Mijn mening weet je al.
Ondanks dat ik een groot voorstander ben van het volgen van workshops, is het natuurlijk ook prima mogelijk om het jezelf aan te leren en een boek zoals dat van Scott Kelby kan je daarbij goed helpen. Een workshop, tenminste die van mij, moet je zien als een uitleg van de theorie zodat je alles begrijpt. Weet je dan ook gelijk alles en kun je ook gelijk alles toepassen? NEE, dat kan je niet in één dag leren. Dat leer je pas door het (heel) veel te doen. Maar wanneer je de theorie begrijpt, dan kun je dat oefenen verder op eigen houtje gaan doen.
Bij mijn workshop is het zo dat je 's ochtends (en eventueel ook nog een stukje na de lunch) de theorie te verhappen krijgt, na de lunch krijgt iedereen even persoonlijke uitleg over de eigen camera (zodat je ook weet waar elk knopje voor dient) en daarna gaan we naar buiten om het geleerde in de praktijk te brengen. De dag sluiten we af met een bespreking van de gemaakte foto's die we daarvoor op de computer bekijken. Uiteraard krijg je de syllabus met daarin alle besproken theorie mee naar huis.
Vanaf komend jaar ga ik ook cursussen fotografie voor beginners geven. Deze zullen uit meerdere avonden bestaan. Hier krijg je bijvoorbeeld ook huiswerk opdrachten bij, zodat je gelijk het geleerde in de praktijk kunt gaan oefenen. Deze opdrachten worden dan de volgende lesavond besproken.
Nu worden er natuurlijk een heleboel workshops gegeven en ik ben echt niet de enige die goede workshops geeft. Ik heb geen flauw idee waar je woont, maar er is er vast wel één bij je in de buurt die je aanspreekt. Kijk wel altijd even op de site of daar ervaringen van ex-cursisten staan, zodat je weet of de workshops goed gewaardeerd worden.
Veel