heb gezegd dat de foto eerlijk gezegd in de prullenbak zou vliegen moest hij van mij zijn.
Iedereen vind nu dat ik te hard ben geweest en zij vinden het een prachtige plaat en nu vraag ik me af of ik mss te kritisch was of mss beoordelen zij de foto gewoon omdat ze de mama van het kindje niet willen kwetsen ofzo, ik weet het niet want hij lijkt mij gewoon totaal mislukt? :S
Wat vinden jullie van geheel onscherpe foto's?
Ik zou de foto hier willen plaatsen maar ik weet niet of dat mag?

Laatst bijgewerkt door BT op 24 nov 2010 21:59, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 24 nov 2010 21:36 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
Lijkt me niet nee dat je iemand anders zijn werk zonder toestemming hier mag plaatsen.

Bedoelde onscherpte kan mooi zijn, maar ik neem aan dat het om onbedoelde onscherpte gaat en dat zou ik ook een hint richting prullenbak geven ;)
Hangt natuurlijk ook een beetje van het soort en niveau van dat forum af.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 24 nov 2010 21:40 
Lid

Je kunt natuurlijk wel gewoon een link naar de foto plaatsen. Daar is niets mis mee...
Maar hoe dan ook, het hangt helemaal van de foto af. Ik maak ook wel eens van dat soort opmerkingen die dan niet helemaal in goede aard vallen.
Tsja, daar zijn beoordelings fora toch voor? ;)

BerichtGeplaatst: 24 nov 2010 21:49 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Nee
shooter schreef:
Je kunt natuurlijk wel gewoon een link naar de foto plaatsen. Daar is niets mis mee...

ook dat lijkt me niet netjes :S

BerichtGeplaatst: 24 nov 2010 21:51 
Lid
Fotografie

Een link mag je volgens mij zonder problemen plaatsen, maar ja, ik ben geen mod. :rof Het is dan wel wat makkelijker om de foto te beoordelen. :D
De onscherpte kan artistiek bedoeld zijn, maar zelfs dan is het meestal niet mijn smaak.
Een andere optie is vriendjespolitiek... Er zijn diverse fotofora die met vriendjespolitiek werken. Behoor je tot de vriendenkring dan zijn al je foto's per definitie prachtig, zo niet dan is het bagger. Ik heb op deze manier al wel eens prachtige foto's een slechte beoordeling zien krijgen en vice versa. :blink

BerichtGeplaatst: 24 nov 2010 21:54 
Lid
Fotografie

je gaat dus een link plaatsen naar een foto die in een ander beoordelingforum zit, zonder dat de maker daarvan weet. ik blijf het niet netjes vinden :S

BerichtGeplaatst: 24 nov 2010 21:57 
Lid
Fotografie

Nee, dat vind ik ook niet gepast.
Ik heb haar een mailtje gestuurd met toestemming :)

pdm_fotografie, het is een gewoon forum maar in het showforum hebben ze een speciaal topic als beoordelingstopic opgestart voor foto's en iedereen die daar hun foto plaatst kan zo'n commentaren verwachten, vind ik, anders moeten ze hun foto's maar plaatsen in het showforum zelf. Dat was ook de bedoeling van dat topic.
En blijkbaar viel mijn opmerking niet in goede aarde terwijl ik die wel vind meevallen.
Ik heb hier ook al veel kritische commentaren gekregen maar zo leer je toch alleen maar bij?

Ik vind het erg jammer dat die éne foto plots zo werd beschermd gewoon omdat men bang was om die vrouw te kwetsen, het gaat hem toch om de foto en niet zozeer om wie hem heeft gemaakt?
Ok , een foto kan voor iemand emotionele waarde hebben maar dat heeft het niet voor iedereen, dat heb ik hier ook al op m'n bordje gekregen maar daar is toch niets mis mee om dat te moeten horen?
Soms zijn reacties hard, vooral omdat je er zelf eerst heel trots op was maar als je ze niet beoordeeld wil hebben dan hoef je ze ook niet te plaatsen, vind ik.

Wolves fotografie schreef:
Er zijn diverse fotofora die met vriendjespolitiek werken. Behoor je tot de vriendenkring dan zijn al je foto's per definitie prachtig, zo niet dan is het bagger. Ik heb op deze manier al wel eens prachtige foto's een slechte beoordeling zien krijgen en vice versa. :blink

Jammer is dat hé! :(

BerichtGeplaatst: 24 nov 2010 21:58 
Lid
Fotografie

We gaan gewoon allemaal naar dat forum en geven onze eerlijke mening :rof

BerichtGeplaatst: 24 nov 2010 22:03 
Lid
Fotografie

Dat is niet nodig want ik heb toestemming gekregen, wat ik heel sportief vind van de maakster zelf! :upc
Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden en ik geef haar ook de link van dit topic door :up

Fotografie

BerichtGeplaatst: 24 nov 2010 22:04 
Lid
Fotografie

BT schreef:
Jammer is dat hé! :(
:yes

BerichtGeplaatst: 24 nov 2010 22:05 
Lid

u reactie was terecht !, moesten de ogen scherp geweest zijn dan was het wat anders.
tja die vriendjespolitiek dat werkt ook alleen daar dan he, ga je met die fotos op een ander dan ga je gelijk op je bek

grts
Korandoke

Laatst bijgewerkt door korandoke op 24 nov 2010 22:09, in totaal 2 keer bewerkt.

