Het is 20 aug 2025 13:31

Auteur Een paar vragen
 Een paar vragen
BerichtGeplaatst: 25 aug 2011 13:50 
Lid
Fotografie
Offline op het foto forum

Bezwaar bewerken: Nee
Geslacht: Man
Dames, heren ook,

Ik heb een viertal vragen voor jullie:

1. Ik ga volgende week vier dagen de waddenzee op met een vissersboot om een reportage te maken. Ik heb een rainsleeve om mijn cameraset te beschermen tegen spatwater en andere rotzooi die ik waarschijnlijk tegen ga komen. Is er iemand met ervaring op zee die me kan vertellen of dit genoeg bescherming is of moet ik nog iets doen/meenemen?

2. Ik ben niet heel bekend met het gebruik van filters, maar ben me de laatste tijd aan het oriënteren op dit gebied. Ik heb een grijsverloopfilter, een polarisatiefilter en een roodfilter. Van alledrie ben ik op de hoogte van de werking en de algemene tips voor gebruik, maar kan iemand mij tips en trucs vertellen die je niet in de standaardverhaaltjes leest. Een probleem dat ik al tegen het lijf liep is dat ik het idee heb dat mijn (Cokin) roodfilter ervoor zorgt dat mijn foto's minder scherp worden. Graag tips!

3. Zijn er hier mensen die een bean bag gebruiken en zo ja, moet ik er een kopen of voldoet een opgevouwen jas ook? ;-)

4. Zijn jullie het ermee eens dat een Canon EOS 7D de beste optie (behalve de 1D serie) is voor een nieuwe body als ik drie objectieven heb die niet geschikt zijn voor fullframe bodies? Graag alleen antwoord van Canon gebruikers, want het antwoord van een Nikon fanaat kan ik wel voorspellen.
:rof :rof :rof

Dank voor uw tips, trucs, antwoorden en grapjes.

Profiel op dit foto forum Persoonlijke fotografie website
Antwoord met een citaat uit het fotoforum Share on FacebookShare on Twitter 
 Een paar vragen
BerichtGeplaatst: 25 aug 2011 16:12 
Lid
Fotografie

Vwbt filters , zou persoonlijk kiezen om dat naderhand te doen. Nadeel met verloopfilters is dat je het niet helemaal in de hand hebt (plaats overgang en verschillende effecten bij diafragma's)
Cokin is kunsstof , bij sommige lichtvallen kan idd de AF wat moeilijk gaan doen door contrasten.
Volgens mij heeft CameraNu wel van die waterdichte zakken voor je camera.
In vergelijking met wat je nu hebt , heeft de 7D niet veel extra's , behalve een paar MP meer en de mogelijkheid van HD filmen , dus of het een schokkende verbetering gaat worden....

Antwoord met een citaat uit het fotoforum  
 Een paar vragen
BerichtGeplaatst: 26 aug 2011 08:53 
Lid
Fotografie

Bezwaar bewerken: Ja
Geslacht: Vrouw
Antwoord op de eerste vraag is niet uit directe ervaring, maar ik zou zeker meer bescherming nemen dan alleen een rainsleeve!

Het antwoord op je tweede vraag is al gegeven. :)

Vraag 3 kan ik dan weer wel uit ervaring beantwoorden: een jas is iets minder stabiel dan een beanbag/rijstzak en in een normale situatie zou ik dat ook niet aanraden, maar als het voor op zee is, dan maakt het weinig uit, want een boot beweegt toch ook wel iets. ;)
Ik zou er trouwens niet één kant en klaar kopen, want dat is zonde geld. Koop gewoon bij de Xenox o.i.d. een kussensloop voor een Euro en vul die vervolgens met een maisbodembedekker (te koop in de dierenwinkel). Je hebt dan een relatief lichte vulling die wel stabiel is.

Met vraag 4 ben ik het zeker eens, alleen zou ik een 50D niet direct omruilen. Maar als extra camera of als je 50D overboord slaat, is de 7D de beste met crop wanneer je de 1D niet kunt betalen. :DD

Een paar vragen
BerichtGeplaatst: 26 aug 2011 13:31 
Lid
Fotografie

Voor wat betreft de nieuwe body (lees: tweede body, want de 50D gaat niet weg) ik twijfel tussen het overnemen van een 2e hands 1D Mark II of een Nieuwe 7D.

Bean bag tip = top! Tx...

Een paar vragen
BerichtGeplaatst: 26 aug 2011 14:39 
Lid
Fotografie

Dan zou ik toch kiezen voor de 7D...

Een paar vragen
BerichtGeplaatst: 26 aug 2011 14:47 
Lid
Fotografie

En ik voor de FullFrame , als 'ie 2e hands goed is en betaalbaar. Nadeel is dan wel dat je navenant duur L-glas erbij moet kopen (verhaaltje van de zwakste schakel etc)
Wordt het wel lekker slepen als je alles in 1 tas wilt doen..... :S

Een paar vragen
BerichtGeplaatst: 26 aug 2011 15:07 
Lid
Fotografie

De 1D mkII is geen fullframe camera, maar ook een cropcamera. De cropfactor is alleen iets kleiner dan bij de 7D (1,3 versus 1,6).

Een paar vragen
BerichtGeplaatst: 26 aug 2011 17:14 
Lid
Fotografie

Had de toevoeging 2 niet gezien , ga dan maar voor de 7D

Een paar vragen
BerichtGeplaatst: 24 dec 2011 14:42 
Lid

hoi allen
ik heb eens een vraagje ik zoek een schema voor nikon toestel D60
voor Laser Triggered High-Speed Photography want wil dat eens proberen
kan er mij iemand mee helpen of heeft er iemand een schema van ?
moest het zijn van ja mag je die altijd door mailen of hiet in gooijen
bij deze hartelijk dank
Mario

Profiel op dit foto forum
 Een paar vragen
BerichtGeplaatst: 24 dec 2011 16:17 
Lid
Fotografie

ik gebruik zelf ook nog steeds cokin-filters en ik heb eigenlijk nooit last gehad van onscherpte door die filters.. rood lijkt me trouwens alleen geschikt voor zwart-wit fotografie..zie het nut er niet van in op een digitale spiegelreflex..(kun je later op je pc omzetten lijkt mij.)

wil je snelheid qua fotografie tegen een aanvaardbare prijs, dan is idd een 7d wl de beste optie..1d series zijn steviger gebouwd en uitermate geschikt voor grof misbruik en snelheid..1dmkIII´s beginnen te verslijten, zeker als ze gebruikt zijn door pro´s, maar als je er eentje kunt vinden van een amateur die achteraf vond, dat het wat overkill was, dan kun je daar voor gaan natuurlijk..7d is ongeveer even snel, maar iets minder robuust, maar het is ana jezelf om te bepalen hoeveel en hoevaak je er mee wilt gaan gooien, smijten of wilt misbruiken... heb wel met 1dmkIII´s en ook nog met 1dmkIIn´s gewerkt, ze zijn snel qua fps, en robuust, maar persoonlijk vind ik dat iets ´mindere´ camera´s ook hun mannetje staan.. ben je fulltime pro en gebruik je je toestel als een ´tool´, dan zou ik vor de 1d series gaan, kun je met iets minder toe, ga dan voor een nieuwe 7d..

1d series zijn niet FF, de nieuwe 1dX is wel FF, en ik merk dat vele beroeps die 1dX laten liggen en gaan voor refurbished 1dmkIV´s of overstappen naar 5dmkII, de filmfunctie op dat toestel geeft weer nieuwe mogelijkheden voor hun..fotootjes EN filmpje kunnen aanleveren.. scheelt weer een extra mannetje he?(vooral in persfotografie waarbij de prijzen behoorlijk onder druk staan, noopt deze en gene om om te kijken voor iets anders.., al dan niet refurbished..)

klinkt mss heel gek, maar ik zie tegenwoordig meer amateurs rondlopen met een 1d series dan full-time beroeps..en dan heb ik het over de nieuwste toestellen. :angel

ik vind een 1d series 9 vd 10 x totale overkill, of je moet echt in zeer zware omstandigheden werken.. 7d zal denk ik, aan jouw eisen voldoen..

ik zelf heb allerlei amateuristische zooi gebruikt onder omstandigheden waar ze totaal niet geschikt voor waren, en die dingen houden zich erg goed.. je moet erg veel moeite doen om zelfs een instapcamera voor de kl#te te helpen... en ik heb veel moeite gedaan hoor! :D

een pro-camera heeft dingen aan boord die een amateur-camera niet heeft, en af en toe heb ik er echt voordeel van, maar qua duurzaamheid vind ik de verschillen niet zo groot als ze lijken te zijn..ligt 9 vd 10 keer aan bepaalde features, die een amateurcamera niet heeft, maar voor de rest.. mwoaah..

en alles is kapot te krijgen hoor, tenminste, ik krijg het voor mekaar.. :rof

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op fotografie onderwerp