Ik zou gewoon mijn camera instellen zoals ik wil zonder spot meting, maar normaal en gewoon een EV van plus 2 of minimaal 1 stop. Om de belichting correct te laten verlopen. Met spot meting is de kans bijvoorbeeld dat als een auto op een dijk staat met zonlicht van achteren dat je de auto meet en als nog de rest verkeerd belicht is. Als je de camera het gehele beeld hier laat meten dan neemt hij daarin een gemiddelde van alles en als gevolg daarvan gaat de camera behoorlijk onder belichten in generaal waardoor je details gaat verliezen in de schaduw gedeelte van de auto. Als je dan een stop of meer stop de belichting corrigeert dan meet je een eerlijkere lichtmeting met minder kans op overbelichten delen buiten het onderwerp.
Verder zou ik het diafragma knijpen, je knijpt ook met je ogen tegen de zon

Spotmeting gebruik ik wel als ik een, voorbeeld F16 tegen de grijze achtergrond lucht wil 'pakken' maar dan is spotmeting slim omdat anders het vliegtuig te donker word, echter ook hier geld weer tegen de zon in is er een gehele overbelichting van het gehele compositie gebied en zul je dus moeten compenseren.
Vergeet niet dat DIT wel de fotografie basis is

en niet spotmeting, die zit namelijk ook niet op alle DSLR's maar de belichtingscompensatie wel op ALLE foto toestellen zelfs op GSM's

DUH