Het is 23 jul 2025 19:50

Auteur Goed boek digitale fotografie
 Goed boek digitale fotografie
BerichtGeplaatst: 04 maart 2011 13:34 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Kreeg van een collega gister een vraag waar ik niet zo snel antwoord op kon vinden, aangezien ik niet zo'n lezer ben ;)

Deze collega heeft de kunstacademie gedaan, daar geleerd te fotograferen met een analoog reflex toestel, veel in de doka gewerkt, maar heeft dit een tijd geleden laten varen vanwege veranderende interesse en niet zoveel spul mee te willen sjouwen.

Nu krijgt ze van haar schoonvader een DSLR (weet niet welke) van Canon, aangezien schoonvader zelf een nieuwe Canon gaat kopen. Hierdoor is het bij haar weer wat gaan kriebelen en is ze op zoek naar goed leesvoer.

Nu zijn er natuurlijk genoeg boeken te vinden, die vaak de driehoek van diafragma, sluitertijd en ISO prima behandelen, de compositie, etc. En natuurlijk is het niet slecht om dit even te herhalen, maar ik ben bang dat dit niet echt interessant leesvoer zal zijn.

Ik ben dus op zoek naar een goed en leerzaam boek over digitale fotografie, die met name inzoomt op de "verschillen" tussen analoog en digitaal. Is een dergelijk boek bij één van jullie bekend?

Uiteraard heb ik haar verteld dat ze zich beter gewoon hier aan kan melden :rof beter als welk boek dan ook :D

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
BerichtGeplaatst: 04 maart 2011 13:39 
Lid
Fotografie

is ook mijn ervaring.

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
BerichtGeplaatst: 04 maart 2011 14:32 
Lid
Fotografie
Online op het fotoforum

wim schreef:
is ook mijn ervaring.

Dat op de eerste plaats :D

Een boek dat (verschillen tussen) analoge en digitale fotografie behandeld ken ik niet.
Wel laatst de "Digitale fotografiebijbel" van Michael Freeman gekocht. Deze behandelt kort en krachtig buiten de door jeroenk genoemde onderwerpen ook een heleboel andere o.a soorten licht/ belichtingen/ instellingen / soorten fotografie/ kleurenleer/lenzen/ studiotechnieken etc, etc, etc. Alles in korte overzichtelijke hoofdstukken. In ieder geval meer dan genoeg voor de basis lijkt me. Wil je meer dan zijn er altijd nog andere media (zoals PD :D ) Het is een pil van ruim 600 pagina's.
Ik heb 'm voor 20 euri in diverse ramsj-boekhandels zien liggen. Kun je je toch niet zo'n grote buil aan vallen dacht ik zo

edit: ff gegoogeld. Bol.com heeft 'm ook 19,95
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
BerichtGeplaatst: 04 maart 2011 14:54 
Lid
Fotografie

denk dat er weinig boeken zijn, die zowel analoog als digitaal behandelen..ik heb zelf wat boeken van john freeman liggen, die digitale fotografie behandelen, en een tijdje terug een hele serie boeken wat betreft analoge fotografie overgenomen van mijn oom, en zelfs nog wat pbna-materiaal uit de jaren 60 van mijn vader(wat errug interessant is voor mijn analoge uitspattingen! :upc )..digitaal werkt heel anders dan analoog..dat is bijna niet te vergelijken..(al zijn de basic settings hetzelfde wbt diafragma, sluitertijd, etc)

mss eens een idee om te snuffelen op een of andere rommelmarkt of iets dergelijks, waar soms wel eens wat boeken over analoge fotografie te vinden zijn, voor niet al teveel..

met film begint alles eigenlijk al met het uitkiezen van de film.. met digitaal heb je dat gedoe niet.. :D en ik krijg bv ook al met dezelfde film, in verschillende analoge camera´s ook al compleet verschillende resultaten..ik kan met gemak fuji superia asa200 in een minolta gooien, met goede resultaten, maar gooi ik het in mijn canon eos-3 of leica, dan ziet het er gewoon niet uit.. :wacko

gewoon ff de betere boekhandel binnenlopen, kijken wat er ligt, en anders ff op internet gaan koekelen, w.s. krijg je veel resultaten te zien, die de moeite waard zijn..

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp