Het is 26 jul 2025 08:48

Auteur Klassenfoto
 Klassenfoto
BerichtGeplaatst: 15 dec 2010 20:10 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Geachte forumvriendjes,

Voor mijn studie (docentenopleiding Nederlands) is mij gevraagd om klassenfoto te maken/regelen/organiseren met alle 2e jaars studenten. Het is als cadeautje bedoeld voor een vertrekkende docent. Echter ik moet er zelf ook op dus een ander neemt de foto. Het gaat om een groep van ongeveer 20 mensen en het moet binnen de school gemaakt worden. De eerste foto wordt een serieuse foto waar iedereen normaal op staat. De tweede foto een foto met kostuums en andere rare entourages. Maar nu de uitdaging: ik kan een drama lokaal regelen voor de foto, dit lokaal heeft witte muren, dus een relatief rustige achtergrond. Een andere optie is het toneel van dit lokaal, dat omrand is met zwarte doeken. Dan zou ik eventueel gebruik kunnen maken van de aanwezige spotlights. Ik ben op het moment eerder geneigd om de witte muur te gebruiken omdat de kans bestaat dat veel mensen zwarte kleding dragen en dat dicht kan lopen met de achtergrond.

Op het moment beschik ik niet over een strobistenset of studiolampen, dus moet ik het doen met het aanwezige licht of met bouwlampen aan de slag. Hebben jullie tips/ideeën/instellingen om met aanwezige middelen toch tot een zo goed mogelijk resultaat te komen? De foto wordt pas 4 januari genomen dus heb nog alle tijd om dingen te testen en uit te proberen.

Ik beschik overigens over de volgende spullen:
Sony Alpha 500 (kan overigens tot ISO 1600 redelijk ruisvrij mee geschoten worden).
Sigma 17-70mm f2.8-4
Sony 50mm f1.8
Statief

Alvast bedankt,

Chris

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Klassenfoto
BerichtGeplaatst: 15 dec 2010 23:47 
Lid
Fotografie

Grote groepen goed uitlichten is een kunst op zich. Voor dit uitlichten heb je dus extra licht nodig. Bij voorkeur studiolampen / flitsers, maar in geval van nood de bouwlampen. Ik verwacht dat een groep binnenskamers uitlichten met enkel en alleen daglicht op niks zal uitlopen. Gebruik maken van de standaard schoolverlichting denk ik ook niet.
Als je extra lampen gaat gebruiken, dan wordt de complicerende factor ook nog de kleurtemperatuur van de verschillende lampen. Daar ga je niks van terugzien als je de foto omzet in zwart/wit, maar als de foto in kleur blijft dan zal een geoefende kijker dit kleurverschil zeker zien.

De keuze om ze in een ruimte met witte wanden te zetten is denk ik een goede keuze, maar de foto heeft een heel andere uitstraling dan wanneer je ze op een toneel zet met allerlei rekwisieten...

Denk ook van tevoren na over een of meerdere mogelijke opstelling. Als je hier de regie niet in neemt, dan zal het uiteindelijk resultaat je denk ik gaan tegenvallen.

Neem van 1 opstelling meerdere foto's, want de kans dat iedereen op 1 foto er lachend met de ogen open op staat is verwaarloosbaar klein. Photoshop is vervolgens je beste vriend.

:)

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Klassenfoto
BerichtGeplaatst: 16 dec 2010 22:22 
Lid
Fotografie

Bedankt voor de snelle reactie Henry,

Ik ga kijken of ik ergens bouwlampen kan lenen. Maar wil ook zeker even kijken wat voor foto's ik op het toneel kan krijgen met toneellichten, de docent is overigens drama/toneel docent dus dat is misschien ook leuker als herinnering. Ik ga er nog maar goed over na denken en een aantal keer testen.

Klassenfoto
BerichtGeplaatst: 17 dec 2010 02:55 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Alle belangrijke tips zijn al gegeven door Henry. De enige die ik er nog aan kan toevoegen is dat je genoeg scherptediepte moet gebruiken zodat zowel de voorste als achterste persoon scherp is. F11.0 is hier een bruikbaar diafragma voor.

Klassenfoto
BerichtGeplaatst: 17 dec 2010 11:55 
Lid
Fotografie

...maar dat vraagt ook om voldoende licht (als je geen bewegingsonscherpte wilt hebben).

Klassenfoto
BerichtGeplaatst: 16 jan 2011 22:06 
Lid

Misschien de groep op het podium plaatsen en vragen of ze alle lichten kunnen aan doen? Lijkt mij dat ze die wel hebben in een theater/toneel 'lokaal'. En anders zoals al eerder is gezegd een flink aantal bouwlampjes ergens vandaan halen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp