Grote groepen goed uitlichten is een kunst op zich. Voor dit uitlichten heb je dus extra licht nodig. Bij voorkeur studiolampen / flitsers, maar in geval van nood de bouwlampen. Ik verwacht dat een groep binnenskamers uitlichten met enkel en alleen daglicht op niks zal uitlopen. Gebruik maken van de standaard schoolverlichting denk ik ook niet.
Als je extra lampen gaat gebruiken, dan wordt de complicerende factor ook nog de kleurtemperatuur van de verschillende lampen. Daar ga je niks van terugzien als je de foto omzet in zwart/wit, maar als de foto in kleur blijft dan zal een geoefende kijker dit kleurverschil zeker zien.
De keuze om ze in een ruimte met witte wanden te zetten is denk ik een goede keuze, maar de foto heeft een heel andere uitstraling dan wanneer je ze op een toneel zet met allerlei rekwisieten...
Denk ook van tevoren na over een of meerdere mogelijke opstelling. Als je hier de regie niet in neemt, dan zal het uiteindelijk resultaat je denk ik gaan tegenvallen.
Neem van 1 opstelling meerdere foto's, want de kans dat iedereen op 1 foto er lachend met de ogen open op staat is verwaarloosbaar klein. Photoshop is vervolgens je beste vriend.