Het is 05 aug 2025 10:30

Auteur actie foto's
 actie foto's
BerichtGeplaatst: 21 apr 2011 09:08 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Vrouw
Ik snap even iets niet.

Ik heb een canon 40D met canon 70-200 F4.1

Ik wil actie foto's gaan maken van de honden. Wel doelbeewust dus hond eer zetten en roepen zodat je wel een beetje weet waar je op moet focussen!

Maar ik zie hier regelmatig foto's langs komen met een F-waarde van 1000 bij actie foto's/

als ik mijn F-waarde rond de 1000 zet dan worden mijn foto's erg donker dus doe ik iets verkeerd. Het lijkt me niet nodig dat met weer zaols het er vandaag uitziet ik mijn iso naar de 1600 moet zetten. maar op 100-200 ISO zijn de foto's gewoon heel donker.

als ik dan mijn F-waarde op bv 200 zet dan zijn ze velemalen lichter...maar niet scherp!!

Wie heeft er tips waar moet ik nog meer opletten met de instellingen

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 actie foto's
BerichtGeplaatst: 21 apr 2011 09:19 
Lid
Fotografie

Geslacht: Man
voorkeur geven aan sluitertijd dan kies je bv pak hem beet 1/400s kijk wat voor een f getal die aangeeft als die knippert betekend het dat hij niet aan je wensen kan voldoen in jou geval een knipperende f4.0 dan moet je dus de iso omhoog doen ga max naar 800 maar voorkeur 400 omdat vanaf 800 best veel ruis in de foto's komt bij de 40d

Dus ik zou de iso opvoeren met 1 stapje onderbelicht
voorkeur TV stand
op 1/400s
iso 400
en dan het behalen van een f6,3 of 7,1 zou goed moeten zijn
Denk dat het dan moet lukken vanaf 1/400s heb je al een aardig bevroren beeld maar nog wel met snelheid in de foto denk bij 1/1000s dat ie echt helemaal scherp is en helemaal bevroren.

Probeer het ff ik heb ook de 40d

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 actie foto's
BerichtGeplaatst: 21 apr 2011 09:28 
Lid
Fotografie

* Wat voor camera hebt ge?...dat is het eerste wat we moeten weten.

Profiel op dit foto forum
 actie foto's
BerichtGeplaatst: 21 apr 2011 09:38 
Lid
Fotografie

AJL.......lees even haar openingspost :angel

actie foto's
BerichtGeplaatst: 21 apr 2011 09:53 
Lid
Fotografie

AJL schreef:
* Wat voor camera hebt ge?...dat is het eerste wat we moeten weten.

OOk goedemorge :rof

actie foto's
BerichtGeplaatst: 21 apr 2011 10:14 
Lid
Fotografie

dank je wel Cinemovie. Ik ga dat proberen, gewoon dus veel spelen met de instellingen. Vind ISO 800 zo raar bij dit weer:-) Ik hoop dat het lukt we gaan er speciaal voor naar Ruinen!!

actie foto's
BerichtGeplaatst: 21 apr 2011 10:45 
Lid
Fotografie

iso 800 bij dit weer is niet zo gek als je 1 1000 wilt krijgen.
zeker als het onderwerp zich in de schaduw bevind.
in de volle zon is het weer een ander verhaal.
je f4 lijkt me ook wel genoeg.
1 1000 te halen is volgens mij niet echt nodig of het moeten windhonden zijn in volle snelheid die er bevroren op moeten staan.

actie foto's
BerichtGeplaatst: 21 apr 2011 12:13 
Lid
Fotografie

1/1000 is niet perse nodig.. voor honden zit ik zelf meestal op 1/500e, of 1/640e, iso meestal op 200..

actie foto's
BerichtGeplaatst: 21 apr 2011 13:31 
Lid
Fotografie

oke ik ga het allemaal proberen begin wel of de F500 en iso 200 en dan maar zien. Dank jullie wel allemaal!

actie foto's
BerichtGeplaatst: 21 apr 2011 16:03 
Lid
Fotografie

F/getal slaat trouwens op je diafragma, en niet op je sluitertijd.. je haalt het nogal consequent door elkaar.. :blush

70-200 f/4.1 zal w.s. ook een gewone 70-200 f/4 zijn.. :)

actie foto's
BerichtGeplaatst: 21 apr 2011 20:31 
Lid
Fotografie

En het is f/ en niet F/ :)

Maar met de 70-200 kun je volopen, dus met f/4 schieten. Om te zien welke ISO waarde nodig is, is dit de methode.

Zet je camera op Av f/4 richt op je doel en maak een foto. Dan zie je de sluitertijd. Stel dat die 1/250ste is dan op ISO 100 dan moet je naar ISO 200 voor 1/250 of naar ISO 400 voor 1/500 en dus naar ISO 800 voor 1/1000ste.

Als je dan voor Tv kiest en 1/1000 ste insteld met ISO 800 dan heb je dus f/4 automatisch en kun je foto's maken met de door jouw gewenste sluitersnelheid om geen bewogen onderwerpen te hebben.

Ik zelf vind de Tv stand een veelal zinloze stand. Omdat je met Tv stand kiest voor een sluiter tijd en dan niet weet welke ISO waarde goed zou zijn en je camera automatisch gaat zitten klooien met de diafragma waarden. En als de sluitertijden te kort zijn en er meer licht nodig is, dan wordt de foto onder belicht als de ISO dus te laag is en de lens niet verder kan dan in dit geval f/4 en misschien naar f/2.8 had gemoeten.

Hierbij krijg je dus door wisselende diafragma's dat er een beperkt gebied scherp is of dat de camera ook nog eens een diafragma waarde kiest waarop de lens niet als beste werkt.

Vandaar dat ik de Tv stand een zinloze stand vind. M is te complex in deze maar Av is veel simpeler. Omdat je zelf de scherpte diepte kiest en dan in de zoeker ziet welke sluiter tijd hij erbij kiest. Als die te laag is dan doe je de ISO omhoog om toch de door jou gewenste sluitersnelheid te krijgen. En dus is de ISO waarde de variabele en blijft je lens op het gewenste scherpte diepte gebied staan en haal je ook je gewenste sluitertijden.

Daarbij gaat het in fotografie altijd om de heilige 3 eenheid van diafragma, sluitertijd en ISO waarde aan.

Ik weet niet of je de engelse taal machtig bent maar lees dit en de rest van deze site eens. :)

http://www.cambridgeincolour.com/tutori ... posure.htm

actie foto's
BerichtGeplaatst: 21 apr 2011 20:48 
Lid
Fotografie

Helemaal met de post van Duckie eens :upc

actie foto's
BerichtGeplaatst: 21 apr 2011 20:53 
Lid
Fotografie

duckie schreef:
En het is f/ en niet F/ :)

Maar met de 70-200 kun je volopen, dus met f/4 schieten. Om te zien welke ISO waarde nodig is, is dit de methode.

Zet je camera op Av f/4 richt op je doel en maak een foto. Dan zie je de sluitertijd. Stel dat die 1/250ste is dan op ISO 100 dan moet je naar ISO 200 voor 1/250 of naar ISO 400 voor 1/500 en dus naar ISO 800 voor 1/1000ste.

Als je dan voor Tv kiest en 1/1000 ste insteld met ISO 800 dan heb je dus f/4 automatisch en kun je foto's maken met de door jouw gewenste sluitersnelheid om geen bewogen onderwerpen te hebben.

Ik zelf vind de Tv stand een veelal zinloze stand. Omdat je met Tv stand kiest voor een sluiter tijd en dan niet weet welke ISO waarde goed zou zijn en je camera automatisch gaat zitten klooien met de diafragma waarden. En als de sluitertijden te kort zijn en er meer licht nodig is, dan wordt de foto onder belicht als de ISO dus te laag is en de lens niet verder kan dan in dit geval f/4 en misschien naar f/2.8 had gemoeten.

Hierbij krijg je dus door wisselende diafragma's dat er een beperkt gebied scherp is of dat de camera ook nog eens een diafragma waarde kiest waarop de lens niet als beste werkt.

Vandaar dat ik de Tv stand een zinloze stand vind. M is te complex in deze maar Av is veel simpeler. Omdat je zelf de scherpte diepte kiest en dan in de zoeker ziet welke sluiter tijd hij erbij kiest. Als die te laag is dan doe je de ISO omhoog om toch de door jou gewenste sluitersnelheid te krijgen. En dus is de ISO waarde de variabele en blijft je lens op het gewenste scherpte diepte gebied staan en haal je ook je gewenste sluitertijden.

Daarbij gaat het in fotografie altijd om de heilige 3 eenheid van diafragma, sluitertijd en ISO waarde aan.

Ik weet niet of je de engelse taal machtig bent maar lees dit en de rest van deze site eens. :)

http://www.cambridgeincolour.com/tutori ... posure.htm

ik begin een zin altijd met een hoofdletter, f/getal of niet.. :rof

actie foto's
BerichtGeplaatst: 21 apr 2011 21:16 
Moderator
Fotografie

Wil je "bevroren" foto's, of wil je de snelheid er nog in zien?

Ik heb wat linkjes opgezocht van foto's die ik zelf gemaakt heb, want die kon ik vrij makkelijk weer terug vinden. ;)

Bij deze 2 linkjes staat 't f-getal[diafragma] op 5 en de ISO op 400, de sluitertijd laat ik de camera zelf kiezen en die varieert van 1/400 tot 1/1600, meeste op 1/640 en 1/1000:

viewtopic.php?f=5&t=30889

viewtopic.php?f=5&t=30902

Zet dus je f-getal op f/5 of f/6.3 en je ISO op 400 en hou dan in de gaten dat je sluitertijd boven de 1/400 moet zijn.

Wil je meer beweging in je foto zien dan stel je de sluitertijd in ergens tussen de 1/100 en 1/200.....let wel op, op deze manier is 't veel moeilijker om 't juiste deel scherp op de foto te krijgen.
Hier een paar voorbeelden:

viewtopic.php?f=5&t=29913

viewtopic.php?f=5&t=29036

Op deze manier stel je dus juist de sluitertijd in en niet 't diafragma.....gaat je diafragma teveel knijpen[hoger f-getal] dan kun je altijd de ISO nog iets omlaag zetten.

Ik zou met dit zonnige weer de foto's niet miden op de dag maken, maar wat vroeger in de ochtend[tot ongeveer 9:30 uur] en wat later in de middag/avond[vanaf ongeveer 17:30 uur].
Midden op de dag heb je kans dat 't felle licht de foto's veel te "hard" maakt.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp