Het is 30 jul 2025 16:16

Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Auteur Weer zo'n 300mm vraag
 Weer zo'n 300mm vraag
BerichtGeplaatst: 19 maart 2011 19:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Net voor ik zou posten zag ik al een topic met het zelfde probleem alleen ik open hem toch maar even omdat ik wil weten of ik het zelf verkeerd doe of dat er toch iets mis is met mijn lens want ook die voelt niet helemaal lekker.

Lang verhaal kort, tussen de 250/300mm is er nauwelijks nog een foto scherp en in AF loopt hij op die afstand behoorlijk te zoeken en vind regelmatig niks (ik ben even vergeten hoe je dat noemt maar er is ongetwijfeld een woord voor). Ik ben vandaag even op pad geweest om ganzen te kijken maar loop dus tegen dit probleem aan en ik krijg het idee dat het erger word en ik heb nu nog garantie op die lens.

Aan de andere kant ben ik op dit gebied echt een groentje dus ik kan me ook voorstellen dat ik zelf iets verkeerd doe.

Ik heb de Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM +EOS 550d
De eerste foto is de beste die er tussen zat met de volgende info:

Iso 160, F6.3, 1/1000sec (IS aan) Foto is onbewerkt uit raw maar iets verkleint.
Fotografie

En dit is wat ik voornamelijk uit mijn camera haal helaas:
Iso 160, F5.6, 1/1000sec (IS aan). Foto is onbewerkt uit raw maar wel iets verkleint.

Fotografie

Ik ben benieuwd of jullie misschien weten waar ik het probleem zoeken moet en hoe ik het oplos want ondanks dat het een "budget" lens is vind ik dit wel erg extreem en ik heb het idee dat ik er ooit wel goede fotos mee gemaakt heb in het begin.

Bedankt alvast!

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Weer zo'n 300mm vraag
BerichtGeplaatst: 19 maart 2011 20:59 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
zit ik hier naar 100% crops te kijken oid?

een 70-300 standaard-tele kun je niet vergelijken met een 300mm 2.8 L kanon, dus mss waren je verwachtingen wellicht iets te hoog of zo?

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Weer zo'n 300mm vraag
BerichtGeplaatst: 19 maart 2011 21:09 
Lid
Fotografie

sjinouck schreef:
zit ik hier naar 100% crops te kijken oid?

een 70-300 standaard-tele kun je niet vergelijken met een 300mm 2.8 L kanon, dus mss waren je verwachtingen wellicht iets te hoog of zo?

De laatste wel ja... niet handig begrijp ik?
En ik begrijp wel dat je niet het zelfde kan verwachten maar als de AF maar blijft zoeken en de meeste fotos dus verre van scherp zijn dan geeft dat me toch te denken dat ik iets fout doe of mijn lens niet helemaal oke is. Dat vind ik geen onredelijke gedachte dus als ik met betere voorbeelden moet komen dan hoor ik graag wat je hebben wilt.

Weer zo'n 300mm vraag
BerichtGeplaatst: 19 maart 2011 21:57 
Lid
Fotografie

de Af blijft zoeken?

lijkt me wellicht een probleempje met de lens mss.. welke scherpstelpunten gebruik je? alle of slechts enkele of mss eentje?

kan ook zijn dat je een front-dan wel backfocus probleem hebt mss..

gesien de exif hou je genoeg sluitertijd over, en de diafragma-keuzes zijn ook niet overdreven eigenlijk..

Weer zo'n 300mm vraag
BerichtGeplaatst: 20 maart 2011 00:19 
Lid

Ook al eens geprobeerd om zonder beeld stabilisatie te fotograferen?
Wat je bedoelt met de AF heet hunten geen scherpstelgebied kunnen pakken, blijven focussen.
Al geprobeerd om handmatig scherp te stellen, gezien de weersomstandigheden op de getoonde foto's lijkt het ook dat opstijgende lucht ( die rare kriebeltjes die je ziet ook wel bekend als "heathaze" ) een licht vertroebelde blik geeft.
Ik heb dit zelf ook gehad op het circuit dat de AF dan scherpstelt op punten waar je niet op scherp wil stellen.
Als ik jou was zou ik ook nog even testen onder omstandigheden dat je geen of weinig last hebt van fel direct zonlicht.

Weer zo'n 300mm vraag
BerichtGeplaatst: 20 maart 2011 08:21 
Lid
Fotografie

Ik ben het met Sports-Photography eens. Gewoon vandaag nogmaals proberen: op de automaat en handmatig. Neem eenvoudige (=grote) onderwerpen die niet bewegen (zoals een huis of flat), waarbij het beeld uiteindelijk of scherp is of onscherp is. Kleine onderwerpen zijn altijd lastig, zeker als ze ook nog eens bewegen. De opstijgende licht kan ook de oorzaak zijn geweest.

Weer zo'n 300mm vraag
BerichtGeplaatst: 20 maart 2011 12:47 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
En probeer misschien eens om bij dieren die bewegen de AF modus niet op one shot te zetten maar op al servo.. dan blijft ie je onderwerp volgen en scherpstellen.

Ik hoop dat het hierdoor beter wordt, het is een lens die ik zelf overweeg aan te schaffen nl. ;)

Weer zo'n 300mm vraag
BerichtGeplaatst: 21 maart 2011 16:29 
Lid
Fotografie

sjinouck schreef:
de Af blijft zoeken?

lijkt me wellicht een probleempje met de lens mss.. welke scherpstelpunten gebruik je? alle of slechts enkele of mss eentje?

kan ook zijn dat je een front-dan wel backfocus probleem hebt mss..

gesien de exif hou je genoeg sluitertijd over, en de diafragma-keuzes zijn ook niet overdreven eigenlijk..

Hij pakt maar 1 scherpstelpunt, is dat beter of slechter? De AF blijft inderdaad hunten (bedankt Sports-Photography! Dat woord zocht ik). Het valt me wel vaker op dat er wel erg veel fotos toch echt niet scherp zijn rond die 300mm terwijl ik er toch ook wel haarscherpe fotos mee heb geschoten.

Ik ga inderdaad nog even een neutralere test doen en kijken wat daar uit komt, het is nu mooi bewolkt dus ik ren zo wel even naar buiten. Het zou natuurlijk net zo goed aan mij kunnen liggen want zo bedreven ben ik nog helemaal niet met die afstanden maar ik wil het wel even zeker weten dat het aan mij ligt en niet aan die lens. Ik vind ook dat de scherpstelring een beetje los voelt en dat zat me ook niet zo lekker.

Ik weet wel dat je voor die prijs niet moet verwachten dat je L kwaliteit fotos schiet op die afstand maar nagenoeg onbruikbaar vind ik net weer iets te ver gaan.

@picturesbygaab Is al servo nodig als het onderwerp een nauwelijks bewegende groep ganzen betreft? Daar was ik nml even over aan het twijfelen. Denk dat het nog steeds een pracht lens is, hij maakt over het algemeen haarscherpe plaatjes. Het kan net zo goed aan mij liggen of de pech dat er iets met mijn lens mis is maar dat hoop ik heel gauw uit te vinden.

Nou ja word vervolgd dus! Bedankt voor de tips alvast!

Laatst bijgewerkt door danu op 21 maart 2011 18:32, in totaal 1 keer bewerkt.

Weer zo'n 300mm vraag
BerichtGeplaatst: 21 maart 2011 16:49 
Lid
Fotografie

Knijp het objectief ook eens een beetje dicht..! F5.6 is natuurlijk volopen...knijp hem eens tot f8 - f11 en kijk wat hij dan doet...front- of backfocus kan ik hier niet echt uithalen namelijk...gewoon heel soft, kan niet oordelen of dit normaal is voor dit objectief, maar wat dichtgeknepen zou het toch beter moeten worden lijkt me.

Weer zo'n 300mm vraag
BerichtGeplaatst: 21 maart 2011 17:13 
Lid
Fotografie

@jeroenk Dat zal ik zeker nog even proberen, nu red ik dat niet meer dus ik probeer dat morgen nog even te doen met iets meer licht. Hij had er nu vol open al moeite mee.

Ik heb nog even twee fotos gemaakt op andere stand en een paar met IS helemaal uit. Dat maakt eigenlijk weinig verschil maar ik begin wel heel sterk het idee te krijgen dat hij met scherpstellen net naast zit. Ook de reeks fotos die ik gister heb gemaakt zijn allemaal onscherp.
Als hier niets aan te zien is dan zal ik morgen dat knijpen eens proberen kijken wat het dan word.

beide f5.7 1/800 iso1250
Fotografie

Fotografie

Weer zo'n 300mm vraag
BerichtGeplaatst: 21 maart 2011 19:26 
Lid
Fotografie

heb je foto binnen gehaald en naverscherpt dan kan ik wel zeggen dat ie redelijk scherp is.
maar goed stil houden is ook wel belangrijk op 300 mmm

Weer zo'n 300mm vraag
BerichtGeplaatst: 21 maart 2011 19:42 
Lid
Fotografie

Foto moet je na het verkleinen altijd iets naverscherpen :)

Weer zo'n 300mm vraag
BerichtGeplaatst: 21 maart 2011 20:39 
Lid
Fotografie

Kan je nagaan wat voor groentje ik ben eigenlijk :). Ik heb niks naverscherpt aan de fotos dit rolt zo uit mijn camera in raw. Nooit geweten dat dat nodig was (ik verscherp wel maar niet na het verkleinen). Ik hoop dat ik morgen nog even tijd en voldoende licht heb als ik uit mijn werk kom om dat knijpen nog te proberen. Ik vond net in de oude doos nog wat fotos op 300mm met de zelfde lens die toch best scherp waren (zie hieronder) en deze waren op f10 of hoger dus wellicht ligt het dan toch (he verdikkeme) aan mij. Hoe het ook zit...ik baal er wel ontzettend van want ik heb fotos van de afgelopen trips gewoon kunnen weggooien. Nu maar goed opletten hoe jullie het doen dan komt mijn tijd ook nog wel ;). Bedankt allemaal!

Beetje krap gekadert maar het gaat even om het idee.
Fotografie

Weer zo'n 300mm vraag
BerichtGeplaatst: 22 maart 2011 10:02 
Lid
Fotografie

Ja, verder dichtknijpen dus ;) Is vaak zo met dit soort objectieven...ook de sigma 150-500 bijvoorbeeld...op volle mm's eigenlijk pas vanaf f8 acceptabel scherp...de vogel ziet er namelijk een stuk beter uit :)

Weer zo'n 300mm vraag
BerichtGeplaatst: 22 maart 2011 10:10 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
pcies.. dat ziet er al beter uit. Hoe groter je brandpunt afstand (300mm in dit geval) en hoe groter je diafragma (bijv. 5.6) hoe kleiner je dof (Depth of field) is. Dat betekent dat je scherpte gebied heel klein is. Dan is het nauwkeurig mikken om het juiste scherp te krijgen.....

Al Servo is handig voor alles wat beweegt. Aan jou de keus of de groep stil zit of niet.... ;)

Weer zo'n 300mm vraag
BerichtGeplaatst: 22 maart 2011 10:14 
Lid

danu schreef:
@jeroenk Dat zal ik zeker nog even proberen, nu red ik dat niet meer dus ik probeer dat morgen nog even te doen met iets meer licht. Hij had er nu vol open al moeite mee.

Ik heb nog even twee fotos gemaakt op andere stand en een paar met IS helemaal uit. Dat maakt eigenlijk weinig verschil maar ik begin wel heel sterk het idee te krijgen dat hij met scherpstellen net naast zit. Ook de reeks fotos die ik gister heb gemaakt zijn allemaal onscherp.
Als hier niets aan te zien is dan zal ik morgen dat knijpen eens proberen kijken wat het dan word.

beide f5.7 1/800 iso1250
Fotografie

Fotografie

iso 1250 bij 1/800e en een diafragmering over houden van f5.7 bij daglicht?
Probeer eens lagere waarden voor iso en sluitertijd beeldstabilisatie uit en probeer eens meerdere af punten ( handmatig een af punt kiezen ).
Gebruik je heel toevallig handmatige instelling voor iso, sluitertijden en diafragmering?
Ik vindt het opmerkelijke waardes die gezien de foto niet kloppen.
De lampen bevatten wel iets van scherpte als ik eerlijk moet zijn.

Weer zo'n 300mm vraag
BerichtGeplaatst: 22 maart 2011 13:09 
Lid
Fotografie

Ga er maar vanuit dat je moet knijpen tot minimaal F8.

Als je verder wilt kijken moet je een back/frontfocus test doen.
Google dit even en op traumflieger.de staat dan ergens een goede test die je in elkaar kunt zetten.

Groet Niels

Weer zo'n 300mm vraag
BerichtGeplaatst: 22 maart 2011 13:57 
Lid
Fotografie

iedere lens heeft zijn ´sweetspot´, en dat is daar waar het objectief op zijn best presteert.. de plaatjes van de lantaarn zijn m.i. niet echt representatief, want de omstandigheden waren verre van ideaal.. heb je ze op statief genomen of niet? want om scherpte echt te kunnen testen , lijkt me dat wel een voorwaarde, om in gecontroleerde omstandigheden eea uit te gaan testen.zelf heb je natuurlijk ook veel invloed op de scherpte, en alles hangt af van hoe je de boel instelt en gebruikt..

die foto van die vogel lijkt mij toch scherp genoeg hoor! het is wel zo, dat zowat iedere digitaal getrokken foto naverscherpt dient te worden, niet alleen in RAw, mar bv ook in JPEG. er zijn vele omstandigheden, die de scherpte kunnen beinvloeden.. ook in de camera btw.. bij de ene camera werkt het anti-aliasing filter wat meer dan bij de andere bijvoorbeeld.. ga je vervolgens uploaden naar internet, en verkleinen, dan zul je toch na moeten verscherpen, anders krijg je hier andere dingen te zien, dan bijvoorbeeld het originele file.

Weer zo'n 300mm vraag
BerichtGeplaatst: 22 maart 2011 17:47 
Lid
Fotografie

sweetspot = ken je apparatuur :)

Weer zo'n 300mm vraag
BerichtGeplaatst: 22 maart 2011 18:00 
Lid
Fotografie

Henry schreef:
sweetspot = ken je apparatuur :)

Iets waar je als beginner dus nog gevoel voor moet krijgen.
Als je begint is dat heel lastig, want je moet daarvoor wel vergelijkings materiaal en kennis hebben van wat je koopt.

De wat goedkopere objectieven werken vaak het beste wanneer je het diafragma ergens tussen F8 en F11 insteld.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Ga naar pagina 1, 2  Volgende