BerichtGeplaatst: 24 nov 2010 22:06 
Lid
Fotografie

Ik vind de onscherpte hier wel bij de sfeer passen.
Stoor me meer aan het aangesneden oor.
Maja dat is mijn mening.

BerichtGeplaatst: 24 nov 2010 22:12 
Lid
Fotografie

Het probleem is nog niet eens zozeer de scherpte, maar meer de softe waas. Het oor is ook wel een beetje jammer ja... net als het voorhoofd dat op deze manier wel erg groot lijkt. Blik van het kotertje vind ik wel heel goed gevangen! En ik vind zeker dat de maakster een groot compliment mag krijgen voor het feit dat zij toestemming geeft dat je haar foto hier kritisch laat beoordelen! :up :up

BerichtGeplaatst: 24 nov 2010 22:16 
Lid
Fotografie

Wolves fotografie schreef:
En ik vind zeker dat de maakster een groot compliment mag krijgen voor het feit dat zij toestemming geeft dat je haar foto hier kritisch laat beoordelen! :up :up

Dat vind ik ook heel sportief van haar! :upc

BerichtGeplaatst: 24 nov 2010 22:20 
Lid
Fotografie

hmmm.....

Is idd meer soft dan onscherp.
Ik vind het softe wel kunnen maar het beel an sich spreekt mij niet echt aan.

BerichtGeplaatst: 24 nov 2010 22:26 
Lid

Hallo, hallo..... aangenaam! Hier de maakster van de bovenstaande foto, hier even een quote van mijn 'verweer' op het andere forum. Ik had overigens geen problemen met de opmerkingen hoor.... :D

Poeh zeg.....

Mag ik er nog iets over zeggen {jaja, de maker van de gewraakte foto}? Een foto is mijns inziens meer dan een aantal factoren zoals belichting, scherpte en juiste verhoudingen. Een foto is ook EMOTIE {zeker als je kinderen fotografeert en nog meer als die van jezelf zijn}. Soms moet je een foto 'voelen'. Deze foto maakt mij iedere keer weer blij als ik 'm zie, ik voel de warmte ervan afspatten, ook al is hij niet al te scherp en valt er van alles aan op te merken. Als ik een superscherpe en 'kloppende' foto van mijn kind wil ga ik wel naar de schoolfotograaf haha! Knipoog Maar goed, ieder zijn mening natuurlijk!

BerichtGeplaatst: 24 nov 2010 22:37 
Lid
Fotografie

Forumkruisbestuiving :rof

Over de foto, zit veel sfeer en warmte in, mooie lichtval, en zachtheid door de onscherpte. Had van mij op de oogjes een iets grotere scherptediepte mogen hebben. Was het mijn kind, dat zou ik waarschijnlijk ook een sterke binding hebben, en hem meer dan geslaagd benoemen.

Nu al neutraal kijker, mis ik dus de wat grotere scherptedietpe, niet omdat het scherp moet zijn, maar om het gevoel dat de plaat nu voor mij geen rustpunt heeft.

Een goede foto hoeft niet perse scherp te zijn, sterke bewegingonscherpte in de foto als geheel kan soms de meeste krachtige platen opleveren.

BerichtGeplaatst: 24 nov 2010 22:38 
Lid
Fotografie

Ik vind de foto eerlijk gezegd wel mooi :)
Het is meer de witte waas die over de foto hangt, dan de onscherpte. De witte waas vind ik wel een toevoeging op de sfeer; het maakt de foto nog iets zachter. Voor zover ik het vanaf mijn kleine scherm (IPad) kan beoordelen lijkem de haartjes van de wimpers wel scherp.
Door het opnamestandpunt komt het voorhoofdje iets te nadrukkelijk in het beeld voor, mar eigenlijk maakt dat het beeld wel weer apart.

BerichtGeplaatst: 24 nov 2010 22:38 
Lid
Fotografie

welk ander forum? :rof

BerichtGeplaatst: 24 nov 2010 22:44 
Lid
Fotografie

Hoi Jippo :welkom op het forum! Ik vind het echt heel leuk dat je de foto hier laat plaatsen en zelfs de moeite neemt om lid te worden zodat je zelf ook kunt reageren! :chapeau

Hier op het forum hebben we een apart gedeelte "Ratjetoe" waar juist de foto's waar je een emotie bijvoelt geplaatst kunnen worden zonder dat ze beoordeeld mogen worden. Sommige foto's betekenen nou eenmaal voor de maker heel veel, zonder dat het ook echt technisch gezien mooie of goede foto's zijn of foto's die voor andere kijkers dezelfde emotie oproepen. Zijn deze foto's dan slecht? Nee dat hoeft helemaal niet, maar belangrijker: daar gaat het ook helemaal niet om!

Even een voorbeeldje:
Mijn zus had foto's gemaakt van haar nieuwe liefde en heeft mij gevraagd deze te beoordelen (zij was zelf erg blij met de foto's). Ik heb haar gezegd dat ik dat natuurlijk voor haar wilde doen (even ter verduidelijking, ik ben prof. fotograaf), maar dat ik het haar afraadde. Nu was ze heel blij met de foto's en wanneer ik er kritische opmerkingen bij geplaatst had en haar op dingen gewezen had die zij zelf waarschijnlijk niet eens gezien had, was er een grote kans dat de foto's waar ze zo blij mee was opeens veel minder voor haar zouden betekenen. Dat is toch zonde?! Zij heeft uiteindelijk mijn advies ter harte genomen en ik heb de foto's niet beoordeeld. Zij is er nog altijd blij mee en dáár gaat het om.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende