Dit en de Canon versie zijn een soort van optie om meer detail in de donkere delen te verkrijgen. Canon zet dan de minimale ISO waarde op ISO200 waardoor je meer ruimte krijgt in het dynamische bereik. Geen probleem want eigenlijk is de native ISO waarde van meningeen sensor eerder in de buurt van 160 of 180 dan 100. Dat is oa ook de reden waarom Nikon niet zo krampachtig op ISO100 wil zitten en gewoon op ISO200 begint.
Ik zou het ALTIJD aan laten staan. Ik zet het alleen uit op mijn 40 en 50D als ik lange sluiter opnames ga maken of vanaf een statief ga werken voor landschappen. Echter sinds ik een 5D daarvoor eindelijk heb aangeschaft, blijft de Active D lighting of hoe het ook mag heten ALTIJD aanstaan. Het is beter om op een hogere ISO waarde te schieten met meer doortekening dan krampachtig de ISO laag te houden en daardoor detail en scherpte te verliezen in de hoop ruis te voorkomen.
Ergo gewoon aan laten staan of aanzetten. En alleen uitzetten als je in M of A gaat schieten vanaf een statief en dus beter kunt instellen wat je wilt qua belichting, en zelfs dan is het nog maar de vraag of uitzetten een meerwaarde is. Vrijwel iedere foto heeft gedeeltes die schaduwen hebben die niet dicht gelopen moeten zijn, en wij als mens gewoon kunnen waarnemen. De beperkte kijk op de wereld van een sensor is dan met deze setting beter of met meer doortekening in schaduw partijen.
Stel dat je dat niet gaat gebruiken en je in de post processing gedeeltes van foto's moet oplichten dan loop je de kans in die gebieden ruis te gaan veroorzaken met als gevolg, minder detail, en scherpte in die gebieden. En als je niet zo handig bent en dus de gehele foto moet oplichten ipv delen, dan loop je de kans om ruis overall te introduceren.
Ergo alleen uitzetten als je veel lichten weinig contrast volle opnames hebt of weinig of geen schaduw partijen waar je ook geen doortekening verlangt.
Maw voor 9 van de 10 foto's is het dus een meerwaarde en voor die ene keer vergeet je het uit te zetten en zie je er ook geen nadelige gevolgen van. Misschien moet Nikon of Canon die primair aanzetten en dit via een setting pas uitschakel baar maken