Het is 01 aug 2025 07:53

Auteur Actieve D-lighting
 Actieve D-lighting
BerichtGeplaatst: 05 apr 2011 12:28 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Even een vraagje............
Wanneer/hoe gebruiken de Nikon gebruikers de Actieve D-lighting
Als ik erover lees kom ik er niet helemaal uit (nogal algemeen)

Welke instelling geeft het beste resultaat bij Macro, portret enz
Het liefste wat persoonlijke ervaringen/instellingen bij verschillende omstandigheden/takken van fotografie

Er is wel zo,n schema met instellingen van, maar ik vraag me af of dat niet wat algemeen is.....

Alvast bedankt voor het lezen en nog meer bedankt als je zin hebt om te antwoorden

Grtn Rob

Profiel op dit foto forum
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Actieve D-lighting
BerichtGeplaatst: 05 apr 2011 15:51 
Lid

Bezwaar bewerken: Ja
Ik heb zelf geen nikon maar heb even gegoogled omdat ik nieuwsgierig was :)
Misschien heb je hier iets aan:

http://blogs.oreilly.com/digitalmedia/2 ... hting.html

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Actieve D-lighting
BerichtGeplaatst: 05 apr 2011 18:49 
Lid
Fotografie

shooter schreef:
Ik heb zelf geen nikon maar heb even gegoogled omdat ik nieuwsgierig was :)
Misschien heb je hier iets aan:

http://blogs.oreilly.com/digitalmedia/2 ... hting.html

Dank je, ik ben ook al wat wezen googlen, maar kwam niet zoveel verder dan dit soort testen
Over het algemeen wordt uitgelegd wat het doet, wat me min of meer wel duidelijk is

Ik ben benieuwd of iemand weet wanneer je het perse wel gebruikt en wanneer het beter is om het uit te zetten
Met grote contrast verschillen lijkt me het eigenlijk al wel duidelijk dat je de Actieve D-lighting gebruikt (of niet ?)
Maar hoe zit het met portret, macro enz
Oftewel wanneer gaat het juist ten koste van de opname ?
Blijft misschien een kwestie van uitproberen, maar er zullen vast al mensen zijn die me hier het eea over kunnen vertellen

In ieder geval bedankt voor de moeite :upc

Actieve D-lighting
BerichtGeplaatst: 05 apr 2011 18:54 
Lid
Fotografie

Dit en de Canon versie zijn een soort van optie om meer detail in de donkere delen te verkrijgen. Canon zet dan de minimale ISO waarde op ISO200 waardoor je meer ruimte krijgt in het dynamische bereik. Geen probleem want eigenlijk is de native ISO waarde van meningeen sensor eerder in de buurt van 160 of 180 dan 100. Dat is oa ook de reden waarom Nikon niet zo krampachtig op ISO100 wil zitten en gewoon op ISO200 begint.

Ik zou het ALTIJD aan laten staan. Ik zet het alleen uit op mijn 40 en 50D als ik lange sluiter opnames ga maken of vanaf een statief ga werken voor landschappen. Echter sinds ik een 5D daarvoor eindelijk heb aangeschaft, blijft de Active D lighting of hoe het ook mag heten ALTIJD aanstaan. Het is beter om op een hogere ISO waarde te schieten met meer doortekening dan krampachtig de ISO laag te houden en daardoor detail en scherpte te verliezen in de hoop ruis te voorkomen.

Ergo gewoon aan laten staan of aanzetten. En alleen uitzetten als je in M of A gaat schieten vanaf een statief en dus beter kunt instellen wat je wilt qua belichting, en zelfs dan is het nog maar de vraag of uitzetten een meerwaarde is. Vrijwel iedere foto heeft gedeeltes die schaduwen hebben die niet dicht gelopen moeten zijn, en wij als mens gewoon kunnen waarnemen. De beperkte kijk op de wereld van een sensor is dan met deze setting beter of met meer doortekening in schaduw partijen.

Stel dat je dat niet gaat gebruiken en je in de post processing gedeeltes van foto's moet oplichten dan loop je de kans in die gebieden ruis te gaan veroorzaken met als gevolg, minder detail, en scherpte in die gebieden. En als je niet zo handig bent en dus de gehele foto moet oplichten ipv delen, dan loop je de kans om ruis overall te introduceren.

Ergo alleen uitzetten als je veel lichten weinig contrast volle opnames hebt of weinig of geen schaduw partijen waar je ook geen doortekening verlangt.

Maw voor 9 van de 10 foto's is het dus een meerwaarde en voor die ene keer vergeet je het uit te zetten en zie je er ook geen nadelige gevolgen van. Misschien moet Nikon of Canon die primair aanzetten en dit via een setting pas uitschakel baar maken :)

Actieve D-lighting
BerichtGeplaatst: 05 apr 2011 21:33 
Lid
Fotografie

Jeroen,

Bedankt voor de uitgebreide uitleg, dit is de reden dat ik de actieve d-lighting altijd op high heb staan,
niet dat ik het zeker wist, maar het leek me niet meer dan logisch

De twijfel begon op het moment dat ik me er wat meer in ging verdiepen en ook artikelen tegen kwam waarin dan gezegd word dat met hoge iso waarden het ruis zou kunnen veroorzaken
Er is ook een schema waarin ze adviseren dat je het met verschillende situaties beter niet in kunt stellen

http://www.outthereimages.com/images/D7 ... _Guide.pdf

Ik vind dit allemaal net te algemeen klinken, zodoende maar eens op zoek naar meningen op het forum...........

Nogmaals bedankt

Grtn Rob

Actieve D-lighting
BerichtGeplaatst: 05 apr 2011 22:06 
Lid
Fotografie

Bij Canon kun je het alleen aan of uit zetten :)

Kun je dus bij Nikon voor licht middel en hoog kiezen? Dan zou ik het middelste nemen als veilige setting. En wat zegt de handleiding? Soms staat er echt zinnige informatie in :)

Actieve D-lighting
BerichtGeplaatst: 05 apr 2011 22:23 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
Bij Canon kun je het alleen aan of uit zetten :)

Kun je dus bij Nikon voor licht middel en hoog kiezen? Dan zou ik het middelste nemen als veilige setting. En wat zegt de handleiding? Soms staat er echt zinnige informatie in :)

En ook nog aut.
In de handleiding (daar had ik het dus gelezen :-) hebben ze het er dus over dat bij hoge iso waarden en ingeschakeld ruis, lijnen en vertekening kan ontstaan......

Voor de rest alleen een uitleg wat het doet
Blijf ik me toch weer afvragen of er een tak van de fotografie is waarbij je het beter uit kunt laten staan,
of alleen uit bij hoge iso waarden

Bij auto past de instelling zich naar de omstandigheden aan, hadden ze dit niet beter als enige optie kunnen laten :wacko

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